arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

وقتی هاشمی آب پاکی را روی دست سازندگان "من روحانی هستم" می ریزد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«امام از اول تا آخر در جریان مساله (جریان مک‌فارلین) بودند»؛ این جمله آیت‌الله باید آب پاکی را در دستان کسانی ریخته باشد که با تهیه و توزیع مستند «من روحانی هستم» و استناد آن به خاطرات هاشمی‌رفسنجانی تلاش کردند از این ماجرا که حدود سه‌دهه از آن گذشته، نقشی در ماجرای «مک فارلین» برای حسن روحانی خلق کنند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته در جریان دیدار با مدیران، سفرا و کارداران سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف اعلام کرد بدون آنکه اشاره مستقیمی به مستند و جنجال‌های پس از آن داشته باشد، موضوع «مک فارلین» را یکی از نقاط قوت عملکرد مسوولان نظام دانست که امام هم از اول تا آخر در جریان مساله بودند و امروز عده‌ای با اغراض سیاسی درصدد برجسته‌کردن نقش نداشته خود در انقلاب هستند. ورود آیت‌الله به پرونده «مک فارلین» در شرایطی صورت می‌گیرد که با وجود تکذیب‌هایی که از سوی مقامات ارشد نظام از جمله علی‌ لاریجانی صورت گرفت اما سازندگان این مستند تا پیش از این تاکید داشتند که این بخش را از خاطرات هاشمی‌رفسنجانی استخراج کرده‌اند. مستند «من روحانی هستم» که بخش‌های بریده‌شده از زوایای مختلف زندگی حسن روحانی را به تصویر کشیده بود، در بخشی به حضور روحانی در ماجرای «مک فارلین» اشاره دارد و از رییس‌جمهوری به‌عنوان یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده در این ماجرا نام می‌برد. ماجرای «مک فارلین»، قرارداد تسلیحاتی ایران و آمریکا در مقطعی از زمان جنگ ایران و عراق است که بنا بود ایران در ازای کمک به آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان، برخی قطعات جنگی را از آمریکا تحویل گیرد. در جریان یکی از تحویل‌های سلاح به ایران، «رابرت مک فارلین» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا (در زمان ریاست‌جمهوری آمریکا) به همراه کیکی که تصویر کلید هم داشته با پاسپورت ایرلندی به ایران می‌آید و تقاضای دیدار با مقامات‌ارشد را دارد که هیچ‌یک از مقامات ارشد کشور این تقاضا را نمی‌پذیرند و هیات‌آمریکایی هم به کشور بازمی‌گردد. روزنامه «الشراع» لبنان چندماه بعد قضیه را فاش می‌کند. «هاشمی» به‌فرمان امام (ره) در نمازجمعه قضیه را برای مردم بازگو می‌کند اما بازتاب‌های قضیه در آمریکا به یک رسوایی می‌انجامد. مشخص می‌شود که سود حاصل از فروش تسلیحات به ایران، صرف کمک‌مالی به شورشیان نیکاراگوا می‌شده درحالی که کنگره آمریکا آن را ممنوع کرده بود. کنگره، دولت آمریکا را به‌شدت تحت‌فشار قرار می‌دهد و بعد هم در گزارشی تحت‌عنوان «تاور» به بررسی ابعاد مختلف موضوع می‌پردازد.
مستند «من روحانی هستم» اما با اشاره به حضور آقای روحانی در جریان این موضوع، بار دیگر این ماجرای تاریخی را مورد اشاره قرار داده است. اشاره‌ای که البته چهره‌های ارشد نظام هم آن را «دروغ تاریخی» خواندند. همانطور که علی لاریجانی رییس مجلس با انتقاد از پخش این «سی‌دی» و با بیان اینکه «عوامل «سی‌دی» «من روحانی هستم» به تاریخ دروغ می‌​گویند»، گفت: «برخی‌ها مشی مارکسیستی دارند و برای کوبیدن دولت به هر کاری دست می‌زنند و «سی‌دی»های خلاف واقع منتشر می‌کنند.» دست‌گذاشتن بر موضوع «مک‌فارلین» در شرایطی انجام می‌گیرد که تابوی مذاکره دیپلمات‌های ایران و آمریکا از زمان احمدی‌نژاد، شکاف برداشت و در ادامه نیز اولین تماس تلفنی بین روسای جمهور دو کشور در ابتدای روی‌کارآمدن دولت روحانی به وقوع پیوست و پس از آن هم چندین دور مذاکره دیپلمات‌های هسته‌ای دو کشور برگزار شد. با این حال؛ تهیه‌کنندگان مستند درصدد القای این ادعا بودند که روحانی از ابتدا سودای برقراری رابطه با آمریکا را در سر داشته است. آنها اگرچه مستند خود را به منابع معتبر از جمله خاطرات هاشمی منتسب می‌کنند اما این بار، «آیت‌الله» خود وارد گود شده و غیرمستقیم، روایت آنان را تحریف‌شده و تخیلی می‌داند.
موجب افتخار ایران بود
به‌گزارش «ایسنا»، هاشمی‌رفسنجانی در جریان دیدار روز گذشته خود در بخشی از اظهاراتش با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ماجرای «مک فارلین» را یکی از نکات قوت و برجسته عملکرد مسوولان نظام دانست و گفت: «با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه‌های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه‌ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تامین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.» هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بحث‌های غیرمنصفانه‌ای که این روزها درباره این موضوع می‌شود، گفت: «کسانی که گاه آن روزها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل‌های تخیلی می‌کنند و با تحریف تاریخ درصدد برجسته‌کردن نقش‌نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «منتقدان ماجرای «مک فارلین» همیشه هیاهو می‌کردند»، خاطرنشان کرد: «در آن زمان که هشت نماینده مجلس می‌خواستند از وزیر امور خارجه در این‌باره سوال کنند و در مطبوعات اعتراض می‌کردند، امام(ره) در بیانیه‌ای معروف به «این تذهبون؟!» گفتند و بر آنان نهیب زدند که «حرف‌هایی را که شما می‌زنید، رادیو اسراییل جرأت نمی‌کند بگوید».وی ادامه داد: «چون امام از اول تا آخر در جریان مساله «مک فارلین» بودند و بارها در مسیر راهنمایی‌های موثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبهه‌افکنی‌اند و با آن بیانیه آنها را به خوبی از میدان به‌در کرد.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «متاسفانه در برخی مقاطع کسانی‌که بویی از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسر جمهوریت و اسلامیت نظام می‌شوند که به خاطر افکار تند، در داخل باعث نگرانی جوانان و زحمت کشور و در خارج باعث خوشحالی دشمنان انقلاب می‌شوند.»
مذاکرات در فضای برابر پیروزی سیاسی است
وی در بخش دیگر اظهاراتش با بیان شباهت و تفاوت‌های عملکرد تیم دیپلماسی ایران در سال‌های پس از جنگ و پرونده هسته‌ای اظهار کرد: «با منطق دیپلماسی دنیا را قانع کردیم که پس از هشت سال حمایت از ارتش بعث، در سازندگی پس از جنگ، طرح‌های بزرگ ایران را فاینانس کنند و امروز نیز با همان صلابت باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم.» هاشمی‌رفسنجانی با تاکید بر ضرورت توجه به شرایط زمانی در اتخاذ تصمیمات سیاسی، به مذاکرات هسته‌ای و حواشی داخلی و خارجی آن اشاره کرد و گفت: «همین که دنیا فهمید با ایران باید در فضایی برابر و محترمانه مذاکره کند، یک پیروزی سیاسی است.» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش‌های فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی تصریح کرد: «وزارت خارجه با مدیران مجرب و منطقی خویش، عزت، حکمت و مصلحت را به گفت‌وگوهای سیاسی برگرداند و ذهنیت‌های منفی را جبران کرد.»
وی اضافه کرد: «اکنون دنیا به منطقی و جدی‌بودن ایران در مذاکرات واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی‌کاری ایران را بست و هدایت‌های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندروها سهل کرده است.»
نظرات بینندگان