arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

نگاه غیر کاسب‌کارانه روحانی به طرح تحول نظام سلامت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور روحانی ،‌ ماشین سلامت را در مسیر درستش به حرکت در آورده است. طرح تحول نظام سلامت که چند هفته ای است در حال اجراست ،‌فارغ از تمام شعار زدگی های متداول در چنین طرح هایی ،‌ به طور ملموس و واقعی هزینه دارو و درمان را کاسته و به طرز شگفت انگیزی ،‌ هزینه درمان در بیمارستان های دولتی را تا 10 برابر تقلیل داده است.

هر چند این کاهش قیمت باعث هجوم بسیاری از مردم به بیمارستان ها شده و هر چند هنوز مشکلاتی در اجرای طرح وجود دارد ، ولی منصفانه باید گفت که دولت یازدهم در این باره به معنی واقعی کلمه در حال "خدمت"‌ به مردم است.

اجرای طرح تحول نظام سلامت ،‌ نشان دهنده یک نکته بسیار راهبردی در مسیر توسعه است و آن این که دولتمردان به خوبی دریافته اند که اگر قرار باشد کشور به توسعه همه جانبه برسد ،‌ لازمه اش وجود جامعه ای تندرست است و این تندرستی با نگاه کاسبکارانه به مقوله سلامت محقق نمی شود.

از سوی دیگر ،‌ نگاه ویژه دولت و شخص رئیس جمهور به مقوله بهسازی نظام سلامت نشان می دهد که بحث شیوع بیماری هایی مانند سرطان که طی سال های گذشته مطرح بوده،‌ جدی گرفته شده است و دولت با علم به این که در آینده ای نه چندان دور،‌ میزان نیاز مردم به مراکز درمانی افزون تر خواهد شد،‌ در صدد ایجاد زمینه و زیرساخت مناسب برای پاسخگویی کارآمد به نیاز آتی برآمده است.

در مجموع آنچه به عنوان طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست ،‌ طرحی انسانی ،‌ ملی و بسیار ارجمند است که باید بدان مدد رساند و فارع از هر گونه گرایش سیاسی ،‌به دست اندرکاران آن دست مریزاد گفت.

منبع: پول نیوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
0
0
خواهش می کنم حرف کارشناسی را به کارشناسان بسپارید دوستان عزیز من برای دنیا خنده دار و بسیار عجیب هست که در نطام سلامت به طرحی بدون استقرار نطام ارجاع و سطح بندی خدمات بگویند تحول؟ عزیزان من اگر طرح کارشناسی شده است پس چرا هیچ یک از وزرای پیشین و یا اساتید اقتصاد سلامت یا پزشکی اجتماعی از ان دغاع نمی کنند؟ این طرح با رسیدن دولت به سالهای پایانی چهارساله اول به صحنه تقابل دولت و وزارت بهداشن تبدیل خواهد شد زیرا دولت از عهپه هزینه ها بر نخواهد امد و از سوبی طرح بسیار هزیته زا و غیرکارشناسی هست و امکان عقب نشینی از این طرح با توجه به توفعات ایجاد شده نخواهد و تازه اینجای کار است که دولت خواهد فهمید چه اشتباه بزرگی مرتکب شده و در دام یک طرحی افتاده که هیچ مشابه داخلی و خارجی نداره؟
نظرات بینندگان