arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۸۹
پس از 11 سال سکوت؛

افشاگری نخست وزير اسبق در مورد فساد دستگاه حاکم

نخست وزیر اسبق مصر پس از یازده سال سکوت در گفتگو با یکی از روزنامه های این کشور از سه عامل، فساد، رکود سیاسی و گروه جمال مبارک به عنوان عوامل سقوط مبارک یاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر اسبق مصر پس از یازده سال سکوت در گفتگو با یکی از روزنامه های این کشور از سه عامل، فساد، رکود سیاسی و گروه جمال مبارک به عنوان عوامل سقوط مبارک یاد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ کمال الجنزوری در مصاحبه با روزنامه المصری الیوم گفت: شش نفر سبب شدند میان او و حسنی مبارک اختلافاتی بروز کند زیرا این افراد او را رقیبی برای مبارک می دانستند که از پایگاه مردمی بهره مند است. متن مصاحبه با الجنزوری در المصری الیوم که قرار است از فردا و در چند قسمت منتشر شود شامل موارد مختلفی است.

وی در این مصاحبه قرار گرفتن پطرس غالی در راس وزارت دارایی را زیان مستقیم به اقتصاد ملی کشور خواند و گفت: غالی عمدا افکار عمومی را نادیده می گرفت و با ارقام جعلی در میزان واردات و صادرات افکار عمومی را بازی می داد.

وی افزود، نظام حاکم برای تعامل با انتفاضه 25 ژانویه دیر از خواب بیدار شد زیرا اگر مبارک از همان آغاز حکومت را منحل، معاونش را تعیین و دستور اصلاح قانون اساسی را صادر می کرد کار به اینجا نمی کشید.

وی با بیان اینکه از سال ها قبل چنین انقلابی را پیش بینی می کرد حماسه ملت و جوانان مصری را ستود و گفت: با برخی از جوانان انقلابی ملاقات کردم و آنان را در قامتی به مراتب فراتر از وزرای کابینه نظام مبارک دیدم.

الجنزوری افزود، در سالهایی که پشت سر گذاشتیم احساس فقر و ظلم در مصر سبب شد تا در دل مردم عقده ایجاد شود و همین عقده به عامل و انگیزه اصلی در شعله ور شدن انتفاضه مردمی تبدیل شود و حال با پیروزی مردم جا دارد افراد باتجربه در پشت سر آنان قرار گیرند نه آنکه سعی کنند خود را در صف های جلویی انقلاب جا کنند زیرا کسانی که این تغییر را رقم زدند توانایی تکمیل آن را هم دارند.

وی عوامل سقوط نظام را بسیار خواند اما بارزترین آن را فساد گسترده و فرار از اصلاحلات سیاسی به ویژه فساد در حلقه اطرافیان مبارک خواند و افزود، در پیروزی انقلاب مردم مصر سه عامل عنصر جوانی و رهبری جوانان، همراهی مردم با جوانان و هماهنگی نیروهای مسلح با انقلابیون نقش اساسی داشته اند. الجنزوری با ستایش از موضع ارتش مصر در قبال انتفاضه اخیر، آن را موضعی دانست که در تاریخ کشور ثبت خواهد شد .

در ادامه الجنزوری با انتقاد از خصوصی سازی در دهه اخیر، پرسید سرمایه عظیم برخی از نزدیکان نظام از کجا آمده است؟ وی بورس مصر را بازار قمار خواندکه سود آن تنها به جیب افراد مشخصی می رفته است و با نام بردن از چند وزیر مواردی از فساد آنان را افشا کرد.
نظرات بینندگان