arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

همایش دلاورانِ دلواپس در اصفهان توسط چه کسانی برگزار می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آرمان نوشت: بعد از برگزاری مراسم «دلواپسیم» در محل سابق سفارت آمریکا، حالا گروه‌های استانی دلواپسان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا «گردهمایی منتقدین نشست ضعیف ژنو» را در «همایش بزرگ دلاورانِ دلواپس» ساعت۱۷ سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت، در خیمه گلستان شهدا اصفهان برگزار کنند. جالب است که بعضا بدون دریافت مجوز اقدام به برگزاری همایش و تجمع می‌کنند یا شاید هم کنایه‌ای به اظهارات ظریف می‌زنند که در پاسخ به آنها گفت: ما ملتی دلاوریم نه دلواپس.

 برگزارکنندگان اما وعده داده‌اند این همایش در ابعاد بسیار وسیع‌تری نسبت به آنچه در همایش دلواپسیم تهران مشاهده شد، برگزار خواهد شد و این یعنی تحرکات آنها در اصفهان حالا پررنگ‌تر از هر زمان دیگری قابل مشاهده است و قطعا تا زمان انتخابات مجلس نیز این تحرکات بیشتر خواهد شد.

دلواپس کیست؟

اولین‌بار واژه دلواپسان در گردهمایی جمعی از منتقدان فعالیت‌های هسته‌ای کشور در تهران استفاده شد. همایشی که در آن منتقدان سیاست‌های دولت توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 را محور انتقادات خود قرار دادند. اما گمان می‌رود این واژه حالا به شناسه‌ای برای منتقدان توافق ژنو تبدیل شده و خود دلواپسان نیز از این نام گذاری استقبال می‌کنند. اگرچه مسئولان همایش «دلواپسیم» سعی کردند که خود را مستقل از هر گروه و جناحی معرفی کنند اما حضور افرادی چون پناهیان و کوچک‌زاده و جمعی از همکاران سعید جلیلی در این همایش و توزیع نشریه 9دی به وضوح جهت‌گیری سیاسی برگزارکنندگان را نشان می‌داد. با این حال تصاویر مخابره‌شده از همایش اول دلواپسان نشان داد از اسامی اعلام شده برای حضور در برنامه، بسیاری حضور نیافتند و استقبال از این برنامه کمتر از پیش‌بینی‌هابود. شاید به همین دلیل دلواپسان تصمیم گرفتند همایش دوم را به اصفهان ببرند تا شاید استقبال بیشتری را شاهد باشند.

تبلیغ تجمع بدون مجوز!

تماس‌های خبرنگار آرمان برای اطلاع از شناسنامه برگزارکنندگان این همایش در اصفهان به نتیجه نرسید. یکی از «دلواپسان» اصفهان اما به آرمان گفت برگزارکننده چند «جوان» و چند نهاد هستند اما برای آنکه سوءاستفاده سیاسی از این همایش نشود فعلا اسم برگزارکنندگان رسانه‌ای نخواهد شد. از سویی دیگر روابط عمومی فرمانداری اصفهان و معاونت سیاسی فرماندار اصفهان از برگزاری این همایش در استان اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان کردند از طریق تماس تلفنی آرمان در جریان برگزاری این همایش قرار گرفته‌اند. با این حال تبلیغ این همایش بدون مجوز در بسیاری سایت‌های نزدیک به جبهه پایداری در سطح کشور منتشر شده است.

سه‌شنبه، پنجشنبه یا شنبه؟

یک منبع آگاه اما روز گذشته به آرمان گفت که برگزارکنندگان در پی برنامه‌ریزی برای برگزاری یک همایش در روز پنجشنبه هستند و آنچه روز شنبه برگزار خواهد شد صرفا برگزاری یک برنامه توسط یک کانون فرهنگی است که توسط یکی از روحانیون نزدیک به ستاد احمدی‌نژاد برگزار می‌شود. اطلاع‌رسانی برنامه شنبه نیز با این هدف بوده تا سطح استقبال مردم از این برنامه اندازه‌گیری شود. ضمن اینکه واکنش جامعه را ببینند و اذهان عمومی را برای همایش اصلی که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، آماده کنند. سخنران مراسم روز پنجشنبه نیز یکی از تئوریسین‌های اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری است و عنوان آن نیز ظاهرا «دلواپسان فرهنگی هسته‌ای» خواهد بود. یکی از دلواپسان اصفهان اما به آرمان گفت: «ا...کرم» یا ... سخنران مراسم روز پنجشنبه خواهند بود. ظاهرا تصمیم درباره کم و کیف برنامه‌های پنجشنبه و شنبه در جلسه روز سه‌شنبه ستادهای نزدیک به جلیلی گرفته خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از اصفهان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان، یادواره شهدای فصل بهار «عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس» را یکم خردادماه ساعت ۱۸ در خیمه گلستان شهدا برگزار می‌کند. بر اساس گزارش‌ها این یادواره به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به‌منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود. در این مراسم یکی از بازماندگان ۸ سال دفاع مقدس به ایراد سخنرانی می‌پردازد. شایان ذکر است شب‌های جمعه گلستان شهدا میزبان مردمی است که به زیارت قبور شهدا می‌آیند و به این ترتیب امکان جمع کردن مردم برای حضور در یک برنامه ساده‌تر خواهد بود. بعد از حواشی و شایعات زیادی که درباره همایش دلواپسی مطرح شده بود گفت‌وگویی داشتیم با «معین مومنیان» از برگزارکنندگان همایش «دلاوران دلواپس» در اصفهان تا جزئیات بیشتری از این مراسم را در اختیار ما قرار دهد.

گفت‌وگوی آرمان با یک دلواپس در اصفهان:

موضوع هسته‌ای چرخیدن سانتریفیوژ نیست

آقای مومنیان جزئیاتی از برگزاری همایش دلاوران دلواپس در اصفهان بیان می‌کنید؟

بنده اطلاعاتی بیشتر از آنچه در سایت‌های الف و مشرق و ... آمده است، ندارم. بعد از حرکتی که برخی افراد در تهران انجام دادند و از دلواپسی‌های خود درباره روند مذاکرات صحبت کردند ما تصمیم گرفتیم که همایش دیگری در اصفهان برگزار کنیم. در این همایش، هم دلاوری که آقای ظریف مطرح کردند را داریم و از سویی دیگر دلواپس دستاوردهای هسته‌ای هم هستیم. قرار است در این همایش از شخصیت‌هایی که در راه دستیابی به انرژی هسته‌ای شهید شدند هم تجلیل شود. شهید شهریاری و شهید احمدی‌روشن و افرادی که جانشان را از دست دادند را یادآوری کنیم. در عین حال می‌خواهیم برای مردم روشن شود که توافق ژنو چه بوده و مردم از انرژی هسته‌ای چه می‌خواهند. با پخش یک فیلم مستند به مردم نشان بدهیم که آقای روحانی که گفتند چرخیدن سانتریفیوژ‌ها موضوع هسته‌ای نیست. ما انرژی هسته‌ای را برای مسائل صنعتی می‌خواهیم و برای مسائل پزشکی و تبیین کنیم چرا دلواپس شدیم.

برگزارکنندگان این همایش چه افرادی هستند؟

اگر جزئیاتی باشد من در جریان نیستم و واقعا نمی‌دانم چه افرادی در جریان هستند. گروهی دانشجو و گروهی طلبه و افرادی دیگر هستند.

یعنی اگر الان یک نفر بخواهد دلواپس این باشد که چرا مثلا دولت گذشته یک اقدامی را انجام داده است، بدون اینکه نیاز به مجوز گرفتن داشته باشد می‌تواند همایش برگزار کند؟

تا آنجا که من می‌دانم همایش نیاز به مجوز ندارد. در یک مکان عمومی برگزار می‌شود و اصل برنامه هم آزادسازی خرمشهر است اما جهتی که برنامه دارد دلاورانِ دلواپس است. البته تا جایی که من در جریانم. شاید جزئیاتی باشد که من در جریان آن نباشم.

همایش دیگری هم قرار است روز پنجشنبه برگزار شود؟

اول زمزمه‌هایی بود که همایش یا گردهمایی دانشجویی روز سه شنبه برگزار شود که پیامک‌هایی هم با این مضمون آمده بود و من در جریان جزئیات آن نیستم. البته ظاهرا جلسه خصوصی خواهد بود و بین تعدادی از دانشجویان انجام می‌شود. من در جریان نبودم و برنامه‌ای که الان قرار است برگزار شود همایش دلاوران دلواپس است که اصل برنامه هم یادبود آزادسازی خرمشهر در گلستان شهداست ولی جهت‌گیری آن و اینکه عده‌ای رغبت به حضور در این مراسم داشتند مربوط به مسائل هسته‌ای است.

نظرات بینندگان