arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

متن اظهارات وزیر بهداشت در اجلاس ژنو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر سید حسن هاشمی، در سخنرانی خود با اشاره به اینکه  اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت یکی از اقدامات دولت در راستای اولویت دادن به حوزه سلامت در ایران است، گفت: بیمه کردن 5 میلیون نفر از محرومان، کاهش هزینه‌های پرداختی برای خدمات بستری و بهبود کیفیت درمان و توجه به مناطق محروم از جمله اصلاحاتی هستند که از طریق آن‌ها عدالت برقرار شده و از فقرا حمایت می‌شود.

بر اساس این گزارش، وزیر بهداشت سخنرانی خود را با قدردانی از مجمع جهانی بهداشت به دلیل تمرکزش بر تغییر آب و هوا، که یکی از بزرگترین چالشهای سلامت بشر در این قرن به شمار می رود، آغاز کرد.

متن کامل سخنرانی وزیر بهداشت به شرح زیر است:

این گردهمایی مهم فرصتی طلایی و مغتنم برای در اختیار گذاشتن تجربیات و تبادل دیدگاهها در راستای کاهش اثرات مخرب تغییر آب و هوا بر سلامت جسمی، ذهنی، اجتماعی و البته روانی مردم است.

شواهد قوی‌تری برای تاکید بر اثرات تغییر آب و هوا نیاز است، لذا سازمان جهانی بهداشت باید نقش قاطعی در واکنش‌ها و تصمیماتی که توسط انجمن تغییر آب و هوای سازمان ملل متحد (UNFCCC) گرفته می‌شود، داشته باشد. به تاکید مجدد بر نقش اساسی سازمان جهانی بهداشت در رهبری جلسات و گروه‌های کاری کنفرانس احزاب (COP) با رویکرد بهداشت و تمرکز بر انطباق، کاهش و آسیب‌پذیری فرایندها نیازی نیست.

از آنجایی که اعضای سازمان جهانی بهداشت در مناطق مختلف با مسائل و چالش‌های مشترکی مواجهند، نهادهای منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای برای بروزرسانی دانش اعضا در رابطه با تغییر آب و هوا و اثرات آن بر بهداشت، نقش اساسی خواهند داشت. بنابراین انتقال ابتکارات جهانی و منطقه‌ای به همه‌ کشورهای نیازمند، و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه در سیاست‌گذاری برای اجرای تغییرات مورد نیاز، ضروری است.

بنده مفتخرم تا به اطلاع برسانم که دولت جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای طرح سازگاری ملی (NAPA) برای تطابق با تغییر آب و هوا و کاهش تاثیر آن با نظام سلامت در کشور است.

در این رابطه، دولت جمهوری اسلامی ایران بهداشت و سلامت را به عنوان یکی از سه اولویت خود اعلام کرده است. اخیرا، در روز پنجم ماه مه سال 2014، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری طرح تحول نظام سلامت را با تزریق 3 میلیارد دلار به نظام سلامت آغاز کرده‌اند که از محل هدفمندی یارانه ها و مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است. بیمه کردن 5 میلیون نفر از محرومان، کاهش هزینه‌های پرداختی برای خدمات بستری، بهبود کیفیت درمان، پیش‌بینی خدمات بهداشتی ضروری برای 5/8 میلیون نفر از ساکنین حومه‌ها، طرح‌های تشویقی مالی و غیرمالی برای نگهداشتن پزشکان و تیم سلامت در مناطق محروم، از جمله اصلاحاتی هستند که از طریق آن‌ها عدالت برقرار شده و از فقرا حمایت می‌شود.

منطقه مدیترانه شرقی مستعد برخی چالشهای آب و هوایی ویرانگر، از قبیل خشکسالی، طوفان‌های گرد و غبار و شن، و بیماری‌های عفونی و عوامل وابسته، است. با درس‌های آموخته شده از برنامه موفق کنترل موثر مالاریا در ایران، تاسیس یک سیستم هشدار زودهنگام، با حمایت سازمان جهانی بهداشت، برای انتقال اطلاعات در میان کشورها و پایش سرایت بیماری‌ها از مرزها برای جلوگیری از شیوع جهانی ضروری است و تاسیس یک مرکز بیماریهای واگیردار (CDC) منطقه‌ای برای کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و پایش عوامل خطر پدیده‌های جوی و تغییرات آب و هوایی را می‌طلبد.

من ‌از طرف جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم بیانیه خود را با تاکید بر اثرات چند بعدی تغییر آب و هوا بر بهداشت و سلامت به پایان ببرم. مقابله با تغییر آب و هوا امری پیچیده است که همکاری جامع بین‌المللی، ارتباط همه جانبه، تعامل موثرتر بین سازمانهای بین‌المللی، همکاری بین منطقه‌ای و مهمتر از همه مشارکت عوام را می‌طلبد. امیدوارم برگزاری مجمع شصت و هفتم سکویی عملی برای اعضا باشد تا در برنامه‌های ملی و منطقه‌ای برای اتخاذ و اجرای طرح تحول سلامت در نظام سلامت خود به اجماع برسند.

از توجه شما سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان