arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳

سید حسن خمینی: قدرت بدون صلاحیت فسادآفرین است / دانشگاه آزاد، فرصت بزرگي است

دانشگاه آزاد، فرصت بزرگي است و همه بايد در همه جهات و لحظات مسئوليت خود، دقت كنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در همايش گراميداشت سي و دومين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي كه عصر دیروز در واحد علوم و تحقيقات اين دانشگاه در تهران برگزار شد، اظهار كرد: در روايتي، امام صادق(ع) اين آيه قرآن را بيان مي‌كنند كه «فأُوْلـئِك مع الذِين أنْعم‌الله عليهِم مِّن النبِيين» و خطاب به يكي از ياران خود مي‌فرمايند؛ منظور از النبِيين، شهدا و صديقين ما هستيم و اصحاب ما نيز «صالحين» هستند. بنابراين شما، به عنوان ياران ما، خودتان را به صلاح بناميد تا خدا نيز ان شاءا... شما را به آن رهنمون كند. وي افزود: اين روايت بهانه‌اي است براي اشاره به اين آيه كه مي‌فرمايد «ربِّ هبْ لِي حُكمًا وألْحِقْنِي بِالصالِحِين» و منظور از «حكم» در آن هم «حكمت» و هم «حكومت» است و معني آيه اين است كه خداوندا به من قدرت عطا كن، اما در كنار آن مرا از صالحين قرار بده.

به گزارش انتخاب، يادگار امام با بيان اينكه بر اساس آيه‌اي كه ذكر شد؛ گويي نبود صلاح در كنار قدرت فسادآفرين است؛ خطاب به مديران و مسئولان دانشگاه آزاد، گفت: جمع حاضر نيز به نوعي مصداق «حكم» را در اختيار دارند كه از آن جمله اختيار برخي افراد و امكاناتي وسيع از جامعه اسلامي است. بنابراين ابتدا خود و سپس اين جمع را به اين نكته تنبه مي‌دهم كه اگر صلاح در دل‌هايمان نباشد دچار مشكل خواهيم شد.

عضو هيات امناي دانشگاه آزاد افزود: دوره‌ها مي‌گذرند و نعمت‌ها مي‌آيند و مي‌روند؛ اگر خداي نكرده بطور مثال من كه اين جا صحبت مي‌كنم اين صلاح را در خودم ايجاد نكنم ممكن است پس از گذشت اين دوره، نعمتي كه مي‌گذرد، باعث ايجاد غبطه‌اي در من شود. وي با اشاره به روايتي از اميرالمومنين علي(ع) كه آن حضرت در آن مي‌فرمايند همصحبتي و همراهي نعمتها را پاس داشته و قبل از آنكه زائل شوند؛ قدر آنها را خوب بدانيد، ادامه داد: بايد بدانيم كه در اين دوره‌ها چه كرده‌ايم؛ زيرا اين نعمات عليه صاحبان خود شهادت خواهند داد. توليت آستان امام خميني ادامه داد: يكي از دلايل اينكه دائما به كار فرهنگي مي‌پردازيم و همه مي‌گویيم اما اثر كمتري مي‌گيريم؛ اين است كه بايد متوجه باشيم كه چه مقدار از اين گفته‌ها را به گوهر وجودي در وجود خود تبديل كرده‌ايم.

يادگار امام با اشاره به جمله‌اي از امام خميني(س) كه بر سردر مدرسه دارالشفا نقش بسته است، گفت: ايشان مي‌فرمايند «رفتار استاد، درس مي‌دهد نه گفتار استاد.» وي افزود: زماني كه گوينده از خدا مي‌گويد؛ در حالي كه سراپا منيت است؛ سخن او بر مخاطب اثر نمي‌گذارد. فردي به يك عالم ديني گفته بود كه وقتي شما به بالاي منبر مي‌رويد مردم گوش نمي‌كنند و آن عالم گفته بود اتفاقاً گوش مي‌كنند و البته سعي مي‌كنند كه رفتار من را با سخنانم تطبيق دهند. سیدحسن خمینی با بيان اينكه هر جا يك معلم اخلاق و نه يك گوينده اخلاق، وجود داشت جامعه متخلق مي‌شود، با تذكر اينكه شخص آميخته به رذائل اخلاقي نمي‌تواند انتظار اخلاقي شدن محيطي را داشته باشد كه در آن منشأ اثر است؛ ادامه داد: بايد تذكار نعمت كنيم و قدر نعمت قدرت مديريتي كه به اين جمع عطا شده است را بدانيم و فرصت‌ها را قدر بدانيم.

وي افزود: بزرگ‌ترين نعمتي كه به ما به عنوان محبان پيامبر و اهل بيت(ع) داده شده است هم‌سخني با اين بزرگواران است و اينكه اين اجازه را داريم كه خود را به عنوان موالي آنان بدانيم. یادگار اما اظهار داشت: نعمت ديگر، توفيقي است كه فعلاً بر اساس آن توانايي خدمتگزاري پيدا كرده‌ايم و بايد آن را به عزم، عمل و نيت صالح آراسته كنيم. وي در پایان خاطرنشان کرد: بايد بدانيم كه اين دوران‌ها، همچون ابر مي‌گذرد؛ دانشگاه آزاد، فرصت بزرگي است و همه بايد در همه جهات و لحظات مسئوليت خود، دقت كنند؛ زيرا هر جا كه عهده‌دار مسئوليت بيت‌المال هستيم بايد مراقب بود؛ اما در اينجا بيشتر بايد مراقبت صورت پذيرد زيرا مستقيم‌تر وابسته به حساب افراد است؛ اميدوارم اين دوره‌ها به خير و صلاح بگذرد.


منبع: روزنامه آرمان

نظرات بینندگان