arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۳

جنتی:کوشیدیم فارغ از هر گرایش سیاسی به تجمیع شاعران بپردازیم/ کاکایی: برخی دنبال حاشیه‌سازی برای جشنواره شعر فجر بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر شامگاه سی و یکم اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، عبدالجبار کاکایی دبیر علمی جشنواره و جمعی از شاعران معاصر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش آنا، عبدالجبار کاکایی دبیر علمی جشنواره در ابتدای این مراسم با اشاره به این که جشنواره شعر همواره با تکثر و تمثیل پیوند خورده است گفت:"قطعا تک اندیشی و تک صدایی در ادبیات شایسته نیست.اگر شاعران همه مثل یکدیگر بیاندیشند، جهشی حاصل نمی‌شود و این شبیه یکدیگر فکر کردن آزاردهنده است.درواقع،برای جامعه ای که قصد دارد آرمان هایش را به حقیقت نزدیک کند، تکثر لازم است و چند صدایی است که می تواند این مسئله را محقق سازد".

دبیر علمی هشتمین جشنواره شعر فجر ادامه داد:"در این دوره از جشنواره با  اراده و مشارکت جمعی از شاعران، توانستیم مقوله چند صدایی را در جشنواره شکوفا کنیم.اگر سنگ بنای جشنواره هشتم گذاشته شد، به این فکر می کردیم که شاعران پیش از هر چیز نیازمند آرامش ذهنی هستند تا از رهگذر داشتن چنین آرامشی،کاستی و نقصان هایی که پیش تر وجود داشت مرتفع شود.ما سعی کردیم دراین دوره از جشنواره به اقناع نگاه های شکاک بپردازیم و جشنواره شعر فجر را تا حدودی از دولتی زدگی خارج کنیم.انجام تمام این کارها به همت کمیته ای در دل جشنواره شعر فجر که بعدها به اتاق فکر موسوم شد، شکل گرفته است".

کاکایی اضافه کرد:"طی شب های اخیر به برگزاری چهار شب شعر پرداختیم، اما انعکاس نادرست این شب‌ها از سوی برخی رسانه ها موجب مسموم شدن فضا شد و جلسات شعرخوانی و بهتر بگویم جشنواره را دستخوش حواشی بسیاری کرد. به طوری که می توان گفت،حاشیه بر متن جشنواره امسال غالب بود و به واسطه بازتاب اخبار نادرست، پررنگ تر نیز شد، در نتیجه تمام این فرافکنی ها از سوی برخی رسانه ها موجب شد تا چکیده شعر آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرد.تصور می کنم چنین اتفاقی غیر از تبعاتی که در بر داشته، به مثابه زنگ خطری برای مدیران فرهنگی است،زیرا عده ای قصد دارند با انجام چنین حرکت هایی جشنواره ها را به سمت جناحی شدن پیش ببرند. در حالی که جوانان شاعر سرمایه های فرهنگی یک کشور هستند اما غالبا به دلیل روحیه ستیزه جویی از سوی جامعه تحمل نمی شوند.آزادی بی تردید یکی از دستاوردهای دوره جوانی است و من در این مراسم از مسئولین می خواهم تا نگذارند با رفتارهای غلط که معمولا از سوی هتاکان ایجاد می شود، شعر و اصولا فرهنگ و هنر به حاشیه رانده شود".

کاکایی در ادامه تصریح کرد:"ندیده گرفتن جوانان و به حساب نیاوردن آنها تنها نشان از  انفعال دارد و آنچه مسلم است این است که چنین رفتارهایی نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.درحالی که جشنواره ای مانند جشنواره شعر فجر بیش ازهرچیز دیگر محملی برای تبادل نظر و تعامل شاعران و اندیشمندان با یکدیگر است که طبعا باید در هر دوره لحاظ شود تا نتایج جشنواره نمود بهتری داشته باشد".

در ادامه این مراسم، علی معلم دامغانی به روی سن آمد و با خواندن یکی از ترانه های خود گفت:"به تمام کسانی که به اعتبار فرهنگ و هنر دراین مجلس گرد هم آمده اند سلامی دوباره می کنم، به ویژه به مسئولینی که قرار است امیر قافله فرهنگ و ادب به ویژه شعر باشند. شاعران، به مدد سرودن شعر می‌توانند از مراحل مختلف عبور کنند و به تعالی دست یابند و این نکته کمی نیست".

بعد از علی معلم دامغانی،شاعران جوانی چون لیلا کردبچه، صالح در وند و...به شعرخوانی پرداختند. هم چنین،شاعر الجزایری تبار نیز به خواندن شعری در این مراسم پرداخت.

پس از آن، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت:"شعر والا ترین مقام سخن در حضور حضرت باری تعالی است و شاعران طلایه داران فجر سرودند.شاعران کلید داران ملک امانتند و به گواه تاریخ از اقیانوس معارف الهی به سرچشمه های معرفت دست یافته اند.آنها به مثابه چراغ‌هایی هستند که همواره به روشنگری می پردازند و جرعه نوشان زلال معرفت در ادبیات فارسی هستند".

او اضافه کرد:"ما مفتخریم که شعر،هنر ملی ایرانیان و چشم و چراغ فرهنگ و ادبیات است. ما ایرانیان،ملت شعریم و شعر دوستی در روح و جان ما نهفته است.شعر آینه تمام نمای قدرت و تفکر است و از طرفی چکیده فرهنگ و عرفان و تاریخ و اسطوره ما نیز به شمار می رود.ما ایرانیان،با شعر پا به این عالم خاکی می گذاریم،شاعرانه زندگی می کنیم و شاعرانه نیز از دنیا می رویم.به این ترتیب می توان گفت،زندگی ایرانیان،جشنواره ای از دلدادگی است.چندان که فردوسی پاکباز نیز،زندگی ایرانیان را با سرودن شعر فاسی دوام و قوامی دیگر بخشید".

جنتی ادامه داد:"تمام جنبه های ادبی در شعر نهفته و جلوه کرده است و حتی هنرهایی چون مجسمه سازی و موسیقی نیز در شعر متجلی شده اند و هنوز هم مردم بیش از هنرهای  دیگر با شعر آشنایی بیشتری دارند.از آنجایی که هر ایرانی بالقوه یک شاعراست با دنیای شعری نیز آشنایی دارد. در این زمینه،تنها شاعرانی باقی می مانند که برای مردم شعر گفته باشند.زیرا شعر،بازگو کننده آرمان های یک ملت است.شعر،هنر ملی  ایرانیان است و مردم ما وارث بهترین شعرها هستند.بنابراین،برای پرورش فرهنگ و عواطف انسانی به شعر نیازمندیم،شعری که مورد نیاز جامعه باشد تا بتواند مراتب تکامل انسان ها دریک جامعه را نیز فراهم کند".

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:"شاعر آزاد است،خوب می بیند،خوب می شنود و خوب به تحلیل و تفسیر می پردازد و به فراخور همین تفسیرهاست که غم و شادی و نقدهای را در قالب واژه ها تبیین می سازد وتمام این ها چون از دل برمی آید،لاجرم نیز بر دل می نشیند.به گواه تاریخ معاصر ما، شعر توفنده انقلاب اسلامی با واژه های آسمانی توانسته آثار گرانمایه زیادی را به بار بیاورد.شعر در هشت سال دفاع مقدس از مفاهیمی چون نوع دوستی،صداقت،استواری کلام،شهامت و...بهره گرفت و به بهترین وجه جلوه گر آثار مطلوبی شد".

او درباره هشتمین جشنواره شعر فجر نیز توضیح داد:"حضور تمام چهره های متنفذ ادبی در جشنواره هشتم نشان از تجمیع سلایق و علایق مختلف داشته است.جشنواره سعی کرده تا بدون داشتن هیچ گونه گرایش سیاسی تمام شاعران را در خود جمع کرده و موجب رونق و پویایی شعر شود.توجه به خلاقیت در این دوره از جشنواره حائز اهمیت است.به ویژه توجه به شعر بومی و همین طور شعر کودک ونوجوان که تنها،برخی از ویژگی های جشنواره  این دوره را تشکیل داده است".

جنتی با بیا این که یکی دیگر از وظایف شعر،روشنگری بوده است گفت:"امیدوارم بخش بین الملل جشنواره شعر فجر درسال های آتی بیش از پیش تقویت شود تا افق های بیشتری پیش روی جوانان گشوده شود.باید اجازه دهیم تا جوانان ما راه ارتباط با دنیا را بشناسند.ضمن این که ایران همیشه آغوش خود را به روی کشورهای  مختلف گشوده است،چندان که تاثیر گرفتن شاعری چون گوته از حافظ بر کسی پوشیده نیست.ازاین ها گذشته،شعر فارسی همواره بر فرهنگ کشورهای همسایه نیز تاثیری به سزا داشته است.امروز هم می توانیم به اوج بازگردیم.البته اگر بخواهیم و بکوشیم".

پایان بخش این مراسم،اجرای موسیقی،پخش مستندی به کارگردانی ابوالفضل جلیلی و اعلام برگزیدگان نهایی بخش های مختلف جشنواره شعر فجر بود.
برچسب ها: جشنواره شعر فجر
نظرات بینندگان