arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳

آیت‌الله وحید: سب و لعن بزرگان مذاهب دیگر جایز نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با آیت اله العظمی وحیدخراسانی از مراجع و علمای قم، از شناسایی و ایجاد تشکل سادات شیعه و اهل سنت خبر داد.

به گزارش انتخاب، در ابتدای این دیدار آیت الله اراکی با ارائه گزارشی از فعالیت های این مجمع، گفت: سیاست ما در تقریب تمرکز بر روی مسائلی است که می توان با مشارکت اهل تسنن انجام داد. به طور مثال برگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و دخت گرامیشان از این دست برنامه‌هاست. چون اهل سنت برخلاف افراطیون این جشن‏‌ها را بدعت نمی‏‌دانند.

مراسم مذهبی و ضد تکفیری مشترک بین شیعه و سنی را ترویج دهیم

وی افزود: ترویج و تقویت مراسم عاشورایی در میان اهل سنت، ترویج عاشورا به نحوی که با اعتقادات اهل سنت منافات نداشته باشد، برپایی مراسم شعرخوانی در رثای اباعبدالله(ع)، ترویج شعر و مصیبت خوانی و برگزاری مراسم مصیبت حضرت سیدالشهداء(ع) در ایام عاشورا، شناسایی و ایجاد تشکل سادات شیعه و اهل سنت از دیگر برنامه هایی است که در پیشرو داریم.

اراکی با اشاره به فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای در توهین به مقدسات بعضی از مذاهب اسلامی، گفت: باید مراسم مذهبی و ضد تکفیری مشترک بین شیعه و سنی را ترویج دهیم. بعضی از شبکه‏‌های بین المللی در جهت تفرقه افکنی، ایجاد کینه و دشمنی بین شیعه و سنی تلاش می‏کنند که به نظر می رسد جز سب خلفا و توهین به مقدسات بعضی از مذاهب اسلامی هدفی ندارند.

آیت‌الله وحید خراسانی:سب و لعن بزرگان مذاهب دیگر جایز نیست

آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز در این دیدار گفت: دین اسلام، دین رحمت و رسول اسلام، رسول رحمت است. این دین، آن رفتار پیغمبر و امیرالمؤمنین(ع) جایی برای حرکت‏‌های تکفیری و این تندروها باقی نمی‌گذارد. فقاهت در این گونه جریان‌ها از بین رفته است، سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه بر خلاف این است.

وی افزود: در روایات دو مطلب آمده یکی نفی و دیگری اثبات. نفی این که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد و به مقدسات آنها توهین نمود و لعن وسب بزرگان آنها جایز نیست. زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت(ع) و معارف آنها می‏‌شود.دیگر این که فرمودند"در نمازهای جماعت آنها شرکت و به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت و سخنان و معارف ما را برای آنها بیان کنید".

این مرجع تقلید ضمن استقبال از هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص شناسایی و ایجاد تشکل سادات شیعه و اهل سنت، گفت: این قضیه بسیار حائز اهمیت است. سیادت اگر فهمیده شود از اسباب تقویت و ترویج دین است. هم سادات و هم اولادی که از سوی مادر منتسب هستند بلا اشکال به حکم کتاب و سنت هم اولادند. منتهی در رسیدن خمس بین سید مرتضی و بقیه اختلاف هست که موضوع در خمس، هاشمی است و این در اولاد منتسب از مادر صدق نمی‏‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳۵
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
6
146
خدا این مرجع بزرگ را حفظش کند و عنایت حضرت صاحب الزمان را نصیب ایشان فرماید.به خدا خطبه ای که در باره بزرگی مقام حسین (ع) در عاشورا بیان فرمودند مو را به تن من راست کرد.حضرت آیت الله کاش جاهلان و نادان ها یکم پای درس شما می نشستند تا از زبان شما در باره پیامبر و سایر معصومین می شنیدند.ما ظلم کردیم در حق ائمه .خدا از سر تقصیرات ما بگذره .برای هر نفری که از دین دور کردیم.برای هر سنی که مسبب دور شدنش از اهل بیت بودیم . برای هر مسیحی و غربی که چهره زشتی از دین ترسیم کردیم.
نظرات بینندگان