arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۳

یک فناوری جدید از تویوتا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تویوتا چیپ رایانه ای جدیدی را برای خودروهای هیبریدی توسعه داده است که می تواند بهره وری سوخت را به میزان 10 درصد افزایش داده که به این خودروساز بزرگ اجازه نصب سیستم هیبریدی روی خودروهای بیشتری را می دهد. تویوتا به همراه دنسو کورپ، تولیدکننده قطعات خودرو، طی پروژه ای مشترک قطعه نیمه رسانایی را با استفاده از ترکیب سیلیکون و کربن - از دست دادن نیرو را محدود و تولید سیستم هیبریدی کوچکتر را امکان پذیر می کند - توسعه داده اند.

به گفته "کیمیموری هامادا"، مهندس تویوتا، روشی کلیدی برای ارتقا بهره وری سوخت، ارتقا بهره وری نیروی قطعات نیمه رسانا است. تراشه سیلیکون کاربید جدید پیش‌تر در تراشه های رایانه ای قطارها و سیستم های تهویه مطبوع استفاده شده اما برای نخستین بار است که در تراشه های نیروی خودرو به کار گرفته می شود.

باتری خودرو هیبریدی از طریق ترمز انرژی جذب می کند که می تواند به پیشرانه احتراقی کمک کرده و دامنه حرکت خودرو را افزایش دهد. واحد کنترل نیرو (PCU) هنگامی که خودرو در حال حرکت است نیروی الکتریکی را از باتری برای پیشرانه تامین می کند و هنگامی که خودرو ترمز می کند باتری را شارژ می کند. داخل پی سی یو نیمه رساناهای نیرو، در حال حاضر از سیلیکون ساخته می شوند، قرار دارند که جریان و مسیر جریان الکتریکی را کنترل می کنند.

تراشه سیلیکون کاربید مقدار جریان از دست رفته به واسطه گرما را کاهش می دهد و جریان را به صورت کارآمدتر کنترل می کند. با این وجود، هزینه این تراشه ها مساله اصلی محسوب می شود. تراشه های سیلیکون کاربید حداقل 10 برابر پر هزینه تر از تراشه های سیلیکونی رایج هستند.
در حال حاضر نیمه رساناهای نیرو سهمی حدود 20 درصدی در هدر رفت نیروی الکتریکی خودروهای هیبریدی دارند. تراشه جدید به تویوتا اجازه خواهد داد تا حجم پی سی یو را به یک پنجم اندازه فعلی کاهش دهد و وزن آن را نیز از 18 کیلوگرم به 4 کیلوگرم برساند. کاهش وزن و اندازه، کاهش مصرف سوخت را در پی خواهد داشت و به طور بالقوه دامنه حرکت را افزایش می دهد.
نظرات بینندگان