arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

بانک اطلاعاتي خون‌هاي نادر ايران جهاني شد/شناسايي ۱۳نوع گروه خوني نادر در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: بانک اطلاعاتي خونهاي نادر ايران که کمتر از 5 سال از فعاليتش مي گذرد، با بانک بين المللي خونهاي نادر به اشتراک گذاشته شد.

مصطفي مقدم مدير طرح ملي خونهاي نادر و رييس آزمايشگاه ايمنو هماتولوژي سازمان انتقال خون ايران گفت: زماني يک کشور مي تواند عضو انجمن بين المللي خونهاي نادر شود و لينک اطلاعات خود را روي بانک اطلاعاتي موجود در بريستول انگليس ذخيره کند که گروههاي خوني شناسايي شده در آن کشور از تنوع و کم‌يابي بيشتري برخوردار باشند و در عين نادر بودن، دسترسي به منابع تأمين کننده آن خون وجود داشته باشد.

وي افزود: به تازگي بانک اطلاعاتي خونهاي نادر کشورمان با کسب اين ويژگي ها موفق شد با بانک بين المللي خونهاي نادر مشترک شود و اين بدان معنا است که خدمات ما بين المللي مي شود و امکان دريافت و ارسال خون نادر مورد نياز بيماران بين کشورهاي عضو ميسر خواهد بود.

مقدم افزود: دريافت و ارسال خون نادر از اين بانک 10 تا 15 هزار دلار هزينه خواهد داشت که بيشتر صرف حمل و نقل هوايي و آماده سازي و نگهداري خون ياد شده مي شود.

وي در مورد نقش بريستول انگليس گفت: آزمايشگاه رفرانس ايمنوهماتولوژي سازمان جهاني بهداشت و انجمن بين المللي خونهاي نادر در اين کشور است و اعضاي اين انجمن در صورتي که نتوانند نمونه اي را در کشور خود شناسايي کنند، مي توانند نمونه را به اين آزمايشگاه ارسال کرده و گروه خوني ناشناخته را تشخيص دهند.

وي در مورد تنوع گروههاي خوني نادر شناسايي شده در ايران گفت: فراواني اين گروههاي خوني از يک در هر صد هزار نفر تا يک در هر 5 ميليون نفر جمعيت است و تاکنون 13 نوع گروه خوني نادر در ايران شناسايي شده است.
نظرات بینندگان