arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دیجیتال وام می‌گیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در صورتی که دستگاه ها و سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی طرحی با ترکیب فرهنگ، فناوری و اقتصاد داشته باشند معاونت علمی آمادگی کامل دارد تا نسبت به تامین اعتبار این طرح ها اقدام و از آن حمایت کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر غلامحسین رحیمی رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در صورتی که دستگاه ها و سازمان های دولتی، عمومی و خصوصی طرحی با ترکیب فرهنگ، فناوری و اقتصاد داشته باشند، معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی کامل دارد تا با بررسی این طرح ها و در صورت وجود مولفه های مدنظر معاونت، نسبت به تامین اعتبار این طرح ها اقدام و از آن حمایت کند.

وی اضافه کرد: هر دستگاهی که طرحی را در راستای چنین رویکردی در اختیاردارد و نمی تواند بدون حمایت معاونت علمی نسبت به اجرای آن اقدام کند، این آمادگی را داریم با تامین اعتبار لازم نسبت به اجرای آن اقدام کنیم اما، این حمایت به معنی دخالت در ماموریت دستگاه های دولتی نیست.

رحیمی با اشاره به اینکه طرح کلان شبکه ملی فرهنگ، از جمله طرح های کلان فرهنگی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چارچوب این رویکرد بوده است گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی نیازهای فرهنگی، برایجاد چنین شبکه ای تاکید داشت که با ارایه آن به معاونت علمی و تایید و تصویب آن و قرارداشتن طرح در حوزه ماموریت های معاونت علمی، بستر سازی برای اجرای آن آغاز شد.

ویژگی های شبکه ملی فرهنگ

رییس مرکز طرح های کلان، ادامه داد: شبکه ملی فرهنگ دارای ماهیت فنی و فرهنگی است و این ویژگی ها سبب شده است طرح ملی شبکه دیجیتال فرهنگ مورد حمایت معاونت علمی قرار گیرد و در این راستا، با اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار، 300 مرکز فرهنگی دیجیتال فعالیت خود را به صورت فعال آغاز و 100 مرکز دیگر نیز به صورت نیمه فعال و یا آماده فعالیت ایجاد شوند.

وی همچنین ابراز کرد: در بعد فنی، تامین تجهیزات فنی و سخت افزاری،ایجاد زیر ساخت های لازم برای قرار گرفتن شبکه ملی فرهنگ در بستر فناوری اطلاعات، شبکه سازی مراکز با یکدیگر با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز تولید محتوا و محصول در مراکز فرهنگی دیجیتال در دستورکار قرار گرفت که اینک، با ارزیابی های صورت گرفته این مهم به خوبی به انجام رسیده است به گونه ای که در تولید محصول از استانداردها نیز فراتر رفته ایم.

رحیمی درباره بعد فرهنگی این طرح توضیح داد: در بعد فرهنگی نیز، این مجموعه که در مساجد، کتابخانه ها، فرهنگسراها، پایگاه های بسیج و مراکزی که دارای استانداردهای تعیین شده هستند هنرمندان به معنی عام آن می توانند در مقیاسی ملی با افرادی هم جنس و هم رشته با خود آشنا شده و با برقراری ارتباط با یکدیگر به صورت مستقیم نسبت به دریافت اطلاعت مورد نیاز خود اقدام کنند که این اطلاعات کوچکترین مورد تا وسیع ترین حوزه فرهنگی را شامل خواهد شد.

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه تمامی این مراکز دارای اهداف مشابه بوده و به صورت عملیانی برنامه های یکسانی را اجرا می کنند، گفت: برخی دیگر علاوه بر این فعالیت ها، به صورت استانی و بر اساس اقلیم خاص خود، طرح های فرهنگی را به اجرا در می آورند که ارایه این اطلاعات در قالب شبکه ملی فرهنگ می تواند به دست اندرکاران این حوزه امکان پایش فعالیت های فرهنگی و ارزیابی دقیق برنامه ها را میسر کند.

گستره فعالیت شبکه
به گفته رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در قالب شبکه ملی فرهنگ فعالیت های مختلف فرهنگی پیش بینی شده است که از آن جمله می توان به برنامه های آموزشی در حوزه های مختلف هنری، تولید نرم افزار و نیز بازی های رایانه ای و پویا نمایی اشاره کرد که تعدادی از مراکز فرهنگی دیجیتال متصل به شبکه ملی فرهنگ اینک موفق شده اند نسبت به تولید نرم افزار، بازی های رایانه ای و مجموعه های پویانمایی اقدامات ارزنده و قابل توجهی را به انجام برسانند.

رحیمی، بر ضرورت ایجاد مرکزی برای فعالیت های سالم برای جوانان تاکید کرد و گفت: با توجه به ضرورت های ایجاد مرکزی برای فعالیت های رایانه ای، شبکه ملی فرهنگ ایجاد و تلاش شد با ارایه این طرح به کاربران امکان استفاده آزاد و پاک از محصولات فرهنگی موجود در آن فراهم شود و در کنار آن، نفوذ بیشتر فناوری را به عنوان راهبری کلان در کشور اجرایی کنیم که در این راستا موفق بوده ایم. چرا که در این مراکز روزانه 10 هزار نفر از خدمات ارایه شده در آن استفاده می کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: با اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اجرایی کردن فاز اول طرح کلان شبکه ملی فرهنگ، هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است که با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته، سرانه ایجاد اشتغال در این بخش مناسب و مقرون به صرفه بوده است.

رییس مرکز طرح های کلان فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویکرد و تاکید مسئولان معاونت علمی ریاست جمهوری، حمایت از اجرای طرح های فناورانه فرهنگی با اشتغال زایی مناسب و پایدار است که شبکه ملی فرهنگ، نمونه ای از چنین طرحی به شمار می رود.

موفقیت فاز اول، اجرای فاز دوم در آینده نزدیک
رحیمی، عملکرد فاز اول اجرای طرح کلان شبکه ملی فرهنگ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت ارشاد نیز این عملکرد را مثبت دانسته و از معاونت علمی و فناوری درخواست کرده است زمینه را برای اجرایی شدن فاز دوم این طرح آماده کند که این موضوع نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد تایید و تاکید قرار گرفته ودر حال نهایی کردن آن هستیم.

به گفته وی، در فاز اول اجرای طرح، اعتبار هزینه شده به صورت بلاعوض در اختیار مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری قرار می گرفت اما،در فاز دوم و با رویکرد جدید، تسهیلات به صورت قرض الحسنه در اختیار موسسات و شرکت های خصوصی و دانش بنیان فعال در این حوزه قرار داده می شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ناظر و ارزیاب بر مراحل اجرای کار نظارت خواهد کرد.

رویکرد علوم انسانی

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری، تعداد طرح های کلان ارایه شده حوزه فرهنگی در مقایسه با صنعت را ناکافی عنوان کرد و افزود: تصویب طرح کلان شبکه ملی فرهنگ در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشان می دهد، نگاه حمایتی از طرح های فرهنگی کلان که دارای مولفه های مدنظر معاونت باشد وجود دارد اما متاسفانه هم اینک با کمبود طرح های کلان فرهنگی رو به رو هستیم که می بایست در این بخش، فعالان فرهنگی و علوم انسانی با شناخت بهتر از توانمندی های این رشته، ظرفیت های مغفول مانده در حوزه فرهنگ و علوم انسانی را مود توجه قرار دهند و با ارایه طرح های کلان در این بخش زمینه را برای اجرای مناسب آن فراهم کنند.

وی با بیان اینکه، هم اینک تعداد طرح های علوم انسانی که بتواند نیازهای مردم را برطرف کند در کشور کم است، اظهار کرد: می توان در حوزه علوم انسانی طرح هایی را ارایه داد که محصول محور باشند و مردم مسقیما از آن بهره مند شوند در حالی که، اینک شاهد آن هستیم که بسیاری از طرح ها در این حوزه منجر به تولید محصول و استفاده عموم مردم از آن نیست اما حمایت از طرح کلان شبکه ملی فرهنگ نشان داد که در این عرصه هم می توانیم به خوبی کار و محصولاتی مناسب را تولید و به جامعه عرضه کنیم.
نظرات بینندگان