arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۵۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

سید حسن خمینی: سخن گفتن کافیست! جامعه نیازمند تلاش مسئولان در حوزه جوانان است

یادگار امام در ادامه قدر دانستن جوانی را در شکوفا کردن ابعاد مختلف انسانی دانست و اظهار داشت: قدر جوانی را دانستن به معنی جوانمرد بودن در کنار توانمند بودن است. دوره ورزشکاری با همه فراز و فرود خود تمام می شود، اما نام نیک باقی می ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت:  توجه به ورزش ناهنجارهای فرهنگی را در جامعه کاهش می دهد و روحیه جوانی را زنده نگه می دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از جماران ؛ یادگار امام در نشست صمیمانه با مدیران، پیشکسوتان و قهرمانان ورزش کشور اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی های جوان و ورزشکار شجاعت است. اگر شجاعت را از جوان بگیرید مثل این است که جوانی را از او گرفته باشید و اگر آن را از ورزشکاری سلب کنید از درون خالی می شود.

وی در همین باره به روایتی از امیرالمومنین(ع) در باره شجاعت اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند:« جبلت الشجاعه علی ثلاث طبائع» شجاعت سه خصلت و ویژگی دارد که هر کدام از این سه خصلت، فضیلتی دارد که دیگری فاقد آن است. بنابر این هر سه این ویژگی ها باید با هم در فرد موجود باشد. اولین این ویژگی ها، «السخاء بالنفس» به معنی از خود گذشتگی است؛ همان چیزی که ورزشکاران آن را جوانمردی می نامند. اسطوره هایی مثل مرحوم پوریای ولی و تختی از همین ویژگی برخوردار بودند و نامشان  به همین دلیل نیز به یاد مانده است.

سید حسن خمینی افزود: دومین ویژگی « والنفه من الذل» به معنی تن ندادن به خواری و ذلت و  نپذیرفتن شکست است. ورزشکاری که پیش از ورود به میدان خود را باخته باشد، پس از ورود به میدان نیز می بازد. چنین فردی به تعبیری از پیش باخته است. اگر ورزشکاران ما در زمینه های مختلف توانسته اند غیر ممکن را ممکن کنند، به این دلیل بوده است که از پیش باخته نبوده اند.

یادگار امام سومین ویژگی را «وطلب الذکر» به معنی جویای نام بودن عنوان کرد و اظهار داشت: کسی که می خواهد از ویژگی شجاعت برخوردار باشد باید جویای نام باشد.  اگر جوان ورزشکار به دنبال نام آوری نباشد، حرکت نمی کند.  بنابراین جوانمردی، شکست ناپذیری و نام آوری سه خصلت است که اگر شخصی دارای آنها باشد تبدیل به پهلوانی بدون حریف و شناخته شده می شود.  

وی این روایت امیرالمومنین(ع) را در حوزه ورزش نقشه راه دانست و افزود: اولین نکته ای که باید در زمینه ورزش در نظر بگیریم، بالا بردن اعتماد به نفس جوانان است. اگر در حوزه ورزش و جوانان اعتماد به نفس نداشته باشید و خودتان را باور نکنید، حرکت کردن ممکن نیست. برای مثال، برخی از ورزشکاران پیش از ورود به میدان، اقناع می شوند. بعضی تیم های فوتبال همین که به جام جهانی راه پیدا کنند، برایشان کافی است. گاه ممکن است تیمی که تصور نمی کرده از گروه خود بالاتر برود، به رسیدن به مرحله نیمه نهایی اکتفا می کند و همین آغاز شسکت است.

سید حسن خمینی ادامه داد: جوانان ایرانی در زمینه ورزش باید این نکته را سرلوحه کار خود قرار دهند که در همه زمینه ها اول باشند. نه این که بخواهند خیال پردازی کنند یا بگویند از همه بهتریم. بلکه باید تلاش کنند و بدانند به اندازه ای نتیجه خواهندگرفت که تلاش، تمرین و برنامه ریزی کنند.

یادگار امام گفت: نکته مهم، پیش رو قراردادن دستور امیر المومنین علی(ع) و تن ندادن به خواری و شکست است. شکست لازمه مبارزه است و مبارزه ای که از قبل خود را در آن پیروز بدانید، مبارزه نیست، بازی است. بنابراین، شکست مهم نیست؛ تن ندادن به شکست و باور نداشتن آن مهم است.

وی درباره نام آوری اظهار داشت: دومین نکته مورد تاکید در دستور امیرالمومنین (ع) این است که جوان باید به دنبال نام نیک باشد، کدام ورزشکار و جوان است که بدون این ویژگی بتواند به حرکت خود ادامه دهد. دوره قهرمانی ها تمام می شود، بنابر این کوشش کنید نام نیکی از خود به یادگار بگذارید.

سید حسن خمینی رمز دستیابی به نام نیک را در جوانمردی دانست و افزود: نام نیک از طریق جوانمردی و بلند مرتبه بودن روح باقی می ماند. نکته مهم در روایت امیر المومنین(ع) این است که جوانمردی در کنار دو ویژگی دیگر یعنی «شکست ناپذیری» و «نام آوری» معنا پیدا می کند. بر اساس این روایت، اگر فرد یکی از این ویژگی ها را دارا بوده و از دیگری محروم باشد، شجاعتش کامل نیست و تک بعدی می شود. اگر کسی فقط جوانمرد باشد، دستش را می بوسیم اما او را ورزشکار خوبی به حساب نمی آوریم.

وی تجلی این روایت را در سخنان امام این گونه بیان کرد: این جمله زیبای امام که در همه ابعاد انسانی ورزش کنید، به معنی تقویت قوای ظاهری، بالابردن روحیه و محکم کردن دلهاست؛ در غیر این صورت دوره جوانی می گذرد. «جوانی شمع ره کردم که جویم زندگانی را/ نجستم زندگانی را و گم کردم جوانی را»

یادگار امام در ادامه قدر دانستن جوانی را در شکوفا کردن ابعاد مختلف انسانی دانست و اظهار داشت: قدر جوانی را دانستن به معنی جوانمرد بودن در کنار توانمند بودن است. دوره ورزشکاری با همه فراز و فرود خود تمام می شود، اما نام نیک باقی می ماند.

سید حسن خمینی افزود: امروز توجه به جوانان بیشتر شده است. اگر جامعه جوان ما بخواهد از ناهنجاری ها دور شود، هیچ راهی جز سرمایه گذاری در این زمینه ندارد. توجه به ورزش نیز ناهنجارهای فرهنگی را در جامعه کاهش می دهد، روحیه جوانی را در جامعه زنده نگه می دارد و امکان رشد اقتصادی را فراهم می کند. کشورهایی که در ابعاد اقتصاد پیشرفته باشند، در ورزش نیز پیشرفته خواهند بود.

وی در پایان تصریح کرد: بهتر است تلاش خود را صرف توجه به جوانان کنیم، سخن گفتن در مورد جوانان و ورزش کافی است. آنچه که جامعه امروز ما نیازمند آن است تلاش کردن مسئولان در حوزه جوانان و ورزشکاران است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۱۴
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
7
47
درود بر تو ای سید بزرگوار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
5
54
خداوند پدرت بیامرزه به فکر جوانان باشید دارن از بین میرند
حاااااااااامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
4
23
سید جان داری محبوب تر همیشه میشی. خدا نگه دارت
بسيجي امام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
3
7
اين دوستاني كه به كامنت هاي نوه ي حق گو وبا اخلاق امام منفي مي دند كمي فكر كنند وتاريخ بخوانند
نظرات بینندگان