arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۸۹

اصفهان قرباني توسعه صنعت شده

بزرگترين هديه انقلاب اسلامي ايران به صنعت کشور تحولات اساسي و تأثيرگذار در اين حوزه است که موفقيت هاي مستمرش خاري شده است بر چشمان تحريم کنندگان در اين عرصه با مقايسه تحولات صنعتي در قبل از انقلاب اسلامي ايران با بعد از آن کاملاً مي توان به اين موضوع پي برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بزرگترين هديه انقلاب اسلامي ايران به صنعت کشور تحولات اساسي و تأثيرگذار در اين حوزه است که موفقيت هاي مستمرش خاري شده است بر چشمان تحريم کنندگان در اين عرصه با مقايسه تحولات صنعتي در قبل از انقلاب اسلامي ايران با بعد از آن کاملاً مي توان به اين موضوع پي برد.
پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، در بخش صنعت و معدن به معناي واقعي کلمه خبري از توليد نبود. رژيم پهلوي در شرايطي که کل ظرفيت توليد فولاد به زحمت به 700 هزار تن در سال مي رسيد، براي خود جشن فولاد برگزار کرده بود. ميزان توليد يک سال آلومينيوم نيز از 45 هزار تن فراتر نمي رفت و از توليد مس هم خبري نبود، به شکلي که سهم صنعت و معدن از توليد ناخالص داخلي حدود 7/2 درصد بود، اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي توليد کالاهاي سرمايه اي، واسطه اي و مصرفي بادوام در اولويت قرار گرفت و به جاي تقليد از تجربه صنعتي شدن غرب به ظرفيتهاي دروني تکيه شد و براساس مزيتها، ضرورتها و اولويتهاي کلان و خرد، برخي بخش ها امکان و ضرورت توسعه بيشتري يافته اند و بخش هايي نيز در مسيري مطمئن در حال حرکت هستند.
در عين حال با وجود تمامي اين تحولات عظيم که در عرصه صنعت رخ داده است، اما همچنان در ابتداي راهيم و بايد در اين مسير طلايي گودال مشکلات صنعتي کشور پر شود و با سطحي هموار از صنعت کشور روبرو شويم.

تعامل با بانکها ناکافي است

استاندار اصفهان در چهلمين نشست ستاد امور و پشتيباني واحدهاي توليدي و شهرکهاي صنعتي وزارت صنايع و معادن خاطرنشان کرد: اصفهان به عنوان قطب اول صنعت در ايران شناسايي شده است و با توجه به اينکه زيرساختهاي اين استان بالا مي باشد، بنابراين در اين راستا مرکز خدمات سرمايه گذاري تشکيل شد.
دکتر ذاکر اصفهاني افزود: از فعاليتهاي مهم ديگري که بايد در اين حوزه انجام گيرد حفظ وضع موجود و ايجاد شرايط خوب براي صنعتگران است.
وي اظهار داشت: تعامل بانکها با حوزه صنعت خوب بوده، اما رضايت بخش نيست و بايد بانکها به اين حوزه عنايت ويژه اي داشته باشند.
ذاکر اصفهاني با بيان اينکه بخش صنعت، توليد و اشتغال دچار تنگناهاي زيادي هستند، تأکيد کرد: دغدغه ما هم در اين حوزه هاست و به دليل بالا بودن ظرفيت اصفهان در اين سه مورد، توقعات به حق هم بيشتر شده است که بايد در همين راستا خدمتگزاري بيشتري انجام شود.
اين مقام مسؤول بزرگترين چالش پيش رو را در بخش توليد دانست و اضافه کرد: اگر بتوانيم مشکلات اين حوزه را حل کنيم، تمام مسايل مان حل مي شود.
همچنين معاون وزير صنايع و معادن در اين نشست ضمن اشاره به تشکيل ستاد تسهيل امور در اين وزارتخانه و اهداف آن اظهار داشت: تصميمات اين ستاد با تأييد و ابلاغ وزير صنايع و معادن حکم مصوبات دولت را دارد و لازم الاجراست.
مهندس روغني تصريح کرد: موقعيت ايجاد شده براي روانسازي کار توليد است و تقاضامنديم تمامي همکاران در همه بخشها تصميمات را براي بهينه کردن کار در اين عرصه به طريقي اتخاذ کنند که يادگاري براي استان و صنعت آن باقي بماند.
وي يادآور شد: در اين زمينه هم کارگروه هاي (بيمه، گمرک و ماليات) معدن و صنايع معدني، هدفمند کردن يارانه ها و شهرکهاي صنعتي و زيرساختها مشغول به کار شده اند.

بايد از شرايط عبور کرد

دکتر شهرزاد نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي درباره مشکلات صنعتي استان اصفهان و تدابيري که در اين خصوص انديشيده شده است، با بيان اينکه بعد از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها صنعت و توليد کشور با مسايل جديدي روبرو شده و تشکيل ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي و شهرکهاي صنعتي وزارت صنايع و معادن در اصفهان به همين منظور بوده است و اين اتفاق هم براي وزارتخانه و خود ستاد امر تسهيل مفيد است، خاطرنشان کرد: رسيدگي به مشکلات صنايع اين استان مي تواند بخش عظيمي از مشکلات صنعت کشور را حل کند.
وي اضافه کرد: بنگاه هاي توليدي کشور مثل شرکت فولادمبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان در استان اصفهان متمرکز شده و بايد با کمال تأسف عرض کرد که اصفهان با گنجاندن حجم عظيمي از صنعت در خود قرباني توسعه صنعت از لحاظ اکولوژي، محيط زيست و آلايندگي شده است و مردم اصفهان که بار سنگيني را بر دوش کشيده و ماليات سنگين مي پردازند، حق عظيمي دارند.
دکتر شهرزاد تصريح کرد: بايد از شرايط به وجود آمده، عبور کرد و در شرايط يک انقلاب صنعتي قرار بگيريم و وارد عرصه هاي رقابت و صادرات بشويم که بايد با همگامي و تعامل اين امر ميسر شود.
اين نماينده مجلس تصريح کرد: خوشبختانه در اصفهان بين مديران صنعتي، سازمانهاي مردم نهاد(سمن) و خانه صنعت و معدن همکاري خوبي وجود دارد و بايد از اين فرصت به وجود آمده استفاده کرد و مشکلات صنعت استان را تا حدودي برطرف کرد، چرا که در بحث هدفمندي يارانه ها 30 درصد از درآمد حاصل از حاملهاي انرژي به بخش صنعت، کشاورزي و خدمات مربوط مي شود.دکتر شهرزاد با اشاره به تأثيرات وجود صنايع در اين استان گفت: خشک شدن رودخانه زاينده رود در نتيجه برداشتهاي مکرر توسط صنعت اصفهان، آلودگي هوا که بخشي از آن مربوط به صنايع آلاينده اين شهر است و از بين رفتن جاده ها که بخشي از اين امکانات از ماليات مردم استفاده مي شود، بنابراين حق مردم اصفهان است که در زمينه بررسي مشکلات صنعتي در اولويت قرار گيرد.
وي اضافه کرد: استان اصفهان ماليات مازاد دارد و در اين راستا تلاش مي کنيم تا بخشي از اين درآمد مازاد به شهر اصفهان باز گردد.

مشکلات از زبان صنعتگران

همچنين در حاشيه اين همايش مشکلاتي از سوي صاحبان صنعت و معدن استان مطرح شد.
يکي از سرپرستان معادن استان ضمن اظهار گله و شکايت از رسيدگي نکردن به وضعيت معدنچيان، مشکل گازوئيل را به عنوان بزرگترين مشکل گريبانگير اين صنعت ذکر کرد.
مشکل طلب کاري صنعتگران و خسارت آن از دولت و شرکتهاي شبه دولتي از ديگر مشکلات اساسي مطروحه بود که در اين راستا يکي از صنعتگران استان اصفهان خاطرنشان کرد: کار ما اين شده است که وام از بانک بگيريم، هزينه بکنيم و بدهيم دست دولت و بعد از چند ماه تغييري اتفاق مي افتد بايد در اين راستا ما جريمه پرداخت کنيم و صدايمان هم به جايي نمي رسد.
دکتر شهرزاد نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي پيرامون اين مشکل گفت: اين مشکل اساسي است، چرا که امکانات کشور محدود است و ما اين موضوع را پيگيري خواهيم کرد. اين موارد در قالب اصل 127 يک موضوع اجرايي است چرا که شما در جايي طلبکار و در جاي ديگر بدهکار هستيد.
بحث هدفمندي يارانه ها و تأثير آن در صنعت از ديگر مشکلات ذکر شده بود.در اين خصوص توليدکننده اي از ضعيف ترين قشر اين حوزه(بافندگي) بيان داشت: بزرگترين دغدغه ما قطع شدن بيمه از اول آبان ماه است.
دکتر شهرزاد در اين خصوص تصريح کرد: هدفمندي يارانه ها جراحي بزرگ اقتصاد کشور است و در همين راستا ممکن است اين جراحي با خونريزي، جراحت، آي سي يو و غيره همراه باشد و برگزاري چنين نشست هايي به منظور رسيدگي به اين مشکلات است.
وي تأکيد کرد: در هر بخشي راهکارهاي اساسي وجود دارد، ضمن اينکه مهمترين کاري که بايد در اين زمينه انجام بگيرد، اين است که بايد اين مطالب انتقال يابد و ما همواره پيگير کار مردم هستيم.
گفتني است، در حاشيه اين همايش معاون وزير صنعت و معدن، مهندس روغني از پاسخگويي به خبرنگار ما پيرامون صنايع ورشکسته کشور و تمهيدات انديشيده شده در اين راستا خودداري کرد.
نظرات بینندگان