arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

درمان کرونا امکان پذیر شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تاکنون هیچ دارویی برای مبارزه با خانواده کرونا ویروس ها که عامل شیوع بیماری های مهلک سارس و مرس یا کرونا هستند، کشف نشده بود اما به تازگی یک تیم بین المللی از دانشمندان ماده ای کشف کرده اند که می تواند با خانواده ویروسی کرونا مبارزه کند.
 

کروناویروس ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان ها درگیر می کند و عامل یک سوم سرما خوردگی های شایع هستند.

یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می شود از «خفاش» ناشی شده باشد در سال 2002 اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود 800 نفر را به کام مرگ کشاند.

پزشکان تاکنون عوامل مختلفی را به عنوان منشا این بیماری مطرح کرده اند که میمون و شتر از جمله آنها هستند.

سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) یک گونه جدید است که در سال 2012 در عربستان سعودی کشف شد و گمان می رود که از شتر نشات گرفته است.

این ویروس ها تاکنون 193 نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است و 636 مورد را آلوده کرده است.

تا کنون هیچ درمانی برای مبارزه با این ویروس کشف نشده بود اما اکنون گروهی از دانشمندان به رهبری «ادوارد تریبالا» از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد و «ولکر تیل» از دانشگاه برن در آلمان ماده ای به نام «K22» کشف کرده اند که به نظر می رسد توانایی این ویروس ها را برای گسترش در انسان ها مسدود می کند.

دانشمندان متوجه شدند که «K22» در مقابله با کرونا ویروس های بی ضرری که در انسان علائم سرماخوردگی ایجاد می کنند، موثر است.

آزمایش های دیگر نشان داد «K22» در مبارزه با همه کرونا ویروس ها حتی، کرونا ویروس های عامل بیماری مهلک سارس و مرس نیز موثر است.

محققان در نشریه تخصصی «پولوس پاتوژنس» (PLOS Pathogens) اعلام کردند: «K22» تکثیر کرونا ویروس​ها را در سلول های پوششی دستگاه تنفسی انسان مهار می کند.

به گفته آنها، تاثیر این ماده در مراحل اولیه تکثیر ویروس در سلول های میزبان انسان مشاهده می شود.

ویروس ها برای تولید مثل باید غشای سلول های انسانی جداگانه ای در اختیار بگیرند تا در آن نوعی پایه نگهدارنده درست کنند و ماشین تولید ویروس خود را در آن مستقر کنند و ماده «K22» این روند را غیر ممکن می کند.

این پژوهشگران اعلام کردند: نتایج این تحقیقات تایید می کند که استفاده از غشای سلول میزبان مرحله ای مهم در چرخه حیات کرونا ویروس ها است.

تحقیقات آنها نشان می دهد این روند بسیار حساس است و می تواند تحت تاثیر داروهای ضد ویروس قرار گیرد.

پژوهشگران تاکید کردند: اکنون کشف ماده «K22» و روش عملکرد آن تنها در مرحله آزمایشگاهی موفق بوده است.

در ایران اولین مرگ ناشی از کرونا ثبت شد.
نظرات بینندگان