arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

جولان گرگ ها در الموت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هنوز مدت زیادی از واقعه دردناک حمله گرگ های گرسنه به ۶ کودک در زنجان نگذشته است که متاسفانه در چند روز گذشته , ساکنین روستای آتان-کلایه، یکی از روستاهای الموت شرقی شاهد حضور گرگ های گرسنه در نزدیکی منازل‌شان هستند که فضای رعب و وحشت را در روستا حاکم کرده است.

 مشکل گراز و خرس و صدمات جبران ناپذیر آنها سالیان درازی است که صبر اهالی روستای آتان-کلایه را لبریز کرده است، با این وجود اکنون گرگ ها آزادانه در روستاها حرکت می کنند و به دامها حمله کرده و تعدادی از آنها را تلف کرده اند. بیم آن می رود با افزایش جمعیت فصلی این گرگ‌ها شاهد حوادث جبران ناپذیری از حمله گرگ های گرسنه به اهالی باشیم.

از طرفی دیگر حمله گرگ ها به دامها سبب عصبانیت اهالی شده و در صورت عدم پیگری به موقع این مشکل احتمال آن می رود که اهالی آنها را مسموم یا با هر روش دیگر این گرگ های گرسنه را از بین ببرند.

یکی از چوپانان این روستا با اشاره به اینکه شکارهای غیرقانونی سبب از بین رفتن بسیاری از طعمه ها شده است گفت: «به نظر می رسد گراز هم طعمه ایی سخت و خطرناک برای گرگ است؛ از این رو گرگ ها به علت نیافتن طعمه های اصلی، علاقه ی بیشتری به شکار دام ها و انسان از خود نشان می دهند.

این چوپان می گوید: روز گذشته اگر من به فریاد همکارم نمی رسیدم گرگ ها قطعا به وی حمله می کردند و این عمل صدمات زیادی به این چوپان وارد می کرد. من بیشتر از بیست سال است که چوپانی می کنم. این اولین بار است که شاهد این حادثه ناخوشایند هستم.»

با آغاز فصل کشاورزی تعداد زیادی از اهالی محل از بیم حمله گرگ نمی‌توانند به راحتی به مزارع خود بروند و این مورد صدمات جبران ناپذیری به مزارع وارد کرده است. یکی از اهالی در این باره گفت: «گرگ‌های مشاهده شده با نسل های قبلی از نظر رنگ و اندازه تفاوت بسیار دارند. این گرگ ها از انسان ها نمی‌ترسند.» وی بر این باور بود که ترس نداشتن یک گرگ گرسنه از بسیار برای اهالی روستا خطر آفرین است.

یکی دیگر از اهالی گفت: «مزرعه من در منطقه‌ایی است که نمی توانم در روز آنجا را آبیاری کنم و باید شب به انجا بروم وجود این گرگ ها مانع حرکت بنده به مزرعه شده و صدمات جبران ناپذیری به مزرعه من وارد شده است.»

تعدادی از اهالی بر این باور هستند که این گرگ ها از جانب محیط زیست به نیت کنترل تعداد گراز ها به محل آورده شده است. این شایعه سبب نارضایتی بسیاری از اهالی از سازمان محیط زیست شده است. البته شایان ذکر است که بررسی های اولیه نشان می دهد هیچ سندی دال بر این ادعا وجود ندارد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان