arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

واکنش مطهری و فاضل‌میبدی به انتقاد مصباح یزدی از روحانی

یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم معتقد است: «اسلام، اجازه ورود حکومت به حوزه خصوصی در عقاید، اعمال و رفتار فردی و شخصی مردم نداده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دغدغه آخرت مردم را دارند و مدام برای آن هشدار می‌دهند و می‌خواهند حتما مردم را روانه بهشت کنند. آنان معتقدند، وظیفه ذاتی حسن روحانی و دولت، هموارساختن زمین برای ورود مردم به بهشت و نهی‌ازمنکر آنان است. با این حال رییس‌جمهوری معتقد است «به زور و شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد، پیامبر شلاق در دستش نبود و به مردم امید می‌داد. اینقدر در زندگی مردم هر روز مداخله نکنیم ولو به‌خاطر دلسوزی، بگذاریم مردم راه بهشت را انتخاب کنند.» روحانی می‌گوید: «عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌داند، دین چیست و نه آخرت. اما همیشه غصه آخرت را می‌خورند.»

به گزارش انتخاب، اما گویا برخی با این سخنان روحانی مخالفند تا جایی که آیت‌الله مصباح‌یزدی تشخیص داد شخصا وارد میدان شود و به دولت هشدارهای لازم را بدهد. وی در سخنانی که حکایت از نارضایتی شدید او از روحانی داشت، گفت: «برخی از افراد عمامه‌به‌سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آنها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»

شاید بتوان گفت پس از مذاکرات هسته‌ای و توافقنامه ژنو، این مساله دومین چالشی است که به‌صورت جدی میان این دست از اصولگرایانی با دولت روحانی به وجود آمده و پاسخ‌ متقابل طرفین، در چند هفته اخیر ادامه‌دار شده است. به نظر می‌رسد با توجه به هشدار سردار فیروز‌آبادی به برخی رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح مبنی برعدم تضعیف دولت روحانی و سخنان اخیر محمود علوی، وزیر اطلاعات مبنی بر تذکر و نارضایتی مقام‌معظم‌رهبری از عملکرد رسانه‌هایی که دروغ‌پراکنی علیه دولت را ادامه می‌دهند، منتقدان دولت برای ایجاد فشار و بحران برای دولت باید دستاویزهای جدیدی را امتحان کنند و به‌نظر می‌آید موضوع جدید دغدغه و نگرانی‌شان، دین و حجاب باشد.

دغدغه سیاسی دارند

محمدتقی فاضل‌میبدی در همین خصوص معتقد است تمرکز برخی از روحانیون اصولگرا روی موضوعی مانند «دین و هموار‌سازی مسیر بهشت از سوی دولت» به‌دلیل اختلافات سیاسی است. او  می‌گوید: «به نظر می‌آید افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند بیشتر دغدغه مسائل سیاسی خود را دارند»

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عملکرد دولت پیشین و حمایت گسترده منتقدان دولت فعلی از آن ادامه می‌دهد: «آن زمان که مردم از جهت اقتصادی و مالی تحت‌فشار قرار گرفته بودند و بنیاد دین آسیب می‌دید، صدای آقایان بلند نمی‌شد و حرفی نمی‌زدند اما اکنون در این مسایل جزیی وارد می‌شوند و صدایشان بلند می‌شود. این افراد دعوای سیاسی دارند نه دغدغه دین! آنان می‌خواهند با این روش‌ها رقیب را از میدان به در کنند.»او به دوران دولت خاتمی اشاره کرد و گفت: «این هجمه‌ها جدید نیست، در زمان دولت اصلاحات هم شاهد این هجمه‌ها و بحران‌سازی‌ها بودیم. اکنون هم دولت فعلی، دولت متمایل به اصلاح‌طلبان است و منتقدان می‌خواهند با توسل به راه‌های قدیمی، این دولت را تحت فشار قرار دهند.» فاضل‌میبدی با اشاره به عملکرد آیت‌الله مصباح‌یزدی در سال‌های پیش گفت: «سوال این است که چرا برخی آقایان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از انقلاب و ولایت فقیه دفاع نمی‌کردند؟ برای مثال امام(ره) در سال 42 گفته بودند جشن نیمه‌شعبان برگزار نشود اما عده‌ای آن سال چراغانی کردند. در زمان جنگ و تحریم‌های گسترده هم برخی خود را از قضایا کنار کشیدند. حال سوال اینجاست که چرا در زمانی که کشور در مضیقه بود اینها وارد میدان دفاع از اسلام و کشور نمی‌شدند؟ اکنون اما بعد از گذشت کم‌تر از یک سال از روی‌کارآمدن دولت فعلی، می‌بینیم که آقایان وارد میدان شده‌اند در حالی که در دولت پیشین نه‌تنها صدایی از اینا بلند نشد و در انتقاد از دولت آقای احمدی‌نژاد سخنی نگفتند که حتی از آن دولت هم دفاع کردند.»به گفته فاضل‌میبدی: «اگر ماجرا بر سر احساس وظیفه است، بهتر است آقایان همه جا این احساس را داشته باشند. »

مطهری: شایبه دخالت حب‌وبغض‌ها در قضاوت‌ها وجود دارد

در همین رابطه، علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم در واکنش به انتقادات آیت‌الله مصباح‌یزدی به رییس‌جمهوری گفت: «من دقت‌نظرها و اعلام خطرهای جناب آقای مصباح‌یزدی در مباحث فرهنگی و فکری و ایدئولوژیک را می‌پسندم و برای جلوگیری از انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی مفید می‌دانم. ولی این سوال برای بنده ایجاد شده است که چرا آقای مصباح در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی بیشتر از امروز بود و رییس‌جمهور سابق و آقای مشایی افکار ویژه مخالف مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را مطرح می‌کردند از قبیل مکتب ایران، وحدت ادیان و بیداری انسانی به‌جای بیداری اسلامی و همین‌طور فیلم‌های سینمایی که در آن به دنبال عادی‌سازی روابط زن شوهردار با مرد بیگانه بودند یا رییس‌جمهور وقت مساله نظارت بر پوشش اسلامی را به سخره می‌گرفت، در آن زمان جناب آقای مصباح این مقدار عکس‌العمل نشان نمی‌دادند و فقط به اشاراتی اکتفا می‌کردند.

به گزارش «خانه ملت» علی مطهری با بیان اینکه «امروز آقای مصباح، یک جمله رییس‌جمهوری را که قابل تاویل است به سکولاریسم تفسیر می‌کنند و با تندی به وی حمله می‌کنند» افزود: «لذا این شایبه ایجاد می‌شود که حب‌وبغض‌ها در اینگونه قضاوت‌ها دخالت دارد.»عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: «این مساله درباره برخی ائمه‌جمعه نیز صدق می‌کند. برخی از آنها در زمان دولت قبل که وضع فرهنگ بدتر از امروز بود ساکت بودند ولی اکنون اعلام خطر می‌کنند.»
اسلام، اجازه ورود حکومت به حریم خصوصی را نمی‌دهد

یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم معتقد است: «اسلام، اجازه ورود حکومت به حوزه خصوصی در عقاید، اعمال و رفتار فردی و شخصی مردم نداده است.»

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین  سید ا بوالفضل موسویان به «ایرنا» گفت : «اساسا حیطه کار حکومت و دولت در حوزه عمومی است و دولت حق دخالت در حوزه خصوصی افراد را ندارد. آنچه برای دولت اجازه ورود داده شده است، حوزه عمومی است اما چنانچه اگر مساله‌ای پیش آمده و آسیبی به جامعه و محیط اسلامی وارد شود از این جهت دولت از باب دفاع از حقوق دیگران وظیفه دخالت دارد.» عضو هیات‌علمی دانشگاه مفید ادامه داد: «خداوند همچنین به پیامبر می‌فرماید که تو جبار نیستی که دیگران را مجبور به پذیرش دین کنی و با وجودی که راه پیامبر صددرصد درست است اما خداوند به پیامبر اجازه نمی‌دهد دیگران را به راهی که او انتخاب کرده است مجبور کند. گرچه می‌گوییم دین از سیاست جدا نیست و سیاست عین دیانت ماست اما منظور آن نیست که تمام دین شامل سیاست باشد.»

منبع: شرق
نظرات بینندگان