arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

سنگ تمام روحانی برای اعتدال

وی افزود: این رویکرد ممکن است در دوره ای جواب دهد و به نوعی آقای روحانی بتواند وزنه تعادل میان دو جناح باشند اما این رویکرد دوام نخواهد آورد و در نهایت یک جناح ایشان را مصادره خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت یازدهم چه نسبتی با اصولگریان و یا اصلاح طلبان دارد؟ این سوالی است که پس از دیدارهای اخیر رییس جمهوری با برخی فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب مطرح شده است.

به گزارش انتخاب، حسن روحانی، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری یکی از شعارها و وعده هایی که مطرح کرد فراجناحی بودن دولت بود.

ترکیب کابینه که تلفیقی از دو طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب هم بود حکایت از آن داشت که روحانی در همین مسیر حرکت می کند و تلاش دارد که کشور را فراجناحی اداره کند.

با این حال دیدارها اخیر روحانی با 37 نفر از فعالان سیاسی اصلاح طلب و طرح برخی تحلیل ها بر پایه موضع گیری های رییس جمهوری این گمانه زنی را نزد ناظران سیاسی افزایش داده است که روحانی تعلق خاطر بیشتری به پایگاهی که از آن وارد کاخ ریاست جمهوری شده است یعنی اصلاح طلبان دارد.

روحانی فراجناحی نبود

حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبزدر این باره گفت: برای اینکه بشود قضاوت کرد که آقای دکتر روحانی توانسته اند در حدود یکسال دوران ریاست جمهوری خود به وعده فراجناحی بودن در مسائل سیاسی عمل کند باید به سه شاخصه رفتاری دولت در این دوره توجه کرد.

وی افزود: نخست آنکه تیمی که دولت را همراهی می کنند و مدیرانی که دولت انتخاب کرده است برای همراهی چه در سطوح میانی و چه در سطح ارشد، عمدتا از شخصیت های کارگزاران و یا اصلاح طلبان هستند و ما کم تر شاهد حضور اصولگرایان در حلقه یاران دولت هستیم.

کنعانی مقدم ادامه داد: دوم آنکه نگاه آقای دکتر روحانی به جریان های سیاسی کشور نگاه برابری نیست که نمونه آن را عرض کردم که در استفاده در مشاغل حساس مشهود است.

وی تصریح کرد: چون آقای روحانی خود را وامدار اصلاح طلبان می داند به دلیل حمایت تمام قدی که اصلاح طلبان در انتخابات از ایشان داشتند و همین حمایت منجر به پیروزی در انتخابات شد، به نظر می رسد که بیشتر تمایل به همراهی و همدلی با این طیف سیاسی دارند.

دبیرکل حزب سبز در ادامه گفت: نکته سوم آنکه دیدگاه های که آقای روحانی در مسائل مختلف از ابتدای دوران ریاست جمهوری بیان کرده اند با وجود آنکه تلاش داشته اند که دیدگاه های اعتدالی و به نوعی بینابین دیدگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان داشته باشند اما در نهایت نزدیکی بیشتری با اصلاح طلبان داشته است.

وی افزود: بر پایه همین سه شاخصه رفتاری می توان چنین استدلال کرد که دولت آقای روحانی در عمل به وعده فراجناحی بودن ناکام بوده و نتوانسه است تا کنون به این وعده عمل کند.

کنعانی مقدم ادامه داد: در این میان آقای روحانی تلاش کرده اند نفی اصلاح طلب بودن و نزدیکی بیشتر با اصلاح طلبان، اصولگرایان را هم در حلقه اطراف خود حفظ کند و به عبارتی مانع از مخالف سازی ها شود.

وی افزود: این رویکرد ممکن است در دوره ای جواب دهد و به نوعی آقای روحانی بتواند وزنه تعادل میان دو جناح باشند اما این رویکرد دوام نخواهد آورد و در نهایت یک جناح ایشان را مصادره خواهد کرد.

دبیرکل حزب سبز گفت: توصیه من به آقای روحانی این است که به جای آنکه وزنه تعادل میان دو جناح باشند چکش تعادل باشند آن هم با بکارگیری هر دو جناح تا به واسطه آن وحدت ملی برای برون رفتن از مشکلات جاری کشور ایجاد شود.

روحانی فراجناحی است

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب با رد ادعای فراجناحی نبودن دولت حسن روحانی در گفت: طرح ادعاهایی همچون فراجناحی نبودن دولت آقای روحانی در چارچوب تخریب دولت و شخص رییس جمهوری مطرح می شود.

وی افزود: اگر قضاوت منصفانه ای از عملکرد دولت در همین یکساله اخیر وجود داشته باشد می توان به این ارزیابی رسید که دولت توانسته است به شعار و وعده خود عمل کند. نمونه اش انتصاب مدیران در سطوح میانی و ارشد است.

قنبری تاکید کرد: اصولگریان در دولت آقای روحانی پست های حساس مدیریتی بسیاری را در اختیار گرفته اند که یک نمونه از آنها سمت حساس و مهم وزارت کشور است که آقای رحمانی فضلی به عنوان یک اصولگرا در این سمت به عنوان وزیر مشغول شده اند.

وی تصریح کرد: استفاده از ادبیات های مشابه همچون ناتوانی دولت در عدم تحقق وعده فراجناحی بودن نشان از دارد که درک درستی از عملکرد دولت وجود ندارد.

وی افزود: در همین راستا اتفاقا برخی از اصلاح طلبان هم می توانند چنین ادعایی کنند که دولت نتوانسته است به وعده خود برای فراجناحی بودن عمل کند چرا که نسبت مدیران از طیف اصولگرا به مراتب بیشتر است اما حقیقت این است که این انتقاد هم به جا نیست و دولت آقای روحانی تمام و کمال توانسته اند به وعده فراجناحی بودن عمل کند.

قنبری با بیان اینکه دیدگاه های که از جانب آقای روحانی مطرح می شود دیدگاه های اصلاح طلبانه است گفت: تفکرات و دیدگاه های که از جانب آقای رییس جمهور مطرح شده و می شود در چارچوب اندیشه های اصلاح طلبانه است.

وی با بیان اینکه آقای روحانی برپایه همین تفکرات و دیدگاه های خود در انتخابات ریاست جمهوری در قامت متفکر اندیشه اصلاح طلبی ظاهر شد و برهمین اساس توانست حمایت اصلاح طلبان را به سمت خود جلب کند گفت: با وجود که آقای روحانی به واسطه حمایت اصلاح طلبان توانست در انتخابات پیروز شوند اما خود را اصلاح طلبان نمی دانند البته اصولگرا هم خود را معرفی نمی کند بر همین اساس در تشکیل دولت از هر دو طیف برای اداره امور اجرایی کشور استفاده کرده اند.

با تاکید بر اینکه درست است که آقای روحانی قرابت و نزدیکی بیشتری با اصلاح طلبان دارند اما این قرابت و نزدیکی منجر به حذف اصولگریان نشده است گفت: اساسا اصلاح طلبان نگاه حذفی ندارند همانطور که در دولت اصلاحات هم دولت خاتمی وزارتخانه های حساسی همچون آموزش و پرورش را به آقای مظفر به عنوان یک اصولگرا واگذار کرد.



منبع: فرارو
نظرات بینندگان