arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۱۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳

در موصل چه خبر است؟

پنج هزار نفر از افراد مسلح موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بطور کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسکای نیوز نوشت: پنج هزار نفر از افراد مسلح موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بطور کامل شهر موصل را به تصرف درآوردند.

به گزارش «انتخاب»، افراد مسلح وابسته به داعش همه شهر موصل را به طور کامل در اختیار دارند . یک منبع در وزارت کشور عراق در گفتگوی ویژه به اسکای نیوز عربی اطلاع داد که افراد مسلح با حمله به زندان بادوش در نینوا بیش از هزار و چهارصد زندانی را آزاد کردند. افراد مسلح همچنین به زندان التسفیرات و زندان مدیریت مبارزه با تروریسم در این منطقه حمله کردند و دهها زندانی را از این دو زندان آزاد کردند. این در حالی است که افراد مسلح همچنین انبارهای ذخیره مواد تسلیحاتی استان الانبار را در دست گرفتند . از سوی دیگر یک منبع در فرماندهی پلیس موصل اظهار داشت: افراد مسلح توانستند ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه در غرب موصل را به تصرف درآورند. این در حالی است که ساکنان این شهر در حال فرار به سمت منطقه کردستان هستند.

اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق در اظهاراتی که بطور زنده پخش شد در زمینه قطع ارتباط منطقه کردستان عراق و مناطق دیگر عراق گزارشهایی داد. ایمن در حالی است که منطقه کردستان عراق در سه روز پیش کمکهای نظامی را به دولت عراق پیشنهاد داده بود و اعزام سه تیپ از نیروهای پیشمرگه عراق برای درگیری با نیروهای داعش را پیشنهاد کرده بود اما فرماندهی نیروهای مسلح عراق کمک کُردها را نپذیرفته است . این در حالی است که النجیفی از ضرورت استفاده از نیروهای آمریکایی بطور مستقیم در این درگیریها خبر داد. وی گفت: حداقل باید از نیروی هوایی آمریکا برای حمله به پایگاههای افراد مسلح کمک گرفته شود . هم اکنون افراد مسلح همه شهر موصل را در اختیار دارند و مراکز امنیتی و نظامی و انبارهای سلاح را به تصرف خود درآورده اند. از اینرو هر عملیات نظامی در این منطقه بسیار سخت خواهد بود. به ویژه اینکه افراد مسلح با حمله به انبارهای سلاح همه انواع سلاحهای سنگین از جمله بالگردها و خودروهای زرهی و تانکها را در اختیار دارند . هم اکنون منابع اطلاعاتی افزایش تعداد افراد مسلح در شهر موصل را خبر می دهند.

به طوری که تعداد آنها به پنج هزار فرد مسلح می رسد . این در حالی است که قبل از این آمار تنها سه هزار نفر از نیروهای داعش در شهر مستقر بودند که دو هزار و پانصد نفر آنها از خارج از این استان آمده بودند و با سرویسهای اطلاعاتی موجود در شهر موصل و پانصد نیروی دیگر موجود در این شهر توانستد شهر را به تصرف درآورند و نیروهای خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر خانواده های آواره شهر موصل در حال فرار از شهر هستند که تعداد آنها به بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر می رسد و به مناطق دیگری می روند. برخی ها به سمت منطقه کردستان و شهرهای اربیل و دهوک می روند و برخی دیگر روانه استان کرکوک شده اند.

بنابراین گزارشها حاکی از درگیریهای بسیار شدید در آینده خواهد بود که بین نیروهای داعش که شهر را در اختیار دارند و نیروهای امنیتی عراق صورت خواهد گرفت.

 استاندار نينوا: سيطره داعش بر موصل، نقشه منطقه را تغيير خواهد داد

استاندار نینوا گفت همه کشورها برای حل بحران شهر موصل باید وارد عمل شوند زیرا این شهر در منطقه تاثیر گذار است و سیطره داعش بر آن نقشه منطقه را تغییر خواهد داد.

اثیل النجیفی، استاندار نینوا، در ارتباط تلفنی با این شبکه درباره اینکه گروه های مسلح چگونه توانستند کنترل نینوا را در دست بگیرند، گفت: چند ساعت از اینکه افراد مسلح کنترل موصل را در دست بگیرند با فرماندهان ارشد ارتش عراق در منطقه دیدار کردم. به نظر می رسید که آنها کاملا به توان خود اطمینان دارند اما ساعاتی بعد با شنیدن خبر فرار جمعی نیروهای ارتش عراق از مواضع خود در موصل، غافلگیر شدیم.

مجری الجزیره پرسید آیا اقدام نیروهای عراقی از روی ضعف بوده است و آنها خود را تسلیم کردند؟
النجیفی پاسخ داد: به نظر می آید نیروهای عراقی برای این اقدام برنامه ریزی کرده بودند. نیروهایی که در موصل بودند از فرماندهان و قوای قدیمی بودند، نه نیروهای جدید که بخواهند احساس ضعف بکنند.
مجری الجزیره پرسید: اطلاعات به دست آمده حاکی از فرار سیاستمداران و نیروهای امنیتی از موصل است. شما در حال حاضر کجا هستید؟

النجیفی پاسخ داد: من در حومه موصل هستم. نیروهای امنیتی و سیاسی از موصل خارج شدند، زیرا تحت حمایت نبودند.

استاندار نینوا درباره نحوه تعامل با اوضاع کنونی گفت: در حال حاضر نمی توانم درباره سناریوهای آینده صحبت کنم. باید اوضاع را در داخل بازبینی کنیم. دیشب، وزیر کشور و مدیر دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح با من تماس گرفتند و از من خواستند از منطقه کردستان کمک بگیرم اما دیروقت بود و کردستان عراق نیز به موافقت نوری مالکی نیاز دارد.

مجری الجزیره پرسید: آیا به عقیده شما منطقه کردستان عراق در این مسئله دخالت خواهد کرد به خصوص اینکه دامنه بحران به اطراف آن کشیده شده است؟ بدون شک اوضاع در منطقه کردستان نیز خطرناک است؛ زیرا ما فقط درباره حضور داعش در این منطقه صحبت نمی کنیم شاید داعش در منطقه راست موصل بیشترین حضور را داشته باشد اما باید گفت در مناطق چپ موصل نیز حضور دارد و می توانند به راحتی و بدون هیچ مانعی وارد منطقه کردستان شوند.

به عقیده من نه فقط منطقه کردستان، بلکه جامعه جهانی باید در این مسئله دخالت کند؛ زیرا موصل شهری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه است و اگر داعش کنترل آن را در دست بگیرد، نقشه منطقه تغییر خواهد کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۴۵
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
3
83
ضعف مديريت و به هم ريختگى سياسى و امنيتى در عراق كاملا مشهود است 5000 نفر عدد بزرگى نبود كه بتواند به سرعت سومين شهر مهم عراق را تصرف كند
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
12
95
چه کشور بی در پیکری؛
خداوند به حق حضرت حجت (عج) امنیت را از این مملکت نگیرد و باشد که خود ما شکرگزار این نعمت باشیم
آرش روشن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
18
56
وهابی ها حسابی دارند برای ضربه زدن به کمر شیعه هزینه میکنند . امروز روز بیداری شیعه است و باید محکمتر از قبل دست در دست هم و متحد باشیم. هدف اینها ایران است. در ضمن شنیده ها حاکی است وهابی ها اطراف مشهد و قم کلی هزینه کردند و نیروی مخفی تشکیل دادند تا روز موعود. ولی خداوند و دست علی (ع) با شیعه است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
9
60
واقعا امنیت یکی از مهمترین نیازهاست، و این امنیت رو علیرغم تمام تلاش‌های دشمن برای خرابکاری و ... مدیون شهیدان و خدمتگزاران صادق به این کشور هستیم، خداوندا همه خدمتگزاران به این مردم و کشور را در پناه خودت حفظ نما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
12
76
دولت مرکزی عراق غرور را کنار بگذارد و به پیشمرگه های کردستان اجازه حمله به داعش را بدهد تا روزگارشان را سیاه کنند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
4
61
تسخیر یک روزه یک شهر در یک کشور، آن هم دومین شهر بزرگ آن، نشانگر این امر هست که یا دولت مرکزی بسیار ضعیف و غیر مردمی است و یا اینکه این تسخیر با حمایت مردم صورت پذیرفته است.
پاسخ ها
كسرا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
دومين شهربزرگ نه سومين شهر بزرگ
نظرات بینندگان