arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

اژه ای: پرونده برخی افراد در موضوع اتوبوسهای اسکانیا ممکن است به دادگاه برود/ به هیچ وجه در مقام مچ گرفتن نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز چهارشنبه که در صدر هیات قضایی و به منظور بررسی مناطق سیل زده شمال کشور به استان گلستان سفر کرده است در جلسه هماهنگی با حضور استاندار و مسوولان استانی افزود: یکی از مشکلات اتوبوس های اسکانیا ، آتش گرفتن این اتوبوس ها است که در یک مورد اکثر سرنشینان آن سوختند و در موارد دیگر نیز مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه دادستانی کل کشور پیگیر این پرونده است، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه در مقام مچ گرفتن نیستیم بلکه تلاش داریم اگر این اتوبوس ها اشکالات فنی دارند برطرف شوند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی نیز با جدیت پیگیر موضوع است، افزود:در این پرونده از وزارت صنایع و سازمان استاندارد، افرادی آمده و رفته اند و اکنون تعدادی از افراد در مظان اتهام قرار دارند که ممکن است پرونده برخی از آنان به دادگاه برود.

محسنی اژه ای در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مردم ما شایسته خدمت هستند، گفت:باید خدمت بدون منت به این مردم داشته باشیم.

وی به تلاش مدیران دستگاه های مختلف برای خدمت رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: حقیقتا مدیران ما نیز در رده های مختلف ، مدیران زحمت کشی هستند و نتوانستیم آنطور که باید خدمات مدیران خود را برای مردم بیان کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در طول 35 سال گذشته بسیاری از کارهای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با کمک و همکاری مردم انجام شده است، افزود:اگر کمک و حضور مردم نبود، توفیق امروز را نداشتیم.

محسنی اژه ای به مقایسه ایران و کشورهای همسایه منطقه از نظر پیشرفت های علمی پرداخت و گفت: وجود رهبری انقلاب ، مردم خوب و مدیران زحمت کش از جمله دلایل پیشرفت ایران نسبت به کشورهای همسایه، منطقه و حتی خارج از منطقه است.

وی ، اعتماد بین مردم و مسوولان و بالعکس را سرمایه بزرگ خواند و گفت: نباید این سرمایه را کمرنگ کنیم بلکه باید صادقانه و بی منت برای مردم کار شود.

دادستان کل کشور تاکید کرد:اگر مردم احساس کنند مسوولان ما در کارهای خود صادق هستند به کمک می آیند.

محسنی اژه ای با اشاره به اینکه وقوع حوادث طبیعی می تواند فرصت یا تهدید باشد، افزود:اگرمردم ببینند و بدانند که مدیران در سطوح مختلف ، هنگام وقوع حوادث به صحنه می آیند به طور قطع همراهی می کنند.

وی با یادآوری اینکه حوادث طبیعی از گذشته بوده و خواهد بود، ادامه داد: امروز با توجه به پیشرفت علم، فناوری و دست یافتن بشر به بسیاری از تجهیزات ، مردم انتظار دارند از این علم و ابزار بهترین استفاده در راستای کاهش خسارات حوادث طبیعی شود.

دادستان کل کشور توضیح داد:شاید مردم توقع نداشته باشند که جلوی وقوع سیل و زلزله گرفته شود اما انتظار دارند زمان وقوع حوادث طبیعی ، پیش بینی شود تا براساس آن برنامه ریزی کنند.

محسنی اژه ای به اقدامات دستگاه قضایی در راستای صیانت از حقوق عمومی طی چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: به طور مثال دو سال پیش در استان خوزستان در رابطه با سد کارون 3، اتفاقی افتاد که رئیس قوه قضاییه بلافاصله دستور داد هیاتی اعزام و مساله بررسی شود که بررسی های صورت گرفته در آن زمان برای مردم و مسوولان مفید بود.

وی به موضوع کامیون های هوو اشاره کرد و افزود: در این قضیه نیز دادستان کل کشور وارد شد و با سازمان استاندارد ، وزارت صنایع و شرکت مربوطه ، صحبت کرد.

دادستان کل کشور یکی از وظایف دستگاه قضایی را صیانت از حقوق عامه خواند و گفت: چند سالی است بحث هایی در سه استان گیلان، گلستان و مازندران مبنی بر تخریب منابع طبیعی و دست اندازی به جنگل ها، مطرح است.

محسنی اژه ای، رعایت نشدن بستر و حریم رودخانه ها ، عدم حفاظت از جنگل ها و اینکه جنگلبانی وظیفه خود را به طور شایسته انجام می دهد یا خیر از دیگر موضوعات مطرح در سه استان شمالی کشور خواند و اضافه کرد: این مسائل باید بررسی و مشخص شود چه مقدار واقعیت دارد تا برای رفع آن اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهرها، قوه قضاییه، دولت و مجلس تکلیف دارند و باید وارد شوند.

دادستان کل کشور با تاکید براینکه مطلقا نمی خواهیم در کار اجرایی استان دخالت کنیم، گفت: برآورد خسارت ها، کمک به مردم و آسیب دیدگان، برنامه ریزی برای آینده، توجه به هواشناسی و پیشگیری ، مسائلی است که دستگاه های مختلف پیگیری می کنند و ما می خواهیم ببینیم آیا تکلیف زمین مانده ای وجود دارد یا خیر.

محسنی اژه ای افزود: هرچند وقوع این حوادث مردم را به دردسر می اندازد و از لحاظ مادی و معنوی هزینه بر است اما از نگاهی دیگر می تواند فرصت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تخریب نشدن جنگل ها و عدم ساخت و ساز در بستر رودخانه ها نیاز به کمک مردم و فرهنگسازی داریم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم فقط با چوب قضا، قدرت و تحکم جلو برویم ، هزینه می دهیم اما اگر با تبیین مساله و با کمک مردم پیش برویم نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

محسنی اژه ای در ادامه سفر خود به استان گلستان در صدر هیات قضایی از مسوولان قوه قضاییه و کارشناسان دستگاه های مختلف از مناطق سیل زده این استان بازدید و در گفت و گو با مردم و مسوولان محلی از نزدیک در جریان مشکلات و خسارت های وارده قرار می گیرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان