arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

روحانی: ترکیه می خواهد رابطه اش با ایران شبیه رابطه آلمان و فرانسه باشد/نمی خواهیم ایران و ترکیه مانند دو رقیب باشند

رئیس جمهور با بیان اینکه جلسه شورای عالی همکاری استراتژیک دو کشور که برای اولین بار برگزار شد بسیار مهم بود، ادامه داد: در این شورا تصمیمات مهمی در مسائل اقتصادی علمی فرهنگی و گردشگری اتخاذ شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از پایان جلسه امروز چهارشنبه صبح هیات دولت از نمایشگاهی که به مناسبت هفته محیط زیست در حیاط دولت برپا شده بود بازدید کرد.

رئیس جمهور در حاشیه بازدیدش از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران در مورد سفرش به ترکیه گفت: تصمیم دو کشور ایران و ترکیه برای ارتقاء سطح روابط دو برابر است.

روحانی گفت: دولت ایران اراده جدی دارد به عنوان سیاست اصلی با کشورهای منطقه و همسایگان بویژه ترکیه روابط خود را برقرار کند.

رئیس جمهور با اشاره به سخنرانی اش در اتاق بازرگانی دو کشور ایران و ترکیه گفت: در آن جلسه اعلام کردم که نمی خواهیم ایران و ترکیه مانند دو رقیب باشند بلکه می خواهیم مانند همکار در کنار یکدیگر باشیم.

روحانی ادامه داد: دو کشور دارای تمدن بزرگ و فرهنگ نزدیک به هم هستند و هر دو امکانات زیادی دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه جلسه شورای عالی همکاری استراتژیک دو کشور که برای اولین بار برگزار شد بسیار مهم بود، ادامه داد: در این شورا تصمیمات مهمی در مسائل اقتصادی علمی فرهنگی و گردشگری اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی نیز بحث و گفتگو صورت گرفت، گفت: مسئولین ترکیه و رئیس جمهور این کشور اعلام کردند که ترکیه می خواهد رابطه اش با ایران از لحاظ اقتصادی، صنعتی و علمی شبیه رابطه آلمان و فرانسه باشد و این صحبت از نظر من نشان از اراده آنها بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از سفر به ترکیه راضی هستیم گفت: ترکیه کشور مهمی است و امیدواریم ظرف یک یا دو سال آینده بتوانیم قدمهای بهتری برداریم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات محیط زیست گفت: دولت آمادگی دارد جهت ایجاد تسهیلات و حمایت لازم از محیط زیست اقداماتی انجام دهد.

روحانی گفت: در بحث محیط مهم مردم و رسانه ها باید وارد عمل شوند و انشاالله همانطور که ملت ما در همه مقاطع و مشکلات دست به دست  هم می دهند این مسائل را نیز با کمک یکدیگر و با فرهنگ تلاش برای سالم سازی محیط زیست حل کنیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان