arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳

مشاور روحانی: انتخابات 24 خرداد 92 کشور را از ورطه بحران نجات داد/دولت به صرف این که کسی با او مخالف باشد تغییرش نمی‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد علی نجفی پنجشنبه شب در جمع اعضای حزب اعتماد ملی شاخه خراسان رضوی افزود: وقتی روحانی، دولت را در اختیار گرفت تورم بنا بر اعلام مرکز آمار ایران 41 درصد بود که فقط یک کشور در دنیا بیش از این میزان تورم را داشت.

وی گفت: طی سالهای گذشته ابوظبی توانسته است به میزان 7.5 میلیارد دلار گاز از مخازن مشترک ما با این امیرنشین برداشت کند و عین همین اتفاق در مورد مخازن مشترک گاز ایران با قطر نیز رخ داده است و این در حالی بوده که دولت گذشته بیش از 600 میلیارد دلار درآمد داشته است.

او افزود: در سال 91 دولت دهم بدترین عملکرد را در زمینه رشد اقتصادی داشت و در این زمینه رقم منهای 9.8 درصد را از خود به جای گذاشت در حالی که قرار بود در برنامه پنجم به رشد هشت درصدی برسیم.

وی گفت: در مجموع سالهای 1391 و 1392 که تازه بخشی از آن را دولت یازدهم مدیریت و اصلاح کرد مردم کشور ما به طور متوسط 15 درصد فقیرتر شدند یعنی بر اثر اعمال سیاستهای اقتصادی نادرست دولت احمدی نژاد درآمد سرانه مردم کشور ما 15 درصد کاهش یافت.

او افزود: نرخ بیکاری نیز 15 درصد اعلام شده که در این آمار کسی که در هفته یک ساعت کار می کرده نیز شاغل تعریف شده است با این همه این رقم از جمله بالاترین ارقام بیکاری در دنیاست ضمن آن که نرخ بیکاری در بین جویندگان کار که مدرک دانشگاهی دارند نیز تقریبا 27 درصد است.

وی گفت: بر اثر سیاستهای غلط دولت قبلی هم اکنون بسیاری از بانکها حتی بانکهای خصوصی ورشکسته شده ا ند و نمی توانند طلبها و معوقات خود را از مردم پس بگیرند و یا این که به بانک مرکزی مقروض هستند.

او افزود: در سال 1391 کل بودجه عمرانی کشور 11 هزار میلیارد تومان بوده که برای مشخص شدن عملکرد دولت دهم این رقم را مقایسه کنید با 8.5 هزار میلیارد تومان که بابک زنجانی بالا کشیده و 16 هزار میلیارد تومان که فقط شرکت توانیر به پیمانکاران و بانکها بدهی دارد.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور گفت: 480 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 1392 طرح عمرانی نیمه تمام در سفرهای استانی یا ناشی از فشارهای منطقه ای از دولت گذشته بر جای مانده که بسیاری از آنها قابل دفاع نیست.

نجفی افزود: با توجه به تخصیص 23 هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی سال 1392 و با فرض این که قیمتها ثابت بماند و افزایش نداشته باشد 22 سال زمان نیاز داریم که طرحهای نیمه تمام دولت نهم و دهم را به اتمام برسانیم.

وی تاکید کرد: خود من با توجه به آمارهای اعلامی توسط دولت گذشته می دانستم که وضع اقتصادی کشور خراب است اما واقعا و به هیچ عنوان فکر نمی کردم که شرایط این قدر بد باشد.

او گفت: دکتر روحانی در یکی از جلسات دولت اعلام کرد که در دوران تبلیغات انتخابات اخیر ریاست جمهوری برخی افراد انتقادات ما را سیاه نمایی توصیف می کردند اما حال که دولت را تحویل گرفته ایم و با واقعیات مواجه شده ایم آن انتقادات از نظر من سفید نمایی بوده است.

وی افزود: طی دو سال آخر دولت احمدی نژاد در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعداد نیروها 1.8 برابر افزایش یافت بدون اینکه افراد تازه وارد تخصص لازم را داشته باشند و 60 درصد این افراد تنها مدرک فوق دیپلم و کمتر از آن داشتند.

وی گفت : اگر بخواهیم بر اساس منطق اعتدال سخن بگوئیم عملکرد ده ماهه دولت تدبیر و امید مثبت بوده و باید به این روند، امیدوار و مطمئن بود به طور مثال تورم 41 درصدی در این 10 ماه به زیر 20 درصد رسیده است که تحسین برخی محافل بین المللی را نیز در پی داشته است.

او گفت: در زمینه رشد اقتصادی امیدواریم که رشد اقتصادی منفی کنونی در سال 1393 مثبت شود و به حدود دو تا سه درصد برسد.

وی افزود: از نظر مدیریتی هنوز در برخی استانها مثل خراسان رضوی تحولات در سطوح میانی اتفاق نیفتاده که بخشی از این مساله ناشی از ضعیف عمل کردن دولت و بخشی از آن ناشی از پیچیدگی فضای برخی استانها مثل خراسان رضوی است.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به صرف این که کسی با او مخالف باشد تغییرش نمی دهد و به صرف این که کسی گوش به فرمانش باشد اما صلاحیت لازم را نداشته باشد نیز منصوب نمی کند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: سرانه ، فقیر ، تورم ، اعتماد ملی
نظرات بینندگان