arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

نجفی: سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به دولت و نظام در حماسه انتخابات خرداد 92 بازگردانده شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد علی نجفی مشاور رییس جمهوری گفت : در حماسه 24 خرداد 92 و انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری ، سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به دولت و نظام بار دیگر تقویت و بازگردانده شد.

به گزارش ایرنا ، نجفی این مطلب را عصر جمعه در همایش بزرگ ˈ امید و انتظار ، حماسه تغییر که به مناسبت سالگرد حماسه 24 خرداد در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد ، بیان کرد.

وی افزود : در طول هشت سال دولت های نهم و دهم ، سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به دولتمردان و نظام کم شده بود که البته این بی اعتمادی وسیع ناشی از عملکرد و شعارهایی غیر علمی رییس جمهوری سابق بود.

وی گفت : همه به خاطر دارند که رییس جمهوری سابق در آذر ماه سال 89 وعده ریشه کن کردن بیکاری ظرف دوسال را داد و معاون اول او در فروردین سال 90 قول داد مشکل مسکن را طی همین مدت حل کند و احمدی نژاد بحث واگذاری زمین هایی برای خانه های ویلایی 500 تا هزار مترمربع برای هر ایرانی را مطرح کرد.

وی اظهار کرد : این در حالی بود که آنها نه تنها از حل آن مشکلات بر نیامدند بلکه بحث مدیریت بر جهان را مطرح کردند که این شعارها برای انحراف افکار عمومی از ناتوانی آنها در حل مشکلات بود.

نجفی گفت : این شعارها از روی تعقل و تجربه نبود و متاسفانه اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی به نظام را دچار مشکل کرد اما انتخابات 24 خرداد باعث شد تا آن بی اعتمادی ها دیگر رنگ ببازد.

وی اظهار کرد: متاسفانه آن عملکرد باعث شد تا جامعه ما از یک جامعه کنشگر ، توسعه گر و تلاشگر به جامعه ای تماشاگر تبدیل شود و چنین وانمود کنند که بعد از هشت سال باز هم از صندوقهای انتخابات ، فرد دیگری از همان طیف روی کار خواهد آمد و این ناامیدی در جامعه وجود داشت.

وی گفت : کشور در آن مقطع با یک جریان اقتدار گر تندرو که هر مخالفتی با دولت را ساکت می کرد و یک جریان برانداز نظام روبه رو بود و از این جهت است که ما باید اهمیت انتخابات 24 خرداد را درک و تحلیل کنیم.

نجفی در مورد سیاست خارجی دولت های نهم و دهم افزود : عملکرد این دولتها باعث شده بود تا کشورمان در انزوای کامل و در برابر تمام دنیا قرار گیرد و شرایطی را مانند لیبی و عراق را بوجود آورده بودند که مردم ما می گفتند بعد از این دو کشور به ایران حمله نظامی خواهد شد که البته این نگرانی در داخل و خارج کشور، طبق اسناد ، خیلی هم بیهوده نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات در مورد بخش اقتصادی در دولت گذشته، اظهار کرد : وقتی دولت امید و تدبیر شروع بکار کرد، تورم در کشور 41 درصد بود و در رده اولین و دومین کشور جهان قرار داشت و تنها کشوری که با ما در تورم رقابت می کرد، ونزوئلا بود.

وی گفت : در بین 160 کشور جهان تنها هشت کشور تورم دو رقمی داشتند و ایران در این زمینه دومین کشور بود.

وی بیان کرد : همه شاهد بودند که دولت گذشته در بخش فرهنگ چه بلایی بر سر اساتید دانشگاه و دانشجویان که منتقد بودند در آورد و سه هزار بورسیه دکترا را در اختیار کسانی که هیچ ربطی به آن رشته ها نداشتند، قرار گرفت.

وی افزود : وضعیت کشور و در واقع به گونه ای شده بود که حتی آن جریان افراطی اقتدار گرا که خود آنها دولت نهم و دهم را روی کار آورده بودند دیگر در تبری جستن از این دولت از یکدیگر سبقت می گرفتند.

وی گفت : مردم دنبال راه حل و رفع نگرانی و بحران می گشتند که خوشبختانه با درک منافع ملی، ائتلاف بزرگ در سراسر کشور شکل گرفت و آن حماسه را خلق کردند که البته پیام ابتدای سال مقام معظم رهبری و انتظار ایشان خلق یک حماسه سیاسی بود که محقق شد، یکی از فاکتورهای بسیار موثر بود

نجفی اظهار کرد : شخصیت خود دکتر روحانی و مناظره هایی که انجام دادند نیز باعث اقبال مردم شد و مردم ثابت کردند که دوران سیاه پوپولیسم اقتصادی و سیاسی تمام شده و دولتی باید بر اساس عقل و منطق و خرد سیاسی ، روی کار آید.

وی افزود : مجموعه اصلاح طلبان و همراهان این تفکر از این انتخابات سه خروجی انتظار داشتند که خروجی اول آن تلطیف فضای بین المللی با کشورمان و تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل با دنیا بود که خوشبختانه با عملکرد دولت این انتظار کم و بیش در جهت محقق شدن بوده است.

وی گفت : البته طیف مخالف دستاوردهای دولت را زیر سووال می برند و چنین وانمود می کنند که این مذاکرات و تعامل شکست خورده و بحث دلواپسی را مطرح می کنند و نمی دانند که دلواپسی به وسواس می انجامد و وسواس یکی از شایع ترین بیماریهای روانی است .

وی بیان کرد : خروجی دوم ما از انتخابات 24 خرداد 92، بازگرداندن آرامش و ایجاد فضای امید و اطمینان بویژه برای نسل جوان و کنشگران سیاسی است که این آرامش در کشور و کشورهای همسایه بوجود آمده و این راهبرد به میزان زیادی تحقق یافته و کارنامه دولت در این بخش نمره قبولی دارد.

وزیر آموزش و پرورش دوران اصلاحات گفت: خروجی سوم مورد انتظار در انتخابات سال گذشته ، برقراری یک گفتمان ملی برای پیشرفت و توسعه بر اساس خرد ورزی بود و تلاش مخالفین این است که اجازه شکل گیری این گفتمان را ندهند و از هر ابزاری علیه عقل و منطق استفاده می کنند.

**انتخابات اتی مجلس

وی افزود : این گروه، انتخابات مجلس فعلی به کام آنها شیرین آمده و لذا تلاش می کنند در انتخابات آینده آن را حفظ کنند و لذا ما باید از همین الان به فکر این باشیم که یک مجلس بر اساس عقلانیت و خرد ورزی شکل گیرد و مردم با انتخابات، یک مجلس مردمی ، ملی و واقعی در راستای انتخابات خرداد 24 روی کار آورند.

نجفی اظهار کرد : مخالفان دولت می دانند که موفقیت دولت باعث تنگ تر شدن فضای سیاسی برای آنهاست و شیشه عمر آنها در دست دولت دکتر روحانی است و اتفاقا نگرانی آنها هم از این موضوع است که احساس می کنند شیشه عمر سیاسی آنها به لرزه در آمده است.

وی گفت : من از این آقایان سووال می کنم که چه جوابی دارند که اکنون مواضع صهیونیست های آمریکا در مورد مذاکرات هسته کشورمان و مواضع شیوخ مرتجع عرب در عدم برقراری ارتباط ایران با غرب دقیقا مطابق نظر این آقایان است.



**شکست سیاست های دولت پیشین

وی افزود: گفتمان قبل از انتخابات سال 92 و سیاست توزیعی دولت ها نهم و دهم با 700 میلیارد دلار درآمدهای نفتی شکست خورده و جالب است که باز هم مخالفت می کنند.

نجفی اظهارکرد : جواب این سووالات کاملا روشن است ، موفقیت این دولت و حفظ مردم و جوانان به معنای خروج این طیف از صحنه سیاسی کشور است .
نظرات بینندگان