arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

معاون ظریف: سخنان خوب و جالبی از رئیس‌جمهور السیسی شنیدم /برخی طرف‌ها می‌خواهند به روابط ایران ـ‌ مصر ضربه بزنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جزو هیئت‌های خارجی‌ای که برای تبریک به رئیس‌جمهور جدید مصر عبدالفتاح السیسی به آن کشور سفر کرده بودند، هیئت ایرانی به ریاست معاون آفریقا و خاورمیانه‌ی وزیر خارجه حسین امیر عبداللهیان هم حضور داشت که مصافحه‌ی گرم او با السیسی را برخی ناظران «فراتر از حدود پروتوکول‌ها» توصیف کردند. روزنامه‌ی الاخبار لبنان، در قاهره مصاحبه‌ای با حسین امیر عبداللهیان داشته است که متن کامل آن را می‌خوانیم:

*دعوت قاهره از تهران برای حضور در مراسم آغاز ریاست‌جمهوری السیسی چه پیام‌هایی دارد؟
-مصر نقش عربی و اسلامی مهمی دارد. به موازات این امر، روابط مصر-ایران هم پیشرفت می‌کند و ما آن را با دقت زیر نظر داریم. همچنین خواست‌های ملت مصر برای ما مهم است و ما تأکید داریم که مصر بار دیگر به عقب بازنخواهد گشت و همچنین معتقدیم که انتخابات ریاست‌جمهوری مصر گامی رو به جلو بود.

*چرا رئیس‌جمهور ایران "حسن روحانی" در مراسم حاضر نشد و سطح هیئت ایرانی در حد وزارتی بود؟
-اساسا حضور ما در قاهره به نمایندگی از رئیس‌جمهور روحانی بود. ما پس از آن برای مشارکت در مراسم شرکت کردیم که رئیس‌جمهور [موقت مصر] عدلی منصور دعوتی رسمی از رئیس‌جمهور روحانی (به عنوان رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره‌ای کشورهای عدم تعهد) به عمل آورد. تأکید می‌کنیم که آمدن ما به مصر در قالب یک هیئت رسمی تکریم اراده‌ی مردم مصر است.

*آیا سلام گرم شما به سیسی حاوی پیام‌های جدیدی بود؟ خصوصا با در نظر گرفتن روابط قبلی خوب ایران با رئیس‌جمهور معزول محمد مرسی. آیا به سیسی چیز مشخصی گفتید؟
-ما معتقدیم همه‌ی طرف‌های مصری باید در ساختن آینده‌ی مصر مشارکت کنند و اشتباهی که مرسی در به حاشیه‌راندن طرف‌های داخلی مرتکب شد تکرار نشود. و امیدواریم که رئیس‌جمهور جدید، مصر حقیقی را بازگرداند. اما درباره‌ی بخش دوم سؤال، خلال دیدارم با رئیس‌جمهور السیسی تبریکات رئیس‌جمهور روحانی را منتقل کردم و تأکید کردم که جمهوری اسلامی ایران آماده‌ی همکاری‌های نزدیک با دولت و ملت مصر است. در مقابل، سخنان خوب و جالبی از رئیس‌جمهور السیسی شنیدم و از صحبت‌های او اطمینانی قوی نسبت به آینده‌ی ای روشن در روابط بین دو کشور برداشت کردم.

در صحبت‌های السیسی احساسات خالصانه نسبت به ایران حس کردم/ آیا ایران ارتباطش را با اخوان المسلمین قطع می‌کند؟

*چه موضوعاتی هست که می‌تواند مانعی در روابط بین شما و مصر باشد؟ و چه راه‌حلی از طرف شما و طرف آنها برای حل آن در نظر دارید؟
-بیش از آنکه موضوعاتی به عنوان مانع وجود داشته باشد، نوعی تشویه و سیاه‌‌نمایی مستمر درباره‌ی این روابط از طرف برخی طرف‌های خارجی وجود دارد که می‌‌خواهند به روابط مصری- ایرانی ضربه بزنند. ما این طرف‌ها را می‌شناسیم و می‌دانیم چه اهدافی دارند، ولی مهم‌تر از اینها این است که تهران آماده‌ی کمک به مصرِ برادر و عزیز در همه‌ی عرصه‌های اقتصادی و تجاری است. از همین جا می‌‌خواهم بگویم که حضور هیئت رسمی در قاهره پیامی مثبت برای ملت مصر دارد. و گام‌های بعدی را در آینده با هم برخواهیم داشت و امیدواریم که در همه‌ی عرصه‌ها هیئت‌های تخصصی بین دو کشور رفت و آمد کنند.

*برخی مصری‌ها به دلیل روابطتان با جماعت اخوان المسلمین، به شما با دیده‌ی اتهام نگاه می‌نگرند. حالا و در سایه‌ی جنگ بین اخوان و السیسی فکر می‌کنید بتوانید روابطی تازه و خوب با مصر برقرار کنید؟ ضمنا چطور می‌توانید خودتان را از این اتهانات مبرا کنید؟
-حساب بحث گروه‌ها و بحث سیاست فرق دارد. ما در عالم واقع، ارتباطمان را با هیچ کس قطع نمی‌کنیم. با کسی هم دشمنی نمی‌کنیم. الان وضع جدیدی در مصر وجود دارد. تا وقتی که احترام متقابل بین دو کشور وجود داشته باشد ما با این وضع جدید تعامل و همکاری خواهیم داشت. ما به دولت جدید با دیده‌ی احترام می‌نگریم و آمادگی‌ جدی از طرف ما برای گشودن افق‌های همکاری در همه‌ی عرصه‌ها وجود دارد.

*گام‌های نزدیک‌سازی که در این مسیر درآینده می‌توانید بردارید چیست؟ آیا ممکن است سطح نمایندگی از کنسولگری به سفارت ارتقا یابد؟
-همه‌ی این جزئیات با مسئولین در مصر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد ولی سفر فعلی ما به دلیل حضور گسترده‌ی هیئت‌های مختلف در مراسم آغاز ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور جدید مصر، کوتاه است. من فکر می‌کنیم در مرحله‌ی پیش رو ما جوابی مثبت نسبت به این سؤال دریافت خواهیم کرد.

*انتظار دارید مصر در قبال شما چه گام‌های مثبتی بردارد؟
-در خلال دیدارم با رئیس‌جمهور سیسی، احساساتی صادقانه و صمیمی نسبت به ایران در وی حس کردم. و این چیزی است که در زمان پیش رو و از طریق پیشرفت در روابط ایران-مصر روشن خواهد شد. ایران از روابط در بالاترین سطح با مصر استقبال می‌کند و مایل به پذیرش مسئولین مصری است.

*آیا صحبت السیسی مبنی بر اینکه امنیت خلیج فارس بخشی از امنیت مصر است، اشاره‌ای خصمانه نسبت به ایران بود؟
-ما طبعا به مسائل و صحبت‌ها از دید خصمانه نگاه نمی‌کنیم. ما با حسن نیت بررسی می‌کنیم. ایران و مصر و همه‌ی کشورهای خلیج فارس در یک منطقه‌ی واحد و مشترک زندگی می‌کنند و امنیت هم مفهومی پیوسته و غیرقابل تجزیه است. ما معتقدیم که امنیت مصر، امنیت ایران است و امنیت ایران، امنیت مصر. همینطور امنیت خلیج فارس بخشی از امنیت مصر و منطقه است. روابط ایران با برادران در خلیج فارس روابطی ثمربخش است و چیزی از طرف ایران امنیت منطقه را تهدید نمی‌کند. کمااینکه روابط ما با کشوری دیگر در منطقه هم کشورهای خلیج فرس را تهدید نمی‌کند.

*با توجه به نزدیکی یا آن چیزی که میتوان همپیمانی بین ریاض و قاهره خواند، آیا روابطتان با عربستان امروز معیاری برای روابطتان با مصر خواهد بود؟
-روابط بین تهران و ریاض به سطح سفیر و سفارت رسیده است و هیچ دشمنی‌ای بین ما عربستان سعودی وجود ندارد، بلکه روابط خوبی با عربستان داریم. کما اینکه سفرهایی در سطح عالی در آینده‌ی نزدیک رخ خواهد داد. من فکر می‌کنم که روابط بین کشورها از جمله کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس برای مصر و کل منطقه مثبت خواهد بود. مسئله‌ی مهم‌تر در اینجا این است که ما دخالت طرف‌های خارجی در روابطمان با کشورهای خلیج فارس را نمی‌پذیریم.

در صحبت‌های السیسی احساسات خالصانه نسبت به ایران حس کردم/ آیا ایران ارتباطش را با اخوان المسلمین قطع می‌کند؟

*چطور می‌توانید هم از حماس حمایت کنید و هم از سیسی که با حماس می‌جنگد؟
-جنگی وجود ندارد. نباید به این روش مشکل را بزرگنمایی کنیم. ما از یک گروه خاص در فلسطین حمایت نمی‌کنیم بلکه فقط از گزینه‌ی مقاومت حمایت می‌کنیم؛ به این دلیل که این تنها راه حل بازگرداندن حقوق ملت فلسطین است. ما اطمینان داریم که حماس همیشه در خط مقاومت باقی خواهد ماند و فکر نمی‌کنم که به صورت منفی در شئون داخلی کشورهای مجاور دخالت کند.

*تفاهمات ایران و 5+1 به کجا رسیده است و آیا منطقه در سایه‌ی اولین مذاکره‌ی مستقیم با آمریکایی‌ها شاهد تحولاتی حقیقی خواهد بود؟
-مذاکرات بین ایران با کشورهای 5+1 در فضایی مثبت و آرام پیش می‌رود. دو طرف با جدیت مشغول مذاکره‌اند. ما بر حقوقمان در استفاده‌ از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید داریم و هزینه‌اش هرچه هم بشود، از این حقوق کوتاه نخواهیم آمد. مذاکرات ادامه دارد ولی به دلیل وقت کوتاه (در مقابل برای بررسی پرونده‌ای مثل موضوع هسته‌ای ایران) مشکلاتی وجود دارد. البته احتمال رسیدن به توافق دائم وجود دارد، حتی فکر می‌کنم گام مهمی در راستای به موفقیت رسیدن این پرونده برداشته خواهد شد.

*ایران تا چه حد در این مسئله جدی است که حماس را مجددا زیر بال وپر بگیرد؟ خصوصا که حماس برای مدتی طولاینی یکی از ستون‌ها و پایه‌های محور مقاومت بوده است.
-مقاومت تنهای گزینه‌ای است که ما را بر آن می‌دارد که حماس و رابطمان با او را (هرچقدر هم که اختلاف نظر داشته باشیم) حفظ نماییم. گزینه‌ی مقاومت مهم‌ترین ارتباط‌دهنده‌ی بین حماس و ایران است، تا وقتی که حماس در راستای همین گزینه حرکت کند.
نظرات بینندگان