arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

بنزین آلوده موجب افزایش سرطان خون در کودکان شد/پیش بینی طوفان های اخیر تهران وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست

وی در مورد انتقاداتی که از سازمان هواشناسی در پی طوفان اخیر پایتخت در خصوص عدم پیش بینی طوفان می شود و توانایی سازمان حفاظت محیط زیست برای کمک به سازمان هواشناسی با استفاده از تجهیزاتی که برای پیش بینی گرد و غبار در اختیار دارد، گفت: این از وظایف سازمان محیط زیست نیست و با توجه به اینکه سازمان هواشناسی دارای مجهزترین امکانات پیش بینی و هشدار است، زمانی که اعلام می کند که زودتر از یکی دو ساعت نمی توان چنین حوادثی را پیش بینی کرد، حتما درست می گوید، زیرا پیش بینی برخی از حوادث طبیعی با توجه به شرایط خاص حدوث آن، امکان پذیر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که صبح یکشنبه 25 خردادماه در نشستی خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود، در خصوص حذف بنزین پتروشیمی و توزیع بنزین یورو 4 در کشور، با اشاره به اقدام دولت گذشته مبنی بر اضافه کردن بنزین پتروشیمی به سوخت کشور از اواسط سال 89 و مشکلات ناشی از این اقدام به ویژه تاثیر این اقدام بر سلامت مردم، گفت: همه متخصصان این حوزه می دانند که پتروشیمی قادر به تولید بنزین نیست و بنزین پتروشیمی نداریم. پتروشیمی تنها می تواند حلال تولید کند و در هیچ جای دنیا هم اسمی به نام بنزین پتروشیمی وجود ندارد.

به گزارش انتخاب، متصدی افزود: پتروشیمی می تواند محصولی به یکی از دو شکل پرولیز و ریفورمیت داشته باشد که بر اساس گواهی های خود پتروشیمی، بنزن موجود در این پرولیز 50 درصد و بنزن موجود در ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است.


توزیع بنزین آلوده پتروشیمی منجر به کاهش تعداد روزهایی با هوای پاک شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تاسف از تولید و عرضه بنزین پرولیز از سال 89، اظهار داشت: بنزین توزیعی در سال 89 پرولیز بود و سپس به صورت ریفورمیت ارائه شد و همین موضوع منجر به تقلیل شدید و ناگهانی روزهای پاک از 32 روز در سال 88 به 14 روز در سال 89 شد و ادامه این روند اشتباه، تعداد روزهایی با هوای پاک را در سال های 90،91 و 92 به 3 روز در سال رساند.

وی گفت: یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آلایندگی هوا، ذرات زیر دو و نیم میکرون است و بررسی ها حاکی از آن است که آروماتیک، بنزن و به طور کلی ترکیبات حلقوی از عوامل ایجاد چنین ذراتی هستند، از همین روست که تغییر سوخت کشور و توزیع سوختی با درصد بالای بنزن، منجر به کاهش روزهای پاک شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: کلیه مدارک و مستندات آلوده بودن بنزین پتروشیمی در سازمان حفاظت محیط زیست موجود است و علاوه بر آن اسناد رسمی آزمایشگاه های معتمد، دانشگاه شهید بهشتی و نتایج پروژه علمی _ دانشگاهی که با حمایت سازمان در سال 91_ 92 انجام شد، این نتایج و آلوده بودن بنزین پتروشیمی را تأیید می کنند.

متصدی با بیان اینکه در سال 89 غلظت بنزن موجود در هوا، 900 ppb و طی سال های 90 و 91 این میزان به 300 تا 360 ppb رسید، گفت: این در حالی است که این میزان طبق استاندارد جهانی 1.5 ppb است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که بنزن و آروماتیک موجود در هوا ناشی از تبخیر از مخازن و منابع سوخت مثل پمپ بنزین ها یا تبخیر از سیستم احتراق خودروهاست، گفت: یکی از مهمترین علل ناپاکی هوا کیفیت سوخت توزیعی بود و این موضوع منجر به بیمارهای فراوانی همچون سرطان به ویژه سرطان خون و کودکان شد.

وی ادامه داد: امروز در جهان، آلودگی های محیط زیست عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان است و از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست به منظور حفظ سلامت انسان ها به دنبال اصلاح سوخت توزیعی در کشور یا بررسی و پایش، مدیریت و اندازه گیری میزان کود و سم باقی مانده در محصولات کشاورزی و لبنی است.

وی تاکید کرد: در سه ماه نخست سال 93 خوشبختانه روزهای پاک به 6 روز رسیده است و براساس پدیده گرد و غباری که داشتیم هفت روز ناسالم داشتیم و بقیه روزها سالم بوده است.

به گفته معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از دی سال گذشته در اراک و از بهمن ماه در تهران و کرج توزیع بنزین یورو 4 آغاز شده است: توزیع بنزین یورو 4 در تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز تا پایان امسال بر اساس برنامه مصوب مقابله با آلودگی هوا از سوی هیأت دولت صورذت خواهاد گرفت.

 

تنها خروجی فرآیند پتروشیمی، BTX است نه بنزین

متصدی با بیان اینکه تا کنون دو جلسه در مجلس درباره بنزین پتروشیمی و مقصران تولید این بنزین سرطان زا با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شده است، گفت: دستگاه های قضایی باید وظیفه خود را درباره برخورد با مقصران تولید این بنزین انجام دهند و مجلس به جای اینکه به برخی موارد اشاره کند که راهگشا نیست باید بنزن موجود در هوا را و تاثیرات منفی که در حیات مردم و به خطر انداختن جان مردم داشته را مورد بررسی قرار دهد.

این مقام مسئول با ابراز تاسف از موضع غیرمنطقی یکی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس در مورد حذف بنزین پتروشیمی، اظهار داشت: اندازه گیری آلاینده های سمی و خطرناک، غیر سمی و سوخت بر حسب قانون بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و علاوه بر آن تمامی متخصصان این حوزه می دانند که تنها خروجی فرآیند پتروشیمی، BTX است نه بنزین و بنزن موجود در بنزین قطعاً سرطان زاست.

 

بنزن و آروماتیک سوخت توزیعی در تهران منطبق استاندارد یورو 4 است

متصدی ادامه داد : با توجه به اینکه پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو 4 مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، به گونه ای که بنزن به عنوان ترکیبی سرطان زا و عامل ایجاد کننده سرطان خون در کودکان شناخته می شود، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو 4 بود.

وی با اشاره به اینکه پایش موجود بر اساس داده ها و نمونه های به دست آمده از 12 پمپ بنزین تهران با درصد پراکندگی مختلف در شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران صورت گرفته است، افزود : میزان بنزن اندازه گیری شده به طور کلی کم تر از 1 درصد ( استاندارد یورو 4) بود و در بالاترین میزان به 0.86 درصد رسید و میزان آروماتیک نیز به طور متوسط 24.24 درصد بود که بر اساس استاندارد یورو 4 می تواند تا 35 درصد باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد : این در حالی است که درصد بنزن و آروماتیک موجود در بنزین سوپر (بهترین بنزین توزیعی در سال 91) توزیعی در سال 1391 هیچ انطباقی با استاندارهای یورو 4 نداشت.

این مقام مسئول اعلام کرد: میزان بنزن موجود در بنزین سوپر 6 تا 7 درصد بود و 6 تا 7 برابر حد استاندارد یورو 4 بود، همچنین میزان آروماتیک این نوع بنزین 1 تا 2 برابر حد استاندارد بود. سازمان حفاظت محیط زیست موظف است هر سه ماه یکبار آلاینده های خاص و ترکیب سوخت را پایش و نتایج آن را به دولت و مردم ارائه دهد.

وی گفت: هم اکنون یک قطره بنزین پتروشیمی توزیع نمی شود چرا که برای ما سلامتی مردم بسیار مهمتر از باک پر از بنزین سرطان زای پتروشیمی است.

متصدی گفت؛ تمام موسسه ها و مراکز تحقیقاتی سرطان دنیا اعلام کردند بنزن عامل اصلی سرطان خون و سرطان کودکان است، با حذف بنزین پتروشیمی امیدواریم هزینه های بالای سرطان ، از کارافتادگی ، مرگ و تاثیرات ناشی از بنزن موجود در بنزین بسیار کاهش یابد.

 

اتفاقات خوب محیط زیستی

متصدی در ابتدای این نشست با اشاره به این موضوع که هفته محیط زیست هشداری برای توجه بیشتر به شرایط موجود در حوزه محیط زیست است، گفت: در ماه های گذشته اتفاقات خوبی در حوزه محیط زیست انسانی رخ داده و در بخش قانون گذاری سه لایحه هوای پاک، ارزیابی اثرات زیست محیطی و حفاظت از منابع خاک پیگیری شده است که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی به سازمان حفاظت محیط زیست کمک می کند با قدرت بیشتری به وظایف خود عمل کند.

وی با ابراز خرسندی از نگاه حمایتی و تخصصی دولت تدبیر و امید به محیط زیست، افزود: پیرو همین نگاه، دستگاه های اجرایی نیز خورد را ملزم به همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست می دانند.

متصدی با تشکر از وزارت نفت، صنایع و نیرو که همکاری های مفیدی با محیط زیست داشته اند، استانداردسازی سوخت و حذف بنزین پتروشیمی از سوی وزارت نفت را گام مهمی در حفاظت محیط زیست خواند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه آلودگی هوا، گفت: مصوبه مقابله با آلودگی هوا در 9 محور اصلی و 35 فعالیت نیز ظرف 3 تا 5 سال آینده منجر به کاهش آلودگی هوا می شود.

 

شبکه پایش زمینی گرد و غبار در کشور به زودی تکمیل می شود

بنا بر این گزارش، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات سازنده صورت گرفته در حوزه پایش به منظور پایش واحدهای صنعتی و آلاینده و تکمیل شبکه ایستگاه های پایش گرد و غبار کشور و اعلام خبر خریداری 55 ایستگاه پایش زمینی که مراحل نصب خود را طی می کنند، گفت: با این اقدام شبکه پایش زمینی گرد و غبار در کشور تا اواسط امسال کامل می شود و میزان گرد و غبار ورودی و غلظت آن به خوبی ارزیابی خواهد شد.

متصدی ادامه داد: فعال شدن سیستم هشدار ماهواره ای گرد و غبار از امسال، منجر به رفع نیازهای مانیتورینگ گرد و غبار در کشور می شود.

معاون انسانی با اشاره به اینکه در حال حاضر 165 ایستگاه پایش و اندازه گیری گردوغبار داریم، افزود: این میزان برای حوزه‌های تحت تاثیر در جنوب، جنوب غرب، شمال غرب و غرب کشور کافی است، اما با توجه به اینکه در حال حاضر 23 استان کشور تحت تاثیر گردوغبار هستند، بایستی میزان این ایستگاه ها افزایش یابد.

 

نحوه امحاء پسماندهای بیمارستانی اشتباه است

وی افزود: در بحث پسماند آب و خاک، در حال تکمیل لایحه جامع منابع خاک در کمیسیون های مرتبط دولت هستیم و قانون جامع خاک کشور در آینده قابل اجرا خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با ساماندهی پسماندهای استان های مختلف کشور به ویژه مدیریت پسماند در استان های ساحلی با اولویت استان های شمالی، گفت: اقدامات جامع و مناسبی در این زمینه صورت گرفته است که از آن جمله می توان به برخی اقدامات داخلی و خارجی همچون انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان شهرداری ها و دهداری کشور در آینده ای نزدیک که به امضای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر کشور خواهد رسید و استفاده از ظرفیت های بین المللی برای مدیریت این موضوع اشاره کرد.

این مقام مسئول آغاز همکاری بین ایران و شرکت جی جی سی ژاپن به منظور انجام مطالعاتی در خصوص مدیریت پسماند های خانگی و بیمارستانی را از جمله اقدامات بین المللی در این حوزه دانست.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره پسماندهای بیمارستانی، افزود: سیستمی که در حال حاضر برای امحاء پسماندهای بیمارستانی به کار گرفته می شود، مناسب این امر نیست و این موضوع به وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی هم اطلاع داده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان ها از سیستم اتوکلاو استفاده می کنند که سیستم مناسب امحاء نیست و از آن تنها می توان برای بی خطر کردن پسماندها تا زمان جابه جایی و امحاء به صورت مجزا از سایر پسماندها استفاده کرد.

 

کاهش سن معاینه فنی خودروها در صورت تصویب در مجلس

متصدی در ارتباط با مهلت تعیین شده برای خودروسازان به منظور ارتقاء استانداردهای خودروسازی داخلی به یورو 4 با بیان اینکه زمان تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای این منظور پایان خردادماه بود، گفت: در حال حاضر نیز خودروسازان استانداردهای مربوط به میزان آلودگی خارج شده از اگزوز را به استاندارد یورو4 رسانده اند ولی در برخی موارد دیگر نیاز به زمان بیشتری به منظور ارتقاء استانداردهای خود دارند.

وی افزود: دولت برای اینکه خودروسازان موظف به نصب سنسور دوم در خودروهای خود شوند و سایر استانداردهای یورو 4 را نیز رعایت کنند، مهلت ارتقاء استانداردها برای خودروسازان داخلی را در برنامه مقابله با کاهش آلودگی هوا مصوب هیأت دولت تا اول شهریور تمدید کرد و البته سازمان جلسات تعاملی خود با وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان به منظور پیگیری این امر را ادامه و فعالیت خودروسازان را نیز به صورت مداوم پیگیری خواهد کرد.

این مقام مسئول همچنین در ارتباط با مصوبه افزایش سن معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر که از دو سال به 5 سال ارتقا یافت، گفت: در لایحه هوای پاک، بندی گنجاندیم که معاینه فنی مجدداً به زمان دو ساله خود بازگردد و امیدواریم به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

متصدی از مصوبه دولت برای ساماندهی و حذف موتور سیکلت‌های بنزینی از شبکه حمل و نقل شهری خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه اردیبهشت ماه امسال هیأت دولت، وزارت صنایع شش ماه مهلت دارد تا برنامه خود را برای حذف موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آنها ارائه کند و این امر در کمیته ملی کاهش آلودگی هوای تهران در حال پیگیری است.


تلاش برای ساماندهی امواج

وی همچنین در مورد تلاش سازمان برای ساماندهی به امواج ارسالی با اشاره به تشکیل کمیته تشعشعات با همکاری وزارت ارتباطات، گفت: در این کمیته پیشنهاداتی در خصوص جلوگیری از در معرض تشعشع قرارگیری جامعه شهری و روستایی مطرح شد که امیدواریم این مصوبه هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

متصدی با بیان اینکه براساس رده بندی جهانی امواج الکترومگنتیک و رادیویی با فرکانس بالا احتمال سرطانزایی دارند، افزود: مواجه طولانی مدت مردم با این امواج حتما بر سلامت آنها تاثیر می گذارد و به همین منظور تلاش می کنیم میزان این امر کاهش یافته و یا به صفر برسد.

 

پروژه های توسعه ای بدون ارزیابی زیست محیطی در دولت گذشته

همچنین در ادامه این نشست حمید جلالوندی مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی با اشاره به تدوین ضوابط استقرار صنایع یادآور شد: گروه‌های صنعتی به 7 رده تقسیم شده‌اند که به نسبت فاصله آن‌ها از مناطق مسکونی و جاده‌ها تعریف شده است. و در رده 7 که بالاترین رده است باید بیشترین فاصله رعایت شود.

جلالوندی ادامه داد:‌ 51 پروژه در رده هفتم است که باید ارزیابی زیست محیطی شود اما در دولت گذشته که بیشتر پروژه‌ها هم سدسازی بوده است بدون دریافت ارزیابی زیست محیطی شکل اجرایی به خود گرفته و از 5 تا 100 درصد پیشرفت فیزیکی د اشته‌اند که ما امروز در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما پروژه‌هایی است که بدون اخذ ارزیابی زیست محیطی شکل گرفته و یکی از اهداف ما بازنگری ضوابط استقرار صنایع است که بخشی از آن انجام شده است.

معاون سازمان محیط زیست یکی از مهمترین اقدامات این معاونت را ساماندهی ارزیابی ها و بازنگری در ساختار آنها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های توسعه در استان ها توسط تیم تخصصی استانی و دانشگاهی و سمن ها بررسی می شود و چنانچه مبانی زیست محیطی در آنها در نظر گرفته نشده باشد، در همان مرحله استانی جلوی آن گرفته می شود که این اقدام نیز برای جلوگیری از تخریب محیط زیست بسیار مهم است.

متصدی با اشاره به مردود شدن 25 درصد از طرح ها به دلیل تخریب محیط زیست گفت: تا امروز بیش از 92 جلسه در زمینه طرح‌های توسعه استانی تشکیل شده و به تبع آن جلساتی در سازمان مرکزی انجام شد. تا بتوانیم یک تصمیم درست بگیریم البته در بعضی مواقع بعضی از این پروژه‌ها مردود می‌شود.

 

پیش بینی طوفان های اخیر تهران وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست

وی در مورد انتقاداتی که از سازمان هواشناسی در پی طوفان اخیر پایتخت در خصوص عدم پیش بینی طوفان می شود و توانایی سازمان حفاظت محیط زیست برای کمک به سازمان هواشناسی با استفاده از تجهیزاتی که برای پیش بینی گرد و غبار در اختیار دارد، گفت: این از وظایف سازمان محیط زیست نیست و با توجه به اینکه سازمان هواشناسی دارای مجهزترین امکانات پیش بینی و هشدار است، زمانی که اعلام می کند که زودتر از یکی دو ساعت نمی توان چنین حوادثی را پیش بینی کرد، حتما درست می گوید، زیرا پیش بینی برخی از حوادث طبیعی با توجه به شرایط خاص حدوث آن، امکان پذیر نیست.

متصدی ادامه داد: البته سازمان محیط زیست امکاناتی برای پیش بینی گردوغبار دارد، ولی پیش بینی طوفان و حوادث مشابه در سازمان محیط زیست امکان پذیر نیست.


منبع: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست

نظرات بینندگان