arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

گزارش موسسه "صلح استکهلم" درباره تسلیحات اتمی کشورها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارش سالانه خود اعلام کرد: کشورهای مجهز به سلاح اتمی در حال مدرنیزه کردن زرادخانه‌های خود بوده و مصمم هستند تا شماری از تسلیحات کشتار جمعی خود را برای مدت مشخصی در آینده نگه دارند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پنج سال پیش خواستار جهانی عاری از تسلیحات هسته ای شده بود اما نتیجه تحقیقات این اندیشکده نشان می دهد که جهان با این هدف بسیار فاصله دارد. با این حال طی این پنج سال شمار کلاهک های هسته ای جهان کاهش داشته است و 9 کشور در اوایل سال 2014 در مجموع 16 هزار و 300 کلاهک دارند که در مقایسه با یکسال پیش 6 / 5 درصد کاهش نشان می دهد. از این تعداد حدود 4000 کلاهک عملیاتی و فعال بودند.

به گفته این اندیشکده سوئدی، روند کاهش این تسلیحات نسبت به یک دهه گذشته کاهش یافته است. در این گزارش آمده است: امسال یکبار دیگر کشورهای دارای تسلیحات هسته ای اقدامات اندکی را برای نشان دادن تمایل خود برای امحای تمام زرادخانه های خود نشان داده اند.

روسیه و آمریکا که دشمنان دوران جنگ سرد بودند در مجموع 93 درصد تسلیحات هسته ای جهان را در اختیار دارند و کاهش این تسلیحات تحت معاهده استارت جدید که در سال 2011 تصویب شد، اصلی ترین عامل در پس کاهش شمار کلاهک های هسته ای جهان بوده است.

در این گزارش شش کشور دیگر صاحب تسلیحات اتمی نیز مشخص شده اند که شامل انگلیس، فرانسه، چین، پاکستان، هند و کره شمالی می‌شوند و همچنین رژیم صهیونیستی نیز تسلیحات کشتار جمعی و سلاح هسته ای در اختیار دارد.

طبق گزارش موسسه صلح استکهلم، آمریکا و روسیه برنامه هایی را برای مدرن کردن باقی سیستم‌های هسته ای، در کلاهک ها و تاسیسات تولید خود در دست انجام دارند. زرادخانه های هسته ای بقیه کشورهای نام برده شده کوچک اما قابل توجه هستند و یا در حال توسعه و یا استقرار تسلیحات جدید هستند و غالبا برنامه های خود را برای توسعه آن اعلام می کنند.

رژیم صهیونیستی تنها قدرت مسلح به سلاح هسته ای در خاورمیانه است که از سوی بسیاری از کشورهای عربی و ایران مورد انتقاد قرار می‌گیرد چرا که معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان