arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳

روحانی در نشست با نمایندگان لرستان: من هم معشوره را می‌شناسم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در جلسه مجمع نمایندگان لرستان که ظهر روز دوشنبه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر حسن روحانی بر اجرای عملیات سد معشوره تاکید و تصریح کرد که این پروژه باید حتما عملیاتی شود.

این نشست با حضور رئیس جمهور و معاونین، استاندار لرستان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در این گزارش جزئیاتی از مسائل مطرح شده در این نشست به ویژه روند اجرای سد معشوره در لرستان به گفته الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس منتشر می شود.

وی که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد با اشاه به برخی سخنان رئیس جمهوری گفت: ایشان در این جلسه تاکید کردند که من هم به اندازه شما معشوره را می شناسم و با توجه به پیگیریهای مردم و مسئولان این اسم هیچ گاه از ذهنمان بیرون نمی رود.

ملکشاهی عنوان کرد: دکتر روحانی همچنین عنوان کرد که به رغم مخالفت برخی با اجرای این پروژه اما من تاکید کرده ام که معشوره حتما باید اجراشود و کتبا به این موضوع تاکید داشته ام.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری مبنی بر اینکه شهرستان کوهدشت و استان لرستان به معشوره نیازمند است، افزود: ایشان همچنین در سخنان خود از آیت الله محمدرضا آدینه وند اهل کوهدشت، به عنوان استاد حوزه اش نام برد و از این استاد که به نحوی لرستانی معروف است به نیکی یاد کرد.

ملکشاهی به نمایندگی از مردم کوهدشت از رئیس جمهور به خاطر موافقت و پشتیبانی از اجرای عملیات سد معشوره تشکر کرد و اظهار داشت: سد معشوره هم در لرستان و هم در کوهدشت اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تسریع در اجرای عملیات سد معشوره تاکید کرد و افزود: کوهدشت دارای 200 هزار هکتار زمین کشاورزی است که یک چهارم اراضی استان لرستان را تشکیل می دهد اما متاسفانه تنها 10 درصد این اراضی آبی است.

ملکشاهی با بیان این که استان لرستان 2.7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد، گفت:  به رغم این جمعیت، به طور متوسط اعتبارات این استان 1.4 درصد نسبت به بودجه کشور است که این شکاف بزرگی در توزیع عادلانه بودجه به وجود می آورد.

ملکشاهی با اشاره به این که بر اساس اصل 113 قانون اساسی، اولین مسئولیت رئیس جمهور اجرای قانون است، یادآور شد: با توجه به این مسئولیت که قانون تعیین کرده و با توجه به اصل 48 قانون اساسی باید تلاش کنیم توازن منطقه ای و توزیع عادلانه منابع و اعتبارات در کل کشور حفظ شود.

ملکشاهی یادآور شد: مردم کوهشت باید قدردان نگاه مثبت دولت یازدهم و دکتر روحانی بوده و نگران اجرای عملیات سد معشوره نباشند.

وی ادامه داد: با توجه به پشتیبانی رئیس جمهور محترم و تاکید ایشان بر ضرورت اجرای این پروژه به امید خدا تسریع در اجرای عملیات آن ایجاد خواهد شد.

بنابر این گزارش سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار است به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز 36 هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد 1.6 میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور 12 هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان 271 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

این در حالیست که چهارم خردادماه سال 92 محمود احمدی نژاد برای کلنگ زنی چند باره پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی دیگر را بگذارد.

همان روز خبرگزاری مهر از "اما و اگرهای" این کلنگ زنی گفت و اینکه این پروژه بدون هیچ گونه قرارداد و حتی گرفتن طرح مطالعاتی در حال آغاز است و این کلنگ درمانی های بدون اعتبار نتیجه ندارد اما گوش شنوایی برای این انتقادات پیدا نشد.


از کلنگ زنی نمادین رئیس جمهوری و مسئولان دولت دهم که بگذریم به روند اجرای پروژه در دولت یازدهم می رسیم تا اواخر سال گذشته اجرای پروژه سد معشوره در شورای تخصصی آب رد شود و به همین راحتی پروژه ای که آمال و آرزوهای مردم لرستان به آن گره زده شد روی هوا معلق بماند.

این در حالیست که در این مدت رایزنیهای متعددی از سوی مردم، مسئولان و رسانه های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته تا امید دوباره به رگ های این سد حیاتی برگردد که امید می رود این روند در اجرای پروژه نیز خود را نشان دهد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان