arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

ادعای وزیر کار: نرخ بیکاری ما از آمریکا هم کمتر است

در شرایط اجرای طرح هدفمند سازی سهم بیشتری از یارانه‌ها به کارگران می رسد،‌یعنی این موجب شده وضع زندگی کارگران به نسبت بهتر از گذشته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در شرایط اجرای طرح هدفمند سازی سهم بیشتری از یارانه‌ها به کارگران می رسد،‌یعنی این موجب شده وضع زندگی کارگران به نسبت بهتر از گذشته شود.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ شیخ الاسلامی درباره ادعای برخی از سایت‌ها در زمینه آمار بیکاری گفت: درباره میزان آمار بیکاری بهتر است مرکز آمار اطلاع رسانی کند اما واقعیت امر این است که تعداد کشور‌هایی که الان نرخ بیکاری آنها دو رقمی است، بسیار زیاد است. بیش از صد کشور در دنیا نرخ بیکاری شان دو رقمی است. وی افزود: بحران اقتصادی جهان و شرایط نابسامان اقتصادی در بعضی از کشور‌ها نرخ بیکاری آنها را به نزدیک 40 تا 50 درصد هم رسانده است در حالی که نرخ بیکاری ما در مقایسه با بسیاری از کشور‌هایی که در نگاه اول به نظر می آید، وضع اقتصادی خوبی دارند، بسیار بهتر است و برداشت خود من این است که نرخ بیکاری در ایران حتی کمتر از غول اقتصادی جهان؛ آمریکاست.

وزیرکار ابراز امیدواری کرد؛ با ارائه نرخ بیکاری از جانب مرکز آمار، آن زمان قضاوت خواهیم کرد وضع ما چگونه خواهد بود. شیخ الاسلامی تصریح کرد: به هر حال آنچه مسلم است؛ فعالیت‌های بسیار خوب و گسترده‌ای در جهت اشتغال زایی در کشور صورت گرفته است و به طور یقین نرخ بیکاری در کشور ما روند نزولی دارد، یعنی شاهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش و رونق بازار اشتغال هستیم. آمار استانداری ها درباره میزان ایجاد اشتغال قابل قبول است وی همچنین درباره آمار اعلام شده در زمینه ایجاد اشتغال اظهار داشت: هر کس درباره این آمار تردید دارد، می تواند مراجعه کند و اطلاعات را از استانداری ها دریافت کند.

ما آمار را براساس جمع بندی گزارش های استانها اعلام کرده ایم و اگر کسی تردید دارد، می تواند اطلاعات را در هر استانی که مورد نظرش است، بررسی کند. زیر سوال بردن اعداد و ارقام هنر نیست وزیر کار و امور اجتماعی تصریح کرد: زیر سوال بردن اعداد و ارقام هنر نیست.

اگر کسی در صد کشف واقعیت است، راه آن شناخته شده و روشن است. اتفاقا در این میان خود ما مدعی هستیم ما که آمار را تولید یا حتی ادعا نمی کنیم. ما تنها عملکرد مجموعه مدیران کشور را که در جهت اشتغال زایی تلاش کردند، گزارش کرده ایم. وی به اعزام گروه های اعتبار سنجی آمار اشتغالزایی در استان ها اشاره کرد و افزود: برای اطمینان از صحت آمار و اطلاعات ارائه شده،گروه‌های مختلف اعتبار سنجی به 31 استان کشور اعزام شدند و نتایج حاصل نشان می دهد؛ خوشبختانه آمار و اطلاعات با واقعیت مطابقت دارد البته در صد کمی هم انحراف به صورت طبیعی وجود دارد زیرا یک شغلی در فروردین ایجاد شده، ممکن است به هر دلیلی به طور مثال در مهر یا دی فرد دیگر آن کار را ادامه ندهد و به کار دیگری پرداخته باشد و از این نوع اموراتی که ممکن است، صورت گرفته باشد.

عبدالرضا شیخ الاسلامی تاکید کرد: ما نسبت به آماری که استانداران اعلام می کنند، اطمینان کامل داریم و این آمارها قابل قبول است.

وزیر کار و امور اجتماعی افزایش بی رویه حقوق کارگران را کذب محض دانست و اظهار داشت: این بحثی که سایت ها و روزنامه ها درباره افزایش حقوق کارگران به آن پرداختند، صحت ندارد. وی گفت: برخی از رسانه ها با این تلقی که شاید اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها شرایط زندگی و معیشت را برای کارگران دشوارتر کند، به همین دلیل ما باید یک جهش فوق العاده‌ای در افزایش حداقل دستمزد کارگران داشته باشیم.

از من پرسیدند که آیا شما، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را در تعیین دستمزد دخالت می دهید؟ شیخ الاسلامی افزود: من عرضم این بود که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها موجب توانمندتر شدن این کارگران شده است، زیرا قانون هدفمندی یارانه ها درصدد است تا منابع کشور یا یارانه‌هایی که در کشور توزیع می شد را از طبقات برخوردارتر و مرفه تر بگیرد و به طبقات ضعیف تر و کم درآمد‌تر بدهد.

بنابراین در شرایط اجرای طرح هدفمند سازی سهم بیشتری از یارانه‌ها به کارگران می رسد،‌یعنی این موجب شده وضع زندگی کارگران به نسبت بهتر از گذشته شود.

وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یک عامل در جهت افزایش مزد کارگران نیست.

افزایش بی رویه حقوق کارگران یک بحث انحرافی بود که با سوء برداشت، مطرح شده است وزیر کار و امور اجتماعی تعیین مزد کارگران را دارای ساز و کار کاملا روشن و قانونی ذکر کرد و افزود: شورای عالی کار یک ساختار سه جانبه شامل نمایندگان دولت، ‌جامعه کارفرمایی و کارگری دارد که در یک فرآیند بسیار طولانی در یک فضای کاملا کارشناسی و البته مثبت و دوستانه ابعاد قضیه را بررسی می کنند و تصمیمات این جلسه جنبه قانونی دارد و برای همه محترم و لازم الاجراست. وی گفت: بنابراین افزایش بی رویه حقوق کارگران یک بحث انحرافی بود که با سوء برداشت، مطرح شده است.
نظرات بینندگان