arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۱۲ تير ۱۳۹۳

تقاضای بارزانی از پارلمان کردستان برای آمادگی برای رفراندوم استقلال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه، از پارلمان این اقلیم خواست برای برگزرای همه پرسی درباره استقلال کردستان از عراق تاریخ تعیین کند.

به گزارش «تیک»، بارزانی طی سخنانی در پارلمان کردستان گفت:" آنچه در کشور به وقوع می پیوندد نشان دهنده شکست سیاست های نوری مالکی نخست وزیر عراق است".

وی افزود:"ما 6 ما پیش به نوری مالکی هشدار دادیم اما او به هشدارهای ما گوش نداد و این هم نتایج آن است".

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد:" پیشمرگه های کرد از مناطقی که اکنون تحت کنترل آنهاست خارج نخواهند شد".

بارزانی گفت:" برای تعیین سرنوشت ملت کرد از حمایت های بین المللی برخورداریم و آنهایی که از ما حمایت نمی کنند نیز دشمن ما نیستند".

رئیس اقلیم کردستان عراق هفته گذشته اعلام کرد در نظر دارد، ظرف چند ماه آینده استقلال کردستان از عراق همه پرسی برگزار کند.

وی گفته بود از سازمان ملل خواسته تا در برنامه ریزی برای برگزاری رفراندومی در کرکوک براساس ماده 140 قانون اساسی عراق کمک کند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیداری با نیکولای ملادنف، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق گفته بود ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا در تحولات کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه عراق، جایی که قرار است رفراندومی شفاف برگزار کنیم، مشارکت داشته باشد.

پس از آنکه ارتش عراق اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی به دنبال حملات گسترده شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" از شهر کرکوک خارج شد، نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل این شهر نفت‌خیز را به دست گرفتند.

پیشتر بارزانی با ادعای این مساله که کرکوک جزو منطقه کردستان عراق است گفته بود که "اقلیم کردستان عراق مجبور نیست بهای سیاست‌های اشتباه بغداد را بپردازد.

بارزانی امروز در پارلمان با اشاره به این اختلاف، گفت :"ما 10 سال صبر کردیم که در چارچوب قانون اساسی عراق و طبق ماده 140 اختلاف نظر در باره کرکوک را حل کنیم ولی همه تلاش ها بی نتیجه بود".


نظرات بینندگان