arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۳

کی‌روش: پیشنهاد فدراسیون به دستم رسید/مشکلی ندارم با 4 یا 5 کمک ایرانی کار کنم اما...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


پیشنهاد کتبی فدراسیون فوتبال برای تمدید قرارداد به کارلوس کی روش ارائه شد.

پس از اینکه طی چند روز گذشته علی کفاشیان از تهیه نامه ای کتبی برای پیشنهاد تمدید قرارداد با کی روش خبر داده بود، این مربی اعلام کرد این نامه پنجشنبه به دستش رسیده است.

کی روش قرار است جمعه برای تماشای بازی های مرحله نیمه نهایی و فینال جام جهانی به برزیل سفر کند و روی این پیشنهاد فکر کند.

در پیشنهاد فدراسیون فوتبال بندهایی از جمله حضور مربی ایرانی در کادر فنی تیم ملی و همچنین نظارت ویژه بر روی تیم های ملی آمده است.

هدف اصلی ما در جام جهانی کسب اعتبار جهانی بود

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید هدف اصلی ایران در جام جهانی کسب غرور و اعتبار جهانی بود.

به گزارش ایسنا، کارلوس کی روش درباره عملکرد تیم ملی در جام جهانی اظهار کرد: من از عملکرد تیم ملی رضایت دارم، البته از عملکرد بازیکنان و تیم رضایت دارم اما از نیتجه راضی نیستم. به دلیل اینکه آرزوی من این بود به دور بعد صعود کنیم. 99.9 درصد کارشناسان معتقد بودند در بازی مقابل آرژانتین یک پنالتی برای ایران گرفته نشد. اما به عنوان یک مربی وظیفه من اینست که همیشه به برد فکر کنم، البته این را هم در نظر بگیرید که آرزو داشتن هیچ هزینه ای ندارد، من تمام هدف و توقع بازیکنان و هواداران را به سمت و سویی هدایت کردم که به دور بعد صعود کنیم.

وی همچنین با اشاره به بازی ایران مقابل نیجریه افزود: ما عملکرد خوبی مقابل نیجریه داشتیم که فکر می‌کنم نتیجه صفر - صفر کاملا مناسب بود. واقعیت این است که اگر بخواهیم در آن سطح بازی کنیم همیشه موفق خواهیم بود. هدف ما این بود که بتوانیم تیممان را برای صعود آماده کنیم .

سرمربی تیم ملی در ادامه صحبت های خود درباره عملکرد تیم مقابل آرژانتین گفت: خیلی از کارشناسان قبل از این بازی فکر می‌کردند ما این بازی را با اختلاف سه یا چهار یا حتی پنج گل واگذار خواهیم کرد اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها یک بازی سنگین مقابل آرژانتین ارائه کردیم، زیرا می‌دانستیم بازی مقابل آرژانتین کلید زنده نگه داشتن آرزوی صعود ما به دور بعد خواهد بود. در این بازی بازیکنان ما به طور میانگین هر بازیکن یک کیلومتر بیش از بازیکنان آرژانتین دوندگی داشتند، این را هم در نظر بگیرید که ما یک روز کمتر از آرژانتین استراحت داشتیم و این روند ادامه داشت و در بازی آخر هزینه این اتفاقات را دادیم. بازیکنان از بعد فیزیکی و روانی عملکرد فوق العاده ای مقابل نیجریه و آرژانتین از خود ارائه کردند اما متاسفانه نتوانستیم مقابل بوسنی این روند خوبمان را ادامه دهیم اما چیزی که برای من جالب بود این بود که با اینکه نتوانستیم روند خوب فیزیکی‌مان را مقابل بوسنی ادامه دهیم اما بازیکنان من از بعد روانی در شرایط خوبی بودند و هیچ گاه دست از تلاش کردن بر نداشتند و با تمام وجود جنگیدند.

وی خاطر نشان کرد: درست است که می‌خواستیم به دور بعد صعود کنیم اما هدف اصلی ما این بود که غرور وشخصیت برای فوتبال ایران بدست بیاوریم. یادم هست روزی که به برزیل وارد شدیم وقتی کارشناسان درباره گروه ما صحبت می‌کردند نامی از ایران نمی آوردند، به نوعی که در این گروه تنها نام سه تیم را می آوردند ، اما حالا که از برزیل برگشته ایم نام ایران در تارخ فوتبال جهان ثبت شده است و این مهمترین موضوع این است که ما توانستیم فوتبال ایران را به جهانیان ثابت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه فدراسیون حمایت های لازم را از تیم ملی انجام داده است، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال با وجود تمام سختی‌ها از ما حمایت زیادی کرد و هنوز این حس را دارم که اگر تمام برنامه هایم کامل انجام می شد می توانستیم نتایج بهتری بگیریم. دلیل خوشحالی من این است که افتخار می کنم باعث خوشحالی مردم ایران شوم که این هدف اصلی من بود.

کی روش در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که چه عاملی را سبب موفقیت تیم ملی می دانید، خاطرنشان کرد: معتقدم مهمترین مسئله نگرش ما و توسعه آن بود. یک فرق بزرگ بین ترس و احترام است. من از حریفان شناخت کاملی داشتم و می دانستم هیچگاه جایگاه تیم ها باعث برد نمی شود، البته به جایگاه آن ها احترام می گذارم اما این سبب ترس ما نشد. بازیکنان می دانستند بسیار مهم است که برای موفقیت سختی بکشند. البته باید در نظر داشته باشید ما آمادگی لطمه زدن سیستماتیک به این تیم ها را نداشتیم، بنابراین سعی کردیم رنج بکشیم و از هر فرصتی استفاده کنیم و به آنها نشان دهیم ما می توانیم پیروز باشیم. مطمئنم نیجریه و آرژانتین این را حس داشتند اما بازیکنان من هم ایمان داشتند که می توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

سرمربی تیم ملی گفت: از بازیکنان خواستم یک تیم باشیم و نتیجه آن این شد که هواداران دیدند ما یک تیم واقعی بودیم و اگر هم شکست خوردیم بعنوان یک تیم شکست خوردیم. ما توانستیم کسب احترام کنیم زیرا فراموش نکنید از نظر تکنیکی جایگاه ایران در جام جهانی سی و دوم بود. کره جنوبی با شانزده بازیکن شاغل در اروپا و شانزده بازی قبل از جام جهانی، بوسنی با بیست و یک بازیکن شاغل در اروپا در این جام حضور داشت اما ما فقط شش بازیکن در اروپا داریم که چهار بازیکن در لیگ های دو بازی می کنند.

وی ادامه داد: من در جام جهانی از مجموع بیست و سه بازیکن فقط از چهارده بازیکن استفاده کردم. در صورتی که بازیکنان نیمکت نشین آرزو داشتند فقط یک دقیقه بازی کنند. در طول زندگی بازیکنانی مانند آنهایی که در این مسابقات بازی نکردند نداشتم. مردم ایران باید به این تیم که روحیه تیمی فوق العاده ای داشت افتخار کنند.

به گزارش ایسنا،‌ کی روش که در برنامه "بیست چهارده" حضور یافته بود،‌ در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برای بازی مقابل بوسنی برنامه ای برای حمله داشتیم، گفت: اگر می شد از تمرینات تیم در این 4 سال فیلمبرداری می کردیم، می دیدیم که در کل زندگی، فقط 5 درصد از تمرین را به دفاع اختصاص دادم و همیشه تمریناتم در جهت حفظ توپ بوده است. اگر شما بخواهید حمله کنید باید دفاع مناسب داشته باشید. فکر می کنید اگر بازیکنان ایران با این آمادگی مقابل آلمان و یا الجزایر بازی کنند می توانند فقط حمله کنند؟ آیا قدرت آن را دارند؟ افرادی که نقطه نظر متفاوتی دارند یا هیچ تجربه فوتبالی ندارند یا هیچ تیم بین المللی را هدایت نکرده‌اند. مقابل بوسنی تیمی را آماده کردیم که حمله کند اما وقتی تیم مقابل شما بهتر است گزینه ای جز دفاع ندارید. ما می خواستیم حمله کنیم اما آنها حفظ توپ کردند و از تجربه بازیکنانی که در باشگاه های منچسترسیتی و رم حضور دارند استفاده کردند و توانستند بر بازی کنترل داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید از بالا به فوتبال ایران نگاه می‌کنید، گفت: این موضوع را قبول ندارم. من 31 سال است که کار مربیگری می کنم و در زندگی بردهای بسیار خوبی داشتم و بازی هایی هم بوده که باختم و یاد گرفتم تا اشتباهاتم را تکرار نکنم، بنابراین وقتی اعتقاد دارم برنامه های من بهترین است، وظیفه دارم برای اجرای آن ها بجنگم. وقتی من به اینجا آمدم خیلی ها درباره مسائل عاطفی صحبت می‌کردند اما برای من مهم درک فرهنگ است. مربی که برای موفقیت تلاش می کند نباید با مسائلی که علیه تیمش است کنار بیاید. همیشه روی برنامه هایی که به آن ها اعتقاد دارم تاکید می کنم.

کی روش با اشاره به حضورش در باشگاه منچستریونایتد ادامه داد: در منچستر یاد گرفتم هیچکس نمی تواند بالای منافع تیم باشد. وقتی کسی را می بینید که می خواهد بالاتر از منافع تیم باشد نمی توانید با آن کنار بیایید. این مسئله شخصی نیست بلکه یک تصمیم برای منافع تیم است. من هیچ مسئله شخصی علیه مربیان یا بازیکنان ندارم اما بعنوان مربی همیشه باید بهترین تصمیم را برای تیم بگیرم. من هیچ مسئله ای با رحمتی یا عقیلی نداشتم. از آن ها هم تشکر می کنم. برای یک مربی تصمیم ساده ای نیست اما در آن لحظه باید بین تیم و بازیکن یکی را انتخاب می کردم. مطمئنم مهدی رحمتی از این موضوع ناراحت نخواهد شد. حتی با او از طریق ایمیل در ارتباط هستم و از او تشکر کردم. به رحمتی گفتم از او در جام جهانی استفاده نمی کنم اما اگر در ایران بمانم در مورد پست او تجدیدنظر خواهم کرد. او هنوز یکی از بهترین دروازه بان های ایران است.

وی با اشاره به نتایج کسب شده توسط تیم ملی والیبال گفت: می خواهم در مورد والیبال ایران صحبت کنم و به آنها برای صعود به جمع 6 تیم برتر جهان تبریک بگویم. این موفقیت به خاطر اولویت دادن به تیم ملی بود.

کی‌روش با تاکید بر اینکه قوانین فیفا به نفع چند کشور تنظیم شده است، اظهار کرد: این قوانین برای دفاع از آلمان، برزیل و آرژانتین است. برای همین من با کرانچار و قلعه نویی تفاوت نظر دارم. در جلسه خصوصی که با قلعه نویی داشم خودش گفت اگر آلمان یک هفته تمرین می کند ما نیاز به شش هفته تمرین داریم، من باید پاسخگوی 77 میلیون ایرانی باشم اما قلعه نویی باید پاسخگوی هواداران تیم استقلال باشد.

کی روش درباره استفاده از مربی ایرانی در کنار خودش نیز گفت: اعتماد کلمه کلیدی است. وقتی شما در تیمی رهبر هستید تصمیمات را براساس تعهد و وفاداری می گیرید. وقتی وارد ایران شدم با چند مربی صحبت کردم و از آنها دعوت کردم اما آنها درخواست مبالغی را داشتند که فدراسیون توان پرداخت را نداشت. من سه کمک مربی را انتخاب کردم. البته مارکار آقاجانیان احتمالا فرانسوی یا ایتالیایی است. فکر کنم پاسپورت مارکار تقلبی است یا شاید هم به من دروغ گفته باشد. این بی احترامی به مربی است که قبول کرد تقریبا مجانی کار کند.

وی گفت: من از منصوریان حمایت کردم که سرمربی تیم زیر 22 سال شود. وقتی یک اشتباه اداری در فدراسیون رخ داد چه کسی کارش را از دست داد؟ سرمربی را اخراج کردند در حالی که سرپرست اشتباه کرده بود و در آخر امید نمازی را انتخاب کردم. البته یکی از مربیان قبل از او، مجید صالح بود اما نمازی با توجه به شرایط ما در فدراسیون یکی از کاندیداهای فراگیری در کنار من بود که بتواند چیزی را به ایران بازگرداند. آیا تقصیر من بود که نمازی سه ماه مانده به جام جهانی تیم را ترک کرد و به تیم ایالات متحده رفت؟ نمازی سه سال در کنار من بود و یکی از تیم های ایالات متحده با وجود اینکه او با ایران قراداد داشت او را به خدمت گرفت. آیا من باید به این مسئله واکنش نشان دهم؟ چرا کسی به این کار ایالات متحده واکنش نشان نداد؟ فکر نکنم من مقصر باشم. من با دو مربی ایرانی کار کردم و اگر قرار است اینجا بمانم هیچ شکی ندارم که می خواهم مارکار را در کادر خودم ببینم چون وفادار و متعهد است.

وی در ادامه با بیان اینکه در تیم ملی مشکلات زیادی وجود داشته اظهار کرد: گاهی 5-6 ماه بدون دستمزد کار می کردیم، تا جایی که من پول شخصی خودم را از کشورم آوردم تا بتوانم به دستیارانم کمک کنم. بعد از سه سال و سه ماه کار با مارکار نمی توانم او را از روی نیمکت بردارم تا جا برای مجید صالح آنجا باز شود. او به من گفت می‌خواهد برای کسب تجربه کنار تیم باشد و هیچگاه نگفت که می خواهد روی نیمکت بنشیند اما در اردوی اتریش صالح به من گفت که اگر روی نیمکت ننشیند نمی خواهد که کنار ما باشد. من هم به او گفتم این مشکل توست و نمی توانی با یک روز کار کردن در تیم ملی روی نیمکت بنشینی.

کی‌روش ادامه داد: البته باز هم تاکید می کنم اگر اشتباه کردم می‌خواهم از افرادی همچون کرانچار و قلعه نویی عذرخواهی کنم. امیدوارم آنها هم چیزی از من در دل نداشته باشند. مشکل من با آن ها این بود که من نقطه نظر متفاوتی داشتم و هیچ چیز شخصی با آن ها نداشتم. اگر از اصحاب رسانه یا بازیکنان کسی از من ناراحت است از آنها عذرخواهی می کنم. من اینجا هستم که خودم باشم واین حق را دارم که خودم باشم و کارهایی که به آن ها اعتقاد دارم را انجام دهم. کفاشیان هم من را به اینجا آورد تا خودم باشم.

کی روش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اگر قراردادتان تمدید شد، قبول می‌کنید مربی ایرانی کنار شما باشد، اظهار کرد: مارکار همیشه یکی از مربیان و دستیاران من بود. بعد از 3 سال و 3 ماه تجربه بین المللی دقیقا می داند من چه احساسی دارم. منطقی نیست این اولویت را به او ندهم البته اگر خودش هم بخواهد. من مشکلی ندارم با 4 یا 5 کمک ایرانی، کار کنم، البته اگر فدراسیون این تصمیم را بگیرد اما باید به آن ها اطمینان داشته باشم که شب را راحت بخوابم!

به گزارش ایسنا، وی در ادامه درباره اینکه گفته می شود کی روش توجهی به ستاره های لیگ ندارد، گفت: من ذهنیت از قبل تعیین شده ندارم. من اعتقادات خودم و واقعیات را دارم و همیشه سعی می کنم ذهن بازی داشته باشم، به طور مثال در اردوی آخرمان مهدی شریفی را داشتیم که معتقدم در ادامه یکی از بهترین های فوتبال ایران خواهد شد اما وقتی زمان بازی ها رسیده من باید تصمیماتم را بر اساس منافع تیم بگیرم. امروز تمام تمرینات ما ضبط شده است. من هیچگاه تصمیماتم بر مبنای نظرات ذهنی‌ام نبوده بلکه هر شب تمرینات را نگاه می کنم تا تصمیمات منصفانه بگیرم البته شاید هم منصفانه نباشد.

وی همچنین با اشاره به محمد رضا خلعتبری اضافه کرد: یکی از سخت ترین تصمیمات من پیدا نکردن جا برای بازیکنی بود که خیلی دوستش داشتم و ساعت ها برایش فکر کردم. اما امید ابراهیمی به خاطر اینکه سپاهان بازیکنانش را در اختیار ما قرار نداد از تیم ملی خط خورد. ابراهیمی در اردوهای زیادی با ما بود و من به او اعتقاد داشتم اما وقتی کرانچار اجازه نداد این بازیکن بیاید من اجبار داشتم تصمیماتم را بر اساس نفراتی بگبرم که در اردو بودند. حامد لک هم از بازیکنان با استعداد در اردو بود که باید بر روی برخی جهات کار کند اما من باید تصمیم بگیرم بهترین بازیکنان را انتخاب کنم.

کی روش تصریح کرد: اگر به لیگ توجه نمی کردم بازیکنی مثل بیرانوند دعوت می شد؟ اگر توجه می کردم چه می شد؟ بازیکنی 21 ساله بدون بازی بین المللی را به تیم ملی دعوت کردم و احمد آل نعمه را همینطور. اینکه می گویند من به لیگ توجه ندارم صحت ندارد. ما با توجه به سیستم ویدئویی تمامی بازی های لیگ را داریم و آن ها را تماشا می کنیم. ما فقط بازی های لیگ را نمی بینیم بلکه سی دی بازیکن را تهیه می کنیم. بعنوان مثال امید ابراهیمی، رضا حقیقی و تیموریان. سی دی هایی داریم که به آن آنالیز عمودی می گوییم. این همان راهم برای تصمیم منصفانه است. این راهی است که من آن را طی می کنم.

وی ادامه داد: ما بدون علی کریمی، بدون عقیلی، بدون رحمتی، بدون محمد نوری و غلامرضا رضایی نمی توانستیم در جام جهانی باشیم و امیدوارم فدراسیون همه آنها را جمع و از آنها تشکر کند چراکه بدون آنها امکان حضور در جام جهانی وجود نداشت و اگر قرار است این اتفاق نیفتد من بعنوان سرمربی تیم ملی از همه آنها قدردانی می کنم.

سرمربی تیم ملی درباره استفاده از علیرضا حقیقی درون دروازه در جام جهانی گفت: امروزه اگر در جهان سرمربی بخواهد برمبنای حضور بازیکن تصمیم بگیرد تنها مسی و رونالدو در ترکیب تیم ها هستند. آگرو، ژکو و بنزما هم همیشه بازی نمی کنند. من گفتم خلعتبری فصل سختی را پشت سرگذاشت. من در طول این مدت همه تلاشم را کردم تا روی خلعتبری ریکاوری کنیم اما دیدم بازیکنان دیگر شرایط بهتری دارند. من همیشه متوجه پتانسیل علیرضا حقیقی بودم و مدتی پیش به او گفته بودم تو بسیار خوب هستی، باید خودت را به چالش بکشی وبه خارج از ایران بروی. اما متاسفانه به باشگاهی رفت که فرصتی نداشت اما این بازیکن بیشترین تلاشش را کرد تا به تیمی برود حتی اگر دستمزدی نداشته باشد. حقیقی تصمیم گرفت به پرتغال برود و فکر کنم همین تصمیم او را به آینده منتقل کرد. لیگ 2 پرتغال هم تفاوتی با لیگ 2 انگلیس ندارد. گوچی هم در لیگ 2 انگلیس است. اگر می خواستم بازیکنانی که بازی نمی کنند را دعوت نکنم قوچان نژاد هم نباید دعوت می شد.

وی در بخش دیگری از صحبت هاش با بیان اینکه ایران در جام ملت های آسا باید مقابل کره و ژاپن قرار بگیرد گفت:برای بازی مقابل آنها باید برابر سه تیم گروه خودمان پیروز شویم تا با تیم های خوب آسیا بازی کنیم. آیا دوستان ما در امارات و قطر خوابیده اند و کاری نمی کنند. وقتی آمدم می گفتند من فوتبال عرب ها را نمی شناسم، آنها اشتباه بزرگی کردند. من با آنها کار کردم و از آنها شناخت دارم. آنها بعد از اینکه دیدند ایران تیم اول آسیا است و در جهان افتخار کسب کرده به فکر شکست ایران هستند.

کی روش درباره تمدید قراردادش گفت: این راجع به خواسته ایران است. 11 ماه گذشته در همه جلسات خصوصی این را گفتم که دوست دارم بمانم و بعد از دوازده ماه طول کشید و روز پنجشنبه این نامه پیشنهاد تمدید قرارداد را دریافت کردم. اکنون نباید در مورد کی روش صحبت کنیم. توقع ایرانیان چیست؟ آیا باید قهرمان شویم؟ از دوستان خودم قلعه نویی و کرانچار می پرسم آیا باید از قوانین فیفا پیروی کنیم؟ نمی خواهم راهکاری را اجبار کنم، ما باید یک راهکار عمومی پیدا کنیم. چون این اولین و آخرین فرصت برای شکست دادن تیم های عربی است. برای این کار باید اردوها و بازی های خوبی داشته باشیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان