arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

15 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله کشیدن قلیان را تجربه کرده‌اند!

مسئول دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:15 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال در کشور، کشیدن قلیان را تجربه کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا نوشت:

مسئول دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:15 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال در کشور، کشیدن قلیان را تجربه کرده‌اند.

' خدیجه محصلی 'افزود: با توجه به اینکه مضرات قلیان بیش از سیگار و قلیان دروازه ورود نوجوانان به مصرف سایر مواد دخانی است، این آمار هشدار دهنده است.

وی با بیان اینکه کشیدن قلیان، حجم تنفسی بدن را کاهش می دهد و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبرو می ‌کند، اظهار داشت: در ترکیب تنباکوها به ‌علت حرارت زیاد، موادی وارد بدن می‌شود که عوارض ناگواری برای انسان به ‌دنبال دارد.

محصلی ادامه داد: کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده‌ کننده را دچار اعتیاد می ‌کند در حالی ‌که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می‌ شود و مواد سمی آن از بین می‌ رود.

وی درباره مضرات زیاد قلیان در مقایسه با سیگار توضیح داد: افراد سیگاری به طور متداول ‌هشت تا ‌12 نخ سیگار در روز مصرف می‌ کنند و به طور متوسط با ‌40 تا ‌75 پک که به مدت ‌پنج تا هفت دقیقه به طول می ‌انجامد، حدود 6 لیتر دود استنشاق می‌ کنند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: این در حالی ‌است که مصرف ‌کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول ‌20 تا ‌80 دقیقه طول می ‌کشد، حدود ‌50 تا ‌200پک می ‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی ‌15/0 تا یک لیتر دود است.

محصلی تصریح کرد: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می ‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروب ها و قارچ ها باشد.
نظرات بینندگان