arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

مازيار ميري در جشنواره‌ي فيلم فجر: گلايه‌هايم را به احترام سينما اينجا نياوردم

مازيار ميري شامگاه گذشته ـ 25 بهمن ماه ـ پس از نمايش فيلم‌اش «سعادت آباد» در همايش برج ميلاد گفت: خوشحالم كه بالاخره بعد از چند بار كه قرار بود اين فيلم در سالن ميلاد به نمايش درآيد، در آخرين سانس نمايش داده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مازيار ميري شامگاه گذشته ـ 25 بهمن ماه ـ پس از نمايش فيلم‌اش «سعادت آباد» در همايش برج ميلاد گفت: خوشحالم كه بالاخره بعد از چند بار كه قرار بود اين فيلم در سالن ميلاد به نمايش درآيد، در آخرين سانس نمايش داده شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا؛ اين كارگردان سينما در ابتداي نشست نقد و بررسي فيلمش مطرح كرد: من قبل از حضور در اينجا، بسيار دلگير بودم، اما به احترام سينما، شما و جشن بزرگي كه در آن هستيم، گلايه‌هايم را به اينجا نياوردم و اميدوارم در جمع ديگري بنشينيم و مشكلاتمان را حل كنيم.

ميري با اشاره به صحبت‌هاي روز گذشته‌ي عرب درباره‌ي رضا ميركريمي گفت: آقاي مسعود‌شاهي درباره‌ي نامه‌اي كه خطاب به داوران جشنواره نوشته بودند عنوان كردند حافظ همه فيلمسازان هستم و من مي‌دانم كه هستند، اما در روز گذشته فيلمساز تازه‌كاري، به ميركريمي عزيز توهين‌هاي زيادي كرد و توقع دارم آقاي مسعود‌شاهي همان‌طور كه آن نامه را نوشتند، حرمت ميركريمي را نگه دارند. خوب نيست هركسي شرايطي فراهم شد تا تيتر مطبوعات شود، به كسي ديگر توهين كند و اميدوارم اين جشنواره اداي ديني براي كسي كه جوايز زيادي از همين جشنواره گرفته داشته باشد.

ميري همچنين در اين نشست مطرح كرد:دلم مي‌خواهد يك دقيقه سكوت كنيم و براي جشنواره‌ي سي‌ام دعا كنيم تا با هم مهربان باشيم. به هم تهمت نزنيم و جشنواره‌ي آرام داشته باشيم.

در ادامه‌ي نشست نقد و بررسي،كارگردان «سعادت آباد» گفت: «سعادت‌آباد» درباره‌ي انسان‌هاست كه در شرايطي وضعيت آنها بحراني مي‌شود و از ابتدا مي‌خواستيم فيلمي سيال مانند زندگي بسازيم و به آرامشي كه مدنظر داشتيم، برسيم.

اين كارگردان درباره‌ي ساخت اين فيلم اظهار كرد: مشغول ساخت مجموعه‌ي «گاوصندوق» بوديم كه يكي از نويسندگان آن به نام امير عربي طرحي را ارائه كرد و علاقه‌مند شدم آن را كار كنم. بعد از سريال روي آن كار كرديم و از جايي احساس كرديم مي‌شود آن را توليد كرد و همايون اسعديان تهيه‌ي كار را برعهده گرفت و محمدرضا مويني و امير اثباتي به كار اضافه شدند و در نهايت افزوده‌شدن عوامل ديگر كار را شروع كرديم.

ميري درباره‌ي نام فيلم اظهار كرد: در ابتدا نام فيلم «راويلي» نام يك غذاي ايتاليايي بود كه در هنگام صدور پروانه ساخت به دليل آنكه نام خارجي بود، خواستند، تغيير كند كه در نهايت به «سعادت‌آباد» تغيير داديم و در عين حال فكر مي‌كنم اين تغيير نام به نفع فيلم شد.

اين كارگردان پنهان‌كاري را موضوع اصلي «سعادت‌آباد» برشمرد و گفت: پنهان‌كاري و يواشكي‌هاي ما در حال زياد‌شدن است و اين دروغ‌گفتن‌ها زياد شده است و به عنوان فيلم‌ساز طرح موضوع كرديم تا روزي به آن فكر شود.

ميري در پاسخ به سوالي درباره‌ي اين‌كه براي حل مشكل راه‌حلي ارائه نمي‌شود، خاطر نشان كرد: اصولا در فيلمسازي ارائه‌ي راهكار وظيفه‌ي فيلم‌ساز نيست و در فيلم طرح موضوع مي‌شود، اما توجه داشته باشيم كه فيلم با پايان اميدواركننده‌اي تمام مي‌شود.

كارگردان «سعادت‌آباد» هم‌چنين درباره‌ي بازبودن فيلم‌اش گفت: من در چهار فيلم قبلي‌ام هم اين كار را كردم و راه‌حل نهايي ارائه نكردم تا بيينندگان را در نتيجه شريك كنم و هركس پايان دل‌خواهش را تصور كند.

وي درباره‌ي اين‌كه چقدر فيلم‌اش دچار سانسور شده است اظهار كرد: هيچ جاي فيلم اصلاح نشده و اميدوارم همين نسخه هم طي چند ماه آينده اكران عمومي شود.

همايون اسعديان تهيه‌كننده‌ي «سعاد‌آباد» هم درباره‌ي تهيه‌ي اين فيلم گفت: اگر به صورت جزيي فيلم‌هايي تهيه كرده‌ام، سعي كردم كه كارهايي باشند كه سرم را بالا بگيريم و همكاري با مازيار ميري بر اساس طرح چهار صفحه‌اي ـ در زماني كه در شوراي مركزي كانون كارگردانان بوديم ـ شكل گرفت و امروز خوشحالم اين كار را تهيه كردم و لحظات خوبي در اين فيلم داشتيم و اگر امسال فيلمي را به عنوان كارگردان در فجر ندارم، خوشحالم به عنوان تهيه‌كننده با «سعادت‌آباد» حاضر هستم.

وي با اشاره به بازي حامد بهداد در اين فيلم تصريح كرد: او بازي بسيار خوبي در «سعادت‌آباد» دارد و اولين‌بار در فيلم «آخر بازي» فعاليت بازيگري‌اش را با من آغاز كرد كه يكي از بهترين بازي‌هايش را انجام داد و روند روبه‌ رشدش را آغاز كرد.

حامد بهداد نيز گفت:من هيچ وقت، فرصت نشد كه از همايون اسعديان در جمعي تشكر كنم و بايد بگويم امروز مديون ايشان هستم. از مازيار ميري هم تشكر مي‌كنم كه اين فرصت را به من داد.

به گزارش ايسنا،حسين ياري ديگر بازيگر «سعادت‌آباد» با اظهار رضايت از حضورش در فيلم تصريح كرد: من دوست دارم نقش‌هاي متفاوتي بازي كنم و احساس كردم نقشم در «سعادت‌آباد» تفاوت لازم را دارد. براي بازيگران فرصت‌ها بسيار مغتنم است و بايد به درستي از آنها استفاده كرد و معمولا هم به بازيگراني كه در نقش‌هايي جا مي‌افتند، نقش‌هاي ديگر كمتر پيشنهاد مي‌شود و اين فيلم كه در لوكيشني محدود و با تعداد بازيگران خاصي انجام شد، براي من تجربه‌ي خوبي بود.

هنگامه قاضياني با بيان اين كه هميشه به دنبال نقش خوب است، اظهار كرد: نقشم را جوري انتخاب مي‌كنم كه روزي كه در مي‌آورم حلال باشد و «سعادت‌آباد» براي من سعادتي بود و خوشحالم كه اين فيلم به كارنامه‌ي بازيگري‌ام اضافه شده است.

وي درباره‌ي چهره‌پردازي‌اش در اين فيلم اظهار كرد: در اين خصوص سوالات زيادي از من‌ مي‌شود و اكثرا آن را عجيب مي‌دانند. من هيچ‌وقت در انتخاب نقش‌هايم به زيبايي ظاهري فكر نكردم، اما دليل ريختگي‌هاي صورتم را در اين كار نمي‌دانم. شايد به خاطر اين بود كه چون يك پسر بزرگ داشتم، خواستم سنم را بيشتر كنم، اما در حال حاضر يك بچه‌ي 21 ساله دارم و صورتم همين است، البته از فاطمه معتمد‌آريا ياد گرفتم كه گريم و لباس روي بازي‌ام تاثير نگذارد و در طول كار هم گريم چهره‌ام را فراموش كردم.

مهناز افشار ديگر بازيگر «سعادت‌آباد» نيز اظهار كرد: ديگر در 33 سالگي نمي‌توان دست به هر انتخابي زد و روند فيلم‌هاي گذشته‌ي من لازم بود تا در حال حاضر كارگرداناني مانند مازيار ميري و همايون اسعديان به من اعتماد كنند و نقش‌شان را به من بدهند.

امير آقايي هم درباره‌ي شخصيت‌اش در اين فيلم گفت: اين‌كه پرسيده مي‌شود چرا يك استاد دانشگاه به اين شكل شخصيتي نامتعادل دارد، بايد توجه داشت كه استاد دانشگاه هم اشتباه مي‌كند و ممكن است پرخاشگر هم باشد. اين شخصيت در فيلم همسرش را بسيار دوست دارد و همه مي‌دانيم فاصله‌ي بين عشق و جنون هيچ است.

امير عربي نويسنده‌ي فيلم‌نامه اين فيلم هم از حاضران در اين نشست بود.

اجراي اين نشست را عباس بابويهي برعهده داشت كه عدم تسلط او و پرسيدن سوال‌هايي باعث اعتراض حاضران شد.

حامد بهداد به دليل حضور در صحنه‌ي فيلم‌برداري زودتر اين جلسه را ترك كرد.

نظرات بینندگان