arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۳

واشنگتن پست: در صورت شکست مذاکرات، اوباما طرح جایگزین ندارد/ ایران ذره‌ای از خواسته خود کوتاه نیامد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی نوشت: همزمان که به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه نزدیک می‌شویم ایران و 1+5 فرصت کمی برای دستیابی به توافق نهایی دارند اما به نظر می‌آید طرف‌های مذاکره کننده هنوز فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند.

این در حالی است که رئیس‌ جمهور آمریکا در صورت شکست مذاکرات طرح دیگری برای جایگزین کردن ندارد.

 روزنامه واشنگتن پست با اشاره به گزارش روز گذشته آسوشیتدپرس در مورد این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: به نظر می‌آید طرف‌های مذاکره کننده اگر چه در حال انجام دادن کاری مفید هستند اما هنوز بر سر چیزی به توافق نرسیده اند.

به نوشته این روزنامه در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت کمی داشته است. بزرگترین اختلاف در این مذاکرات یعنی غنی‌سازی اورانیوم هنوز به قوت خود باقی است. این پروسه‌ می‌تواند هم سوخت رآکتور را تولید کند و هم هسته اصلی ماده مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود.

آسوشیتدپرس همچنین آورده است: ایران همواره این اتهامات را که به دنبال سلاح هسته ای است رد کرده اما هم‌اکنون نزدیک به 20هزار سانتریفیوژ دارد که تعدادی از آنها فعال و تعدادی در حالت غیرفعال قرار دارند.

تهران خواستار 50هزار سانتریفیوژ است تا بتواند سوخت مورد نیاز رآکتور هسته ای خود را تأمین کند دو دیپلمات غربی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کردند که ایران در مذاکرات کارشناسی از این خواسته خود کوتاه نیامده است.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشت: چیزهای زیادی از این گزارش به دست می‌آید. اول این ‌که توافق اولیه ژنو شکست خورده است. ایران ذره‌ای از خواسته خود کوتاه نیامده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین با یادآوری ادعاهای غرب مبنی بر وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مدعی شد: هیچ استفاده صلح‌آمیزی از دهها هزار سانتریفیوژ وجود ندارد اما ایران همچنان بر گفته‌های خود که این سانتریفیوژها اهداف کاملا صلح‌آمیز دارند تأکید می‌کند.

از طرف دیگر این گزارش نشان می‌دهد که آمریکا تنها به ایران اجازه خواهد داد تا تعداد کمی از این دهها هزار سانتریفیوژ را در اختیار داشته باشد. همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل خواستار توقف غنی‌سازی است.

در ازا آمریکا با کاهش بخشی از تحریم‌ها به نوعی فشارهای خود را کم کرده است و در نهایت این کنگره است که تا آخرین لحظه برای تصمیم‌گیری در مورد طرح تحریم‌های خود صبر می‌کند.

به نوشته واشنگتن پست آخرین مورد از همه مهم‌تر است چون اگر نابودی برنامه هسته‌ای ایران ممکن باشد این مسأله به کنگره وابسته خواهد بود. دموکرات‌ها در مجلس سنا در برابر فشارهای کاخ سفید برای رهبری تحریم ها و مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق نهایی تسلیم شده‌اند.

اکنون نوبت سناست که در صورت متفق القول بودن تحریم‌ها را به شکست مذاکرات و عدم دستیابی به توافق نهایی مشروط کنند. همچنین عاقلانه است که در چنین حالتی تصریح کند که در صورت شکست این مذاکرات و حمایت اسرائیل باید از اقدام نظامی استفاده کند. اما با توجه به رویکرد رئیس جمهور کنونی استفاده از زور نامعقول به نظر می‌آید. هم اسرائیل و هم دولت ایران می‌دانند که رییس جمهور آمریکا نه از زور و نه از کنگره استفاده نخواهد کرد. برای کنگره نیز به همین اندازه مهم است که حد و اندازه یک توافق قابل قبول را مشخص کند، توافقی که ایران را یک سال یا بیشتر از دستیابی به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای دور نگه دارد. اورانیوم غنی شده را از این کشور خارج کند، تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم و همچنین پلوتونیوم را نابود کند و اجازه بازرسی‌های بی قید و شرط و آزادانه را بدهد.

کنگره همچنین باید مشخص کند تا زمانی که ایران از آنچه که غرب نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم می‌خواند دست نکشد لغو کامل تحریم‌ها ممکن نخواهد بود.

این روزنامه در پایان آورده است: حقیقت این است که اوباما در صورت دست نیافتن به توافق هیچ طرح جایگزین دیگری ندارد. وی چارچوب جدیدی برای اعمال تحریم ارائه نداده و فاقد اعتبار برای استفاده از زور علیه ایران است. این مسئله سبب شده تا کنگره آمریکا، اسرائیل و کشورهای سنی برای جلوگیری از دستیابی ایران به مهمات هسته‌ای تنها بمانند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان