arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹

وزیر: موافقت 78 درصدي مردم با تعطيلي پنجشنبه مدارس ابتدايي!

وزير آموزش و پرورش از آغاز بررسي پرونده‌ استخدامي معلمان سراسر كشور به منظور تعيين حقوق واقعي آنها خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير آموزش و پرورش از آغاز بررسي پرونده‌ استخدامي معلمان سراسر كشور به منظور تعيين حقوق واقعي آنها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ایسنا؛ حميدرضا حاجي‌بابايي در حاشيه گردهمايي معاونان پرورشي و تربيت بدني استان‌هاي كشور با حضور در جمع خبرنگاران، در خصوص اينكه چرا گفته مي‌شود، حقوق معلماني كه در گذشته استخدام شده‌اند، كمتر از معلمان جديد الاستخدام است، افزود: يكي از مواردي كه از يك ماه پيش دستور آن را داده‌ام، اين است كه يك بار ديگر پرونده‌ استخدامي معلمان سراسر كشور مورد بررسي قرار گيرد كه اين كار آغاز شده است.

وي ادامه داد: ممكن است، در برخي از استان‌ها اين مساله تفاسير گوناگوني داشته باشد و اشكالاتي را ايجاد كند، لذا در حال بررسي هستيم و با توجه به اينكه حقوق معلمان اعم از مناطق محروم، ايثارگري و يا موارد ديگر از آيتم‌هاي پرداخت حقوق معلمان است، لذا به صورت خاص نمي‌توانم در اين رابطه نظر بدهم، چرا كه موارد گوناگون است و نيازمند بررسي دقيق است.

وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: خيال همه فرهنگيان راحت باشد، چرا كه مي‌دانيم ممكن است، حقوقي در جايي زياد و يا كم شده باشد و همه اين موارد در دست بررسي است و قطعا تمام پرداخت‌ها بررسي و توضيح داده خواهد شد.

موافقت 78 درصدي مردم با تعطيلي پنجشنبه مدارس ابتدايي

تا امروز يك مورد خبر منفي و جدي مخالفت با اين طرح دريافت نكرده‌ايم

وي در خصوص تعطيلي پنجشنبه‌ها نيز تصريح كرد: يك بحث كارشناسي در جهت ارتقاي جايگاه ابتدايي مطرح است و آن اين است كه چه كار كنيم از يك سو ابتدايي رشد كرده، روانشناسي كودك و دانش‌آموز در مقطع ابتدايي رعايت و انگيزه‌ها در اين مقطع رعايت شود،‌ از سوي ديگر ساعات درسي را افزايش دهيم، براي اينكار يك كار كارشناسي انجام داده‌ايم كه هنوز به اتمام نرسيده است و در حال انجام است.

حاجي‌بابايي در توضيح بيشتر عنوان كرد: در حال حاضر 32 هفته كاري در كشور داريم كه اگر آن را در عدد 24 ضرب كنيم، براي دانش‌آموزان 744 ساعت مي‌شود، اما در تعريف جديد هفته كاري 34 هفته تعيين شده است و هر هفته 25 ساعت كه اگر اين عدد را ضرب كنيم، 850 ساعت براي دانش‌آموزان لحاظ مي‌شود.

وي ادامه داد: با 106 ساعت افزايش ساعات درسي كه داريم، همچنين بررسي تعاريف گوناگون تعطيلي روزهاي پنجشنبه و مقايسه آن با حدود 70 كشور دنيا، تصميم‌ گرفتيم يك كار كارشناسي توسط يكي از اساتيد دانشگاه انجام دهيم كه اين بررسي نشان مي‌دهد 78 درصد مردم جامعه كشور موافق تعطيلي پنجشنبه مدارس بودند.

وزير آموزش و پرورش بيان كرد: همچنين در نظرسنجي كه در شبكه آموزش در خصوص تعطيلي پنجشنبه مدارس انجام شد، بيش از 60 هزار نفر اظهار نظر كرده بودند كه آمار موافقان نيز در اين نظر سنجي بالا بود، اين در حاليست كه تا امروز يك مورد خبر منفي و جدي مخالفت با اين طرح دريافت نكرده‌ايم.

حاجي‌بابايي اضافه كرد: اگر بحث تعطيلي مدارس ادامه يابد، يك بحث مشروح و مفصلي را درباره اهداف، نكات و يا استلزامات آن خواهيم داشت.

15 درصد مدارس كشور دو نوبته است

وي با بيان اينكه 15 درصد از مدارس كشور دو نوبته است، همچنين خاطر نشان كرد: در چند سال آينده تمامي اين مدارس به يك نوبته تبديل خواهد شد و يكي از سياست‌هاي آموزش و پرورش حذف مدارس دو نوبته در سطح كشور است.

 در مورد پرداخت عيدي جداگانه به فرهنگيان سرپرست خانوار هنوز تصميم‌گيري نكرده‌ايم

نظر خاصي درباره ادغام آموزش و پرورش با آموزش عالي ندارم

وزير آموزش و پرورش در پاسخ به ايسنا در خصوص پرداخت عيدي از سوي آموزش و پرورش به فرهنگيان سرپرست خانوار، توضيح داد: هفته آينده در جلسه‌اي كه برگزار خواهد شد، اين امر را مشخص مي‌كنيم كه علاوه بر عيدي كاركنان دولت، آموزش و پرورش نيز به فرهنگيان سرپرست خانوار مبالغ جداگانه‌اي پرداخت خواهد كرد يا خير؟ كه در اين باره هنوز تصميم‌گيري نكرده‌ايم.

وي در پاسخ به سوالی در خصوص ادغام آموزش و پرورش با آموزش عالي، يادآور شد: نظر خاصي ندارم، اگر چنين قدرتي پيدا شود كه همه امور آموزشي كشور را به صورت يكپارچه انجام دهد، منافعي براي نظام آموزشي دارد، اما امروز در خود آموزش و پرورش گير كرده‌ايم، چرا كه هم آموزش و پرورش و هم آموزش عالي هر دو دستگاهي با وسعت بالا هستند، اين در حاليست كه بحث جدي در دولت در اين خصوص بيان نشده است.

بخشنامه‌ محرمانه آموزشس و پرورش براي مقابله با ترويج عرفان‌هاي كاذب در مدارس

وي در خصوص عرفان‌هاي كاذب و تحركات جديدي كه در برخي مدارس صورت مي‌گيرد و همچنين برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش براي مقابله با اين عرفان‌هاي جديد، تصريح كرد: اين يك دغدغه‌ كشوري است و تنها مربوط به آموزش و پرورش نيست، لذا مدرسه نيز يكي از جاهايي است كه مد نظر قرار گرفته است.

وزير آموزش و پرورش عنوان كرد: در برنامه‌ريزي‌هايي كه براي امور پرورشي مدارس انجام مي‌شود، دو تعريف ارائه شده، يكي آموزش مبناي اعتقادي خودمان به دانش‌آموزان و ديگري ردنظريه‌ها و ديدگاه‌هايي است كه دانش‌آموزان بايد نسبت به آن آگاهي يابند.

وي خاطر نشان كرد: اين ديدگاه‌ها در كشور وجود داشته و موضوع جديدي نيست، اما امروز با توجه به اين كه رنگ و بوي سياسي گرفته و از سوي كشورهاي قدرتمند دنيا پشتيباني مي‌شود، بايد نگاه ويژه‌اي به آن داشته باشيم، البته در بخشنامه‌هاي محرمانه به برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به آن اشاره مي‌شود.

حاجي‌بابايي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اين كه بر اساس مصوبه معاونت برنامه‌ريزي‌ رياست جمهوري بدنه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بايد كوچك شود، اما آموزش و پرورش هر روز معاونت‌ها و پست‌هاي جديدي ايجاد مي‌كند، آيا اين مخالفت با اين مصوبه نيست؟ پاسخ داد: خير، تمام اقدامات ما تحت نظارت شوراي مديريت معاونت نيروي انساني رياست جمهوري شكل مي‌گيرد و اين موارد منجر به افزايش نيرو نمي‌شود، اتفاقا باعث كاهش نيرو شده است، چرا كه هم اكنون فعاليت‌هاي آموزش و پرورش تخصصي‌تر و هدفمند شده و ساختارها را متناسب با آن اصلاح كرده‌ايم.

وي در پايان تاكيد كرد: ايجاد اين سمت‌ها تا زماني كه اهداف با ساختار يكي شود، ادامه دارد و ما دنبال اين هستيم كه شاخص‌هاي جديدي را در آموزش و پرورش تعريف كنيم تا بتوانيم شاخص‌هاي مختلف اعم از ميانگين دانش‌آموز به معلم، تعداد مدارس و غيره تعريف و برنامه‌ريزي‌ كنيم.

نظرات بینندگان