arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۳

روایت آسوشیتد پرس از نقطه اختلاف ایران و 1+5

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی تحلیلی نوشت: تصمیم وزیران امور خارجه روسیه و چین برای حضور نیافتن در مذاکرات هسته‌ای ایران به انتظارات برای دستیابی این مذاکرات سخت به یک توافق تا ضرب‌الاجل 20 ژوییه خدشه وارد می‌کند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: آمریکا که قرار است وزیر امور خارجه خود را برای دیدار با سه وزیر 1+5 به وین بفرستد در واقع می‌خواهد وضعیت را خوب جلوه دهد.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که قدرت‌های جهانی مذاکره‌کننده با ایران هنوز در اتاق مذاکره همان‌گونه که همیشه بوده‌اند متحد هستند اما غیبت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اختلاف میان روسیه و دیگر مذاکره‌کنندگان 1+5 قابل توجه است.

در واقع مهم‌ترین اختلاف بر سر چگونگی محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها میان تهران و واشنگتن است. بنابراین حضور جان کری در این مذاکرات بسیار حائز اهمیت است. وی قادر است به طور مستقیم با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ ایران که هم‌اکنون در وین به سر می‌برد گفت‌وگو کند.

هم‌چنین ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان قرار است به این مذاکرات بپیوندند، اما حضور پیدا نکردن لاوروف و وانگ یی وزیران امور خارجه روسیه و چین می‌تواند زیان‌آور باشد.

لاوروف بر اساس این گزارش قرار است ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه را در سفرش به کشورهای آمریکای لاتین همراهی کند. اعلام غیبت لاوروف در این مذاکرات چند روز پس از آن صورت گرفت که فابیوس گفته بود مسکو رویکردی متفاوت از دیگر اعضای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای ایران دارد.

فرانسه در این باره جزییاتی ارائه نداده است اما کرملین همواره از تحلیل‌هایی که آمریکا را به دلیل داشتن خواسته‌های غیرواقعی محکوم می‌کنند حمایت کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند آمریکا به دنبال طولانی شدن و سخت بودن مذاکرات است تا بتواند تحریم‌ها ایران را برای اهداف سیاسی‌اش در جای خود نگه‌دارد.

دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات می‌گویند که مسکو همانند واشنگتن خواستار دستیابی به یک توافق نهایی است اما خواسته‌های کم‌تری از تهران دارد. این در حالی است که آمریکا خواستار محدودیت کامل برنامه هسته‌ای ایران است که می‌گوید ممکن است برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود. اما روسیه نظارت‌های فراگیر را می‌خواهد.

مارک فیتز پاتریک، یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت که غیبت روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران به سادگی نشان‌دهنده این است که مسکو دستیابی به توافق نهایی تا 20 ژوییه را پیش‌بینی نمی‌کند.

وی که هم اکنون در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک فعالیت دارد، ادامه داد: اما اگر یک توافق محتمل به نظر بیاید من تعجب نخواهم کرد که لاوروف در اولین پرواز به وین سفر کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان