arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۳

سنتی که روحانی احیا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس دولت تدبیر و امید به وعده‌های خود پایبند است. همواره روزهای داغ انتخابات همراه با شعارهای داغی است که به همان سرعت داغ شدن، سرد می‌شوند و افراد وعده‌هایی که مطرح می‌کنند را فراموش! اما دکتر حسن روحانی در این یک سال نشان داده که وعده‌های خود را فراموش نکرده است. او هنوز فراموش نکرده که روزی سخن از اعتدال و همکاری با همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی گفت و خود را رئیس‌جمهور همه خواند.

 روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با این مقدمه ادامه داد: حال رئیس‌جمهور روحانی با برگزاری جلساتی مشترک با اصولگرایان به همگان ثابت کرده که ابایی از شنیدن انتقاد و حرف مخالف ندارد. جلساتی که مسبوق به سابقه نیست. هنوز از یادها نرفته روزهایی که رئیس دولت، مخالفان را پشت تریبون خس و خاشاک خطاب می‌کرد و با تمام توان برای حذف منتقدین خود تلاش می‌کرد؛ منتقدینی که گاه حتی جایی در کابینه وی داشتند و عضوی از دولت او به شمار می‌رفتند اما همین افراد نیز از لبه تیز شمشیر رئیس دولت در امان نبودند. اما حال که رویه تغییر کرده و رئیس دولت به اعتدال و شنیدن صدای مخالف باور دارد و برای رسیدن به این هدف، تلاش می‌کند، عده‌ای ساز ناکوک می‌زنند که چنین جلساتی نمادین و نمایشی است. حال آنکه اگر نمایشی هم باشد برگزاری چنین جلساتی در نوع خود بی‌بدیل و بی‌سابقه است. اینکه افرادی به مهمانی دولت بروند و به جای به‌به و چه‌چه، دولت را به باد انتقاد بگیرند، تاکنون در فرهنگ سیاسی ما جای نداشته و سیاسیون ما برای برگزاری چنین جلساتی حتی به شکل نمادین نیز به جهت فرهنگ‌سازی چنین حرکت‌هایی باید دولت را تحسین کنند. جلساتی که برای مثمر ثمر واقع شدن و نتیجه گرفتن از آن هنوز باید صبر و تلاش کرد.

در همین رابطه، جواد آرین‌منش نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشست رئیس‌جمهور با سلایق مختلف سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب نمادی از اعتدال‌گرایی وی است، تصریح کرد: چنین جلساتی در جهت تعامل با سلایق گوناگون سیاسی، بهره‌گیری از خرد جمعی و استفاده از همه ظرفیت‌های فکری و سیاسی موجب حل مشکلات کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، کشور ما با چالش‌های گوناگون داخلی و بین‌المللی مواجه است و مردم ما با مشکلات اقتصادی نظیر تورم، بیکاری، رکود اقتصادی و همین طور ناهنجاری اجتماعی و مشکلاتی مانند بالا رفتن آمار طلاق، فروپاشی خانواده و ده‌ها مسئله و مشکل دیگر روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی برای حل مشکلات کشور، تفرقه، اختلاف و عمده کردن اختلافات گروهی، سیاسی و نژادی، سم مهلک است.

آرین‌منش افزود: بنابراین چنین نشست‌هایی می‌تواند در مسیر انسجام و وحدت ملی تعریف شود. البته من امیدوارم این جلسات موجب استفاده متعادل از نخبگان سیاسی، فکری و علمی در سلایق سیاسی مختلف شود.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنین جلساتی چگونه ادامه یابد تا تاثیرگذارتر باشد، خاطرنشان کرد: نشست‌های اخیر، حرکتی نمادین تلقی می‌شود. باید تلاش شود این حرکت نمادین به یک حرکت واقعی و تبدیل به یک رفتار در بین دولتمردان در همه نقاط کشور شود. این رفتار رئیس‌جمهور به عنوان الگو، روش و رفتار در میان وزرا و استانداران در نقاط مختلف کشور باید تعمیم پیدا کند، سپس از حالت نمادین به یک حالت اثرگذار واقعی تبدیل شود، یعنی ساز و کاری تعبیه شود که دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتی که نخبگان سیاسی به عنوان نمایندگان کل ملت از سلایق گوناگون مطرح می‌کنند یا نمایندگان جریان‌های سیاسی که افکار سیاسی تشکل‌ها، احزاب و مردم را نمایندگی می‌کنند، به عنوان پشتوانه فکری و به عنوان بازوان مشورتی مدیران، وزرا و استانداران در اقصی نقاط کشور تلقی شوند. در واقع بازتاب خواسته‌های مردم در دولت انعکاس یابد و در مسیر حل مشکلات کشور موثر واقع شود. در این صورت می‌تواند این جلسات شکل کاربردی، عملیاتی، مفید و مثمرثمرتری بیابد. به هر حال مشورت گرفتن مدیران از نخبگان یک حرکت دینی، اسلامی، خداپسندانه و منطبق با عقل و درایت و دموکراسی است.

آرین‌منش تصریح کرد: چنین جلساتی در نوع خود بدیع، ابتکاری و نشان‌دهنده اعتدالی بودن دولت است. این را که هر دو طیف سیاسی آمادگی همکاری با این دولت را دارند، باید به فال نیک گرفت و معتقدم می‌تواند فتح بابی باشد برای همگرایی، تعامل و استفاده از همه ظرفیت‌ها و تحقق شعار اعتدال که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است.

همچنین حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه چنین جلساتی به طور طبیعی ذهنیت‌ تشکل‌ها را به دیدگاه‌های رئیس‌جمهور نزدیک می‌کند، تصریح کرد: چنین دیدارهایی این امکان را فراهم می‌کند که تشکل‌ها حرف‌های خود را به صورت مستقیم نه از طریق مطبوعات و رسانه‌ها به رئیس‌جمهور منتقل کنند و در مواردی هم که پاسخ سوالات و ابهامات توسط رئیس‌جمهور داده می‌شود به فضای آرامش و صمیمیت کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: نفس این گونه جلسات و تعاملات موجب می‌شود موضوعاتی که در ذهن تشکل‌ها، احزاب و نخبگان سیاسی وجود دارد در حضور رئیس دولت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و از قضاوت‌های غیر واقعی جلوگیری شود. ضمن اینکه برگزاری این نوع جلسات توسط رئیس‌جمهور، نشانه توجه وی به احزاب، تشکل‌ها و فعالیت‌های حزبی است و موجب دلگرمی احزاب و فعالان سیاسی در کشور و افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

ترقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنین جلساتی چگونه ادامه یابد تا از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این جلسات از یک ساز و کار مشخصی برخوردار نیست. باید در دولت میزی به عنوان میز احزاب وجود داشته باشد که پیگیر این نوع تعاملات باشد و بتواند در دعوت از احزاب، تنظیم و ثبت صورت‌جلسات و مذاکرات و پیگیری مطالبی که از طرفین مطرح می‌شود، اقدام کند تا احزاب احساس نکنند که این جلسات و مشورت دادن به رئیس‌جمهور تاثیری در نگاه‌های رئیس‌جمهور و تفکر ایشان ندارد. لذا به نظر می‌رسد که در ابتدا باید مسئول مشخصی در ریاست جمهوری داشته باشد و بعد موضوعاتی که مطرح می‌شود، پیگیری و به نتیجه برسد.

این عضو حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: به طور طبیعی تا زمانی که مدعوین اثری از جلسه احساس نکنند، جنبه نمادین جلسه همچنان حفظ خواهد شد، مگر اینکه احساس کنند در رابطه با نظراتی که در جلسه مطرح کردند، دولت به تصمیمی رسیده، اقدامی انجام داده و یا به آنان توجه کرده است. در چنین شرایطی جلسات از شکل نمادین خارج خواهد شد.

وی افزود: برگزاری چنین جلساتی حتی به شکل نمادین، حسن محسوب می‌شود اما اگر به همین میزان اکتفا شود نمی‌تواند مثبت تلقی شود.

همچنین حمید قزوینی فعال سیاسی و عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) با بیان اینکه در سال‌های 84 تا 92، دولت وقت و مسئولان عالی‌رتبه اعتقادی به تعامل با گروه‌ها، احزاب، جناح‌ها، نخبگان و فرهیختگان نداشتند، اظهار کرد: برعکس در دولت آقای خاتمی، هم شخص ایشان و هم ارکان دولت وی به طور مداوم در گفت‌وگو، رایزنی و تعامل بودند، حتی با جناح موسوم به اصولگرا جلسات بسیار خوب و تفصیلی برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: در دولت آقای احمدی‌نژاد متاسفانه چنین تعاملی وجود نداشت و این سنت فراموش شد و حال بار دیگر آقای روحانی این جلسات را احیا می‌کند که امر پسندیده و درستی هم هست.

این فعال سیاسی با اشاره به اظهارنظرات برخی حاضران در افطاری رئیس‌جمهور با اصولگرایان مبنی بر اینکه چنین جلساتی نمادین بوده، خاطرنشان کرد: نمادین بودن چنین جلساتی نیز امر پسندیده‌ای است. بسیاری از امور مانند برگزاری برخی مراسم، شکل نمادین دارد، اما این نمادین بودن هم حاوی پیام و یک هنجار اجتماعی و فرهنگی است که تلاش می‌شود با برگزاری این جلسات دنبال شود. لذا نفس این کار امر پسندیده‌ای است و باید همگی آقای روحانی را سپاسگزار باشیم و حمایت کنیم تا چنین جلساتی بیشتر شود.

اما محسن کوهکن نماینده سابق مجلس، نظری متفاوت با سایرین دارد. وی معتقد است که در گذشته نیز مرسوم بوده که از احزاب و گروه‌های مختلف در ماه مبارک دعوت به عمل آید اما این مراسم‌ رسانه‌ای نمی‌شده است.

وی می‌گوید: حتی زمانی که رئیس‌جمهور در مرکز تحقیقات استراتژیک بودند نیز به طور معمول افطاری در ماه مبارک برگزار می‌کردند و از افرادی با دیدگاه‌های مختلف دعوت می‌کردند.

کوهکن ادامه داد: با توجه به اینکه در رده‌های میانی و بالای دولت روحانی دوستان و برادران از مجموعه اصلاح‌طلب هستند، برگزاری چنین مراسمی جهت تالیف قلوب بین جریان‌ها و گروه‌ها تلقی می‌شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: به طور معمول احزاب و گروه‌ها، از چنین جلساتی انتظار دارند به دغدغه‌های آنان در ارتباط با کشور، توجه شود. این موضوع به فضای همدلی و همگرایی کمک می‌کند که سود آن برای کشور، دولت و مردم خواهد بود.
نظرات بینندگان