arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۳

زبانتان را هم مسواک بزنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته یک دندانپزشک مسواک زدن زبان تا حد زیادی باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود.

دکتر مهسا همتی در گفت‌وگو با ایسناه، بر لزوم توجه هرچه بیشتر روزه‌داران به سلامت دهان و دندان در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: از آنجایی که روزه‌داران در طول مدت روزه‌داری خود غذا و مایعات کمتری مصرف می‌کنند، باید دقت بیشتری بر سلامت دندان‌های خود داشته باشند.

این دندانپزشک افزود: کاهش میزان مصرف غذا در روزه‌داران سبب می‌شود تا بزاق کمتری در دهانشان ترشح شده که بتواند محیط دهان و دندان‌ها را تمیز نگه دارد.

وی افزود: کاهش مصرف غذا سبب می‌شود تا میزان تولید اسیدهایی که بوسیله باکتری‌ها و در اثر تجزیه مواد غذایی بوجود می‌آیند و باعث خنثی سازی محیط دهان می‌شوند، کاهش یابند و همین مسئله لزوم توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان را در طول روزه‌داری نشان می‌دهد.

همتی در ادامه با اشاره به افزایش میزان مصرف شیرینی‌جات در وعده‌های افطار و سحر توسط روزه‌داران، گفت: عدم رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان احتمال وقوع پوسیدگی‌ها و یا بدتر شدن پوسیدگی‌های اولیه را بیشتر می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در روزه‌داران در طول روزه‌داری، به آن‌ها توصیه کرد: در این ایام دقت بیشتری بر بهداشت دهان و دندان خود داشته و زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهند.

این دندانپزشک استفاده از نخ دندان و مسواک و در صورت امکان دهانشویه را هنگام خواب و بعد از صرف وعده سحری توصیه کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از روش‌هایی که هم به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند و هم تا حد زیادی باعث کاهش بوی بد دهان روزه‌داران می‌شود مسواک زدن زبان است.

همتی زبان را دارای پرزهای چشایی دانست و گفت: این پرزها محیط خوبی برای ذخیره باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی و یا بوی بد دهان است و مسواک زدن زبان باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.
نظرات بینندگان