arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۳

تهدید سلامت ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد

اومحدودیت زمانی پرواز‌ها را ازجمله مواردی می‌داند که می‌تواند به طور موقت به ساکنان اطراف این فرودگاه کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همسایگان فرودگاه مهرآباد در آلوده‌ترین منطقه از لحاظ آلودگی صوتی و هوا زندگی می‌کنند. برخی از تحقیقات علمی نشان می‌دهد کودکان این منطقه نسبت به همسالانشان از ضریب هوشی کمتری برخوردارند اما مسئولان هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی مشکلات این منطقه ندارند. دیگر صدای نشست و برخاست هواپیما ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد را اذیت نمی‌کند.

 آنها عادت کرده‌اند با صدای اوج‌گیری هواپیما بخوابند و اگر شبی صدایی از آسمان به گوش‌هایشان نرسد خواب هم از چشمانشان می‌رود. زندگی با این هیاهوی همیشگی مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است . سلامت مردم این منطقه درمعرض خطر است. بر اساس آمارها حوالی فرودگاه مهرآباد در بیشتر روزهای سال آلوده ترین منطقه از لحاظ آلودگی هوا و صداست. قرار نیست این فرودگاه با وجود مشکلاتی که دارد به حواشی پایتخت برود .

 بر اساس طرح تفصیلی شهر تهران فرودگاه مهرآباد در مکان فعلی خود خواهد ماند وبرنامه‌ای برای جابه جایی آن وجود ندارد.با مروری بر مصوبات شورای شهر تهران هم متوجه می‌شویم ساماندهی مشکلاتی که حضور فرودگاه در منطقه برای اهالی منطقه ایجاد کرده  تاکنون دغدغه نمایندگان تهرانی نبوده است. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با پذیرفتن اینکه در محدوده فرودگاه مهرآباد با آلودگی صوتی شدیدی رو‌به‌رو هستیم، می‌گوید: انتقال این فرودگاه به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و وزارت راه و شهرسازی باید این موضوع را پیگیری کند. به گفته او این جابه‌جایی نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و دقیقی است و نمی‌توان به‌راحتی در رابطه با آن تصمیم‌گیری کرد. دنیامالی با بیان اینکه مشکلات ساکنان اطراف این فرودگاه مشکلاتی قدیمی است به‌ویژه در شهرک اکباتان و آپادانا که جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کنند و از قدیم نسبت به وجود این فرودگاه معترض بودند، می‌گوید: اما ساکنان این منطقه با علم اینکه در این منطقه فرودگاهی وجود دارد در آن ساکن شدند.

 اومحدودیت زمانی پرواز‌ها را ازجمله مواردی می‌داند که می‌تواند به طور موقت به ساکنان اطراف این فرودگاه کمک کند. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می‌کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. نتایج این تحقیقات را حشمت‌ا... بسطامی یکی از کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا در نشست بررسی آلودگی هوا در سال 92 اعلام کرد و گفت: بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می‌کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. ضمن اینکه نوزادانی که در این منطقه به دنیا می‌آیند دارای وزن کمتری هستند. میزان تحصیلات در میان اهالی این منطقه بسیار کمتر از سایر مناطق است.

 اما رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا معتقد است: مستنداتی وجود ندارد که نشان دهد مردم این منطقه از لحاظ سلامت دچار بحران هستند. او ادامه می‌دهد: این فرودگاه تهدید جدی برای شهر به حساب نمی‌آید و در سایر کشورها نیز فرودگاه‌ها در حاشیه شهر‌ها و حتی در دل شهرها وجود دارد به‌طور مثال یکی از باندهای فرودگاه روی یک دریاچه احداث شده بود که تنها چند صد متر با اتوبان اصلی شهر فاصله داشت. او پیشنهاد کرد برای کاهش آلودگی صوتی خانه‌های اطراف این فرودگاه باید ساختمان‌ها عایق‌بندی شوند. اما تحقیقات جهانی ثابت کرده است صدای هواپیما بر ابتلا به بیماری‌های قلبی موثر است. محققان مرکزامپریال کالج لندن بعد از پنج سال مطالعه صدای هواپیما در فرودگاه هیثرو در لندن متوجه شدند که ساکنان مناطق اطراف آن در مقایسه با دیگر محله‌های آرام، بیشتر در بیمارستان بستری شده‌اند.

 این محققان مدت پنج سال، تعداد افراد بستری و همچنین فوت شده براثر حمله قلبی را در مناطق پرخطر بررسی کرده‌اند. نتایج این پژوهش نشان می‌داد: خطر بستری شدن و مرگ‌ومیر براثر حمله قلبی در افرادی که در نزدیکی فرودگاه زندگی می‌کنند حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر است و این مساله نیز با افزایش صدای هواپیما به بالاترین حد خود در طول روز و شب، ارتباط دارد. صدای هواپیما می‌تواند ساعات خواب را در انسان کاهش دهد و او را مضطرب کند به‌طوریکه اگر افراد به‌طور مکرر در معرض صداهای ناگهانی قرار داشته باشند، واکنش آنها به شکل بهت‌زدگی خواهد بود. زمانی که صدای بلندی را می‌شنوید، نوعی واکنش سراسیمه ایجاد می‌شود که با افزایش ضربان قلب و فشار خون همراه است. برای همین اگر افراد برای مدت زمان طولانی در معرض صدای بلند قرار داشته باشند، فشار خون آنها ممکن است بالا بماند و دیگر به وضع عادی بازنگردد. در پژوهشی که خدابخش کرمی با موضوع اثر سر و صدای هواپيما بر استراحت، خواب و ارتباطات ساکنين اطراف فرودگاه مهرآباد تهران انجام شده است نیزآسیب‌های جسمی بر ساکنان این منطقه تائید شده است .در این تحقیق آمده است : با توجه به اين مطالعه سطح نويز و آزاردهندگی صدا به حدی بود که اکثر ساکنين قصد جابه‌جايی داشته‏اند. نويز هواپيما بيشترين تأثير منفی را بر ساکنين مجاور فرودگاه مهرآباد دارد که مي‏‌تواند برای افراد مذکور خطرساز باشد.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان