arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۳

کری: حماس آتش بس را بپذیرد/ روسیه در تامین سلاح برای شورشیان اوکراینی نقش دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌هایی درخصوص روسیه، هواپیمای سرنگون شده مالزی و ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه سخن گفت و تاکید کرد: حماس باید بدون هیچ پیش شرطی پیشنهاد آتش بس را بپذیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی درباره حادثه سقوط هواپیمای MH17 خطوط هوایی مالزی گفت: مدارک به دست آمده نشان می‌دهد که روسیه تسلیحاتی را که در ساقط کردن این هواپیما استفاده شده در اختیار شورشیان اوکراینی قرار داده بود.

وی روز یکشنبه در جریان این مصاحبه اظهار کرد: نشانه‌هایی که نشان می‌دهد روسیه از شورشیان اوکراینی حمایت کرده و چنین تسلیحاتی را در اختیار آن‌ها قرار داده، رو به افزایش است.

کری در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز گفت: شواهد به دست آمده حاکی از آن است که روسیه تسلیحاتی را که در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری مالزی استفاده شده، تامین کرده است. آمریکا تصاویر ماهواره‌ای از پرتاب‌ موشک‌ زمین به هوایی که در زمان محو شدن این هواپیما از رادار گرفته شده در اختیار دارد.

وی افزود: ما می‌دانیم که جدایی طلبان روس‌گرا یک سیستم SA-11 در اختیار دارند که ساعاتی پیش از سقوط این هواپیما به دست آن‌ها رسیده بود، ما مکالمات آن‌ها را ردگیری کردیم که درباره انتقال و جابه‌جایی این سیستم سخن می‌گفتند. در رسانه‌های اجتماعی نیز تصاویری از آن‌ها در کنار این سیستم منتشر شده است و گمان می‌رود که در همان مکان این موشک شلیک شده است. اما زمانی که مشخص شد این هواپیما غیرنظامی بوده است رهبر جدایی طلبان این عکس را از رسانه‌های اجتماعی حذف کرد.

وی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درخواست کرد که جدایی طلبان را تحت فشار قرار دهد و آن‌ها را ترغیب کند که در روند سازش سیاسی با مقام‌های دولت اوکراین شرکت کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: روسیه باید به پا خیزد و چنانچه حسن نیتی باقی مانده است، آن را اثبات کند. این لحظه حساس برای آقای پوتین و روسیه است. اینکه جدایی طلبان بقایای مسافران را و هر آنچه پیدا کرده‌اند در پشت کامیون می‌گذارند و می‌برند توهین به همه است.

هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی که روز پنجشنبه از آمستردام هلند عازم کوآلالامپور مالزی بود، در اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سرنگون شد و تمام 298 سرنشین آن جان باختند و گمان می‌رود که این سانحه با شلیک موشک جدایی طلبان اوکراین رخ داده باشد.

جان کری گفت: ما نمی‌خواهیم نتیجه نهایی را بگیریم اما مدارک بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه باید مسئولیت پذیری نشان دهد.

این مقام آمریکایی همچنین درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: حماس باید بدون امتیاز گرفتن از اسرائیل با آتش بس موافقت کند! شما نمی‌توانید به تروریسم جایزه بدهید! حماس نمی‌تواند درخواست‌هایی با عنوان پیش شرط تعیین کند. این زشت است! جنگ زشت است اما حماس باید مسئولیتی را که برعهده دارد، به رسمیت بشناسد!

کری همچنین در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز نیز گاف داد و بدون آنکه از روشن بودن میکروفنش مطلع باشد، از حملات اسرائیل به نوار غزه و کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی انتقاد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در شرایطی که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد تا تلاش‌های منطقه‌ای را به منظور برقراری آتش بس و افزایش انتقادها به حماس در جنگ با اسرائیل افزایش دهد، امروز (دوشنبه) به خاورمیانه سفر خواهد کرد.

وی قرار است به قاهره رفته و برای از سرگیری آتش بس نوامبر 2012 میان اسرائیل و فلسطین تلاش کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر یکشنبه گفت که واشنگتن و شرکای بین‌المللی آن شددیدا نگران افزایش تنش‌ها و کشته شدن بی‌گناهان بیشتر هستند.

جان کری در ادامه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، مصاحبه کرد و عنوان داشت: حماس باید اقدامی انجام دهد و سطح منطق خود را نشان داده و بدون پیش شرط، پیشنهاد آتش بس را بپذیرد. قطعا ما تمام مواردی را که مربوط به بحران کنونی باشد بررسی می‌کنیم.

با این حال سناتور لیندسی گراهام، از جمهوری خواهان عضو کمیته نیروهای مسلح سنا در مصاحبه با ان بی سی گفت: ما به اسرائیل گفته‌ایم تا هر زمان که لازم است پایداری کند و هر جا می‌خواهد برود و حتی با شبکه شروری که حماس خوانده می‌شود، توافق کند. اگر همه چیز را برعهده حماس بگذاریم آن‌ها می‌خواهند هزاران اسرائیلی بمیرند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با ای‌بی سی مدعی شد که اسرائیل تلاش می‌کند تا از مرگ غیرنظامیان فلسطینی جلوگیری کند. وی در ادامه ادعاهای خود گفت: اما حماس ارزشی برای فلسطینیان قائل نیست و تمام آن‌ چیزی که می‌خواهند مرگ تعداد بیشتری غیرنظامی است. حماس به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد!

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان