arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۳

مشاور رئیس‌جمهور باید خبرسازی العربیه را تکذیب کند یا کرملین را؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا صادق، مشاور رئیس جمهور، در پاسخ به اینکه سایت العربیه در خبری ادعا کرده، رئیس جمهور ایران خواستار مذاکره گروه‌های فلسطینی با رژیم صهیونیستی شده، گفته است: این خبر درست نیست و همان ‌گونه که پیشتر نیز بارها ‌اعلام کردیم، اخبار و برنامه‌ها، مواضع و دیدگاه‌های جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم ـ که از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منعکس می‌شود ـ معتبر است.

به گزارش تابناک، اظهارات آقای صادق در پاسخ به پرسشی درباره خبر العربیه، در حالی صورت می‌گیرد که خبر اصلی که در این باره منتشر شده، ‌نه در العربیه که در صفحه خبررسانی کاخ کرملین منتشر شده است و نه تنها العربیه بلکه رسانه‌های دیگری مانند رویترز و حتی شبکه ایرانی پرس‌تی‌وی نیز آن را ‌همین گونه بازنشر داده‌اند.

عصر روز جمعه، رئیس جمهور‌ در پیگیری مسأله غزه و پس از برقراری تماس با چند تن از سران کشورهای مسلمان در این باره و در مورد دیگر مسائل منطقه، گفت‌و‌گویی با پوتین رئیس جمهور روسیه داشته و بنا به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری «دکتر روحانی در این مکالمه تلفنی، تهاجم رژیم صهیونیستی را ‌جنایتکارانه و ضد بشری خواند که با تداوم محاصره غزه و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه، تراژدی غمگینی را دامن زده ‌که در تاریخ قرن جدید کم سابقه است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت اقدام فوری مجامع جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل در توقف کشتار و سرکوب مردم بی‌گناه، خواستار توقف فوری تجاوز این رژیم و محکومیت اقدامات جنایتکارانه و لغو فوری محاصره غزه برای کمک‌رسانی به مردم به ویژه مجروحین این جنایات شد‌».

این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس جمهور روسیه در بخشی از گزارش خود از این تماس تلفنی نوشته: «دو طرف خواهان توقف فوری درگیری و از‌سرگیری مذاکرات مستقیم اسرائیلی ـ فلسطینی شدند».

روایت روسی این تماس تلفنی در حالی که در موضوعات منطقه‌ای کوتاه و حاوی ادعایی عجیب است، در مورد مسائل دوجانبه با جزئیات بیشتری همراه است و در آن به گفت‌و‌گو بر سر پروژه‌های مشترک در بخش نفت و گاز و نیز انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره شده است.

مشاور رئیس‌جمهور باید خبرسازی العربیه را تکذیب کند یا کرملین را؟
این اقدام کرملین، فرصت سوءاستفاده را به شبکه عربستانی العربیه داد و این شبکه در خبری مدعی شد، «برای نخستین بار ایران خواستار مذاکره میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شد».

شیکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی و سفارت ایران در لهستان، از جمله منابعی هستند که متأسفانه ادعای کاخ کرملین در‌باره اشاره رئیس جمهور به لزوم از‌سرگیری مذاکرات مستقیم اسرائیلی- فلسطینی را بازنشر داده‌اند. چنین اتفاقی باعث شده که تکذیبیه مختصر و غیررسمی صادق مشاور رئیس جمهور علیه العربیه ناقص جلوه کرده و تکذیب رسمی ادعای کاخ کرملین ضروری به نظر برسد.


صرف‌نظر از ‌تناسب نداشتن ادعای مطرح‌ در خبر منابع روسی با لحن و محتوای سخنان رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی مشابه با مقامات کشورهای مسلمان در این باره ـ که دروغ بودن ادعای منابع روس را تقریبا قطعی می‌سازد‌ ـ غیر عقلانی و بی‌فایده بودن خواست ایران برای از‌سرگیری مذاکرات اسرائیلی ـ فلسطینی با توجه به سوابق تاریخی و واقعیات کنونی در فلسطین آشکار است.

از سویی تجاوزکاری رژیم صهیونیستی به مرحله‌ای رسیده ‌که حتی اگر بخشی از فلسطینی‌ها خواهان مذاکره با اسرائیل باشند، دولت نتانیاهو راه را بر چنین مذاکره‌ای بسته است. از سوی دیگر، حمایت ایران از چنین روندی نیز فایده چندانی برای منافع ملی ایران ندارد و اساسا از سوی اسرائیل و متحدان آن به هیچ انگاشته می‌شود.

شاهد این مدعا خبرهای منتشره در سال‌های اخیر درباره اظهارات پیتر گولدیمان، سفیر سابق سوئیس در ایران در مورد پیشنهادی است که در سال ۲۰۰۳ از سوی عده‌ای در ایران و غیر رسمی به آمریکا داده شده و «پذیرش پیشنهاد سال ۲۰۰۲ اتحادیه عرب در موضوع فلسطین با نام صلح در برابر زمین از سوی ایران» را نیز شامل می‌شود. بی‌توجهی مقامات آمریکا به این پیشنهاد، نشان می‌دهد که اگر کسی در ایران، گمان کند بی‌تفاوتی ایران در مقابل اشغالگری اسرائیل کمک چندانی به روابط ایران و آمریکا می‌کند، سخت در اشتباه است.

نظرات بینندگان