arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۳

پیشنهاد مطهری درباره ناظران مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که علاوه بر افرادی که از طرف کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیأت نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما معرفی می‌شوند کاندیداهای این دو شورا نیز امکان انتخاب در صحن علنی مجلس را داشته باشند.

علی مطهری در تذکری مستند به ماده 218 آیین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی برای معرفی نفرات پیشنهادی خود جهت عضویت هیأت نظارت بر مطبوعات و شورای نظارت بر صدا و سیما به حداقل اکتفا کرده و در واقع در این باره غفلت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون تخصصی باید حداقل دوبرابر افراد مورد نیاز برای عضویت در شوراها را به صحن علنی معرفی کند تصریح کرد: با اکثر اعضا صحبت کردم و همه اعضا قبول داشتند که به کلمه حداقل توجه نشده در حالی که این ماده از آیین نامه قابل تعبیر است.

وی اضافه کرد: من پیشنهاد می‌کنم غیر از افرادی که از طرف کمیسیون پیشنهاد شدند افراد دیگری که در کمیسیون فرهنگی کاندیدای عضویت در این شوراها بوده‌اند نیز در صحن علنی نیز کاندیدا شوند تا دست مجلس باز باشد.

مطهری خاطرنشان کرد: ممکن است اکثریت کمیسیون گرایش سیاسی خاصی داشته باشند و افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند که به این طریق دست مجلس برای انتخاب اصلح بسته خواهد بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: پیش از این چنین ماده‌ای در آیین نامه وجود نداشت که کمیسیون‌های تخصصی ناظران مجلس در شوراها را انتخاب کنند و بعدا این ماده اضافه شد اما در این ماده آمده که کمیسیون حداقل دوبرابر افراد مورد نیاز را انتخاب کند یعنی کمیسیون می‌تواند بیش از دوبرابر را به صحن علنی معرفی کند.

وی اضافه کرد: در آیین نامه نیامده که مجلس باید از بین افراد معرفی شده توسط کمیسیون ناظران را انتخاب کند اما ظاهرا قصد مقنن این بوده که از بین اینها انتخاب شود.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما این موضوع را در هیأت رئیسه دقیق‌تر بررسی می‌کنیم تا این ابهامات وجود نداشته باشد و جلسه بعد در این رابطه نظر می‌دهیم.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان