arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۳

ترفندهای انتخاباتی اردوغان در مسیر تبدیل شدن به آتاتورک دوم

روزنامه حریت اخیرا نوشت یک کلوپ شبانه ترکی در آلمان به هرکسی که به اردوغان رای دهد عضویت رایگان ارائه خواهد داد. این کلوپ که یکی از بزرگترین کلوپهای ترکی در آلمان است در وب سایت خود نوشته که از ریاست جمهوری اردوغان حمایت می کند. در این تبلیغ نوشته شده تصویر رای خود را برای ما بیاورید و برای یک سال رایگان عضو این کلوب شوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"رجب طیب اردوغان” خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در  ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) آماده می کند.

به گزارش انتخاب؛  دولت اردوغان در سال اخیر با تنشهای مختلف سیاسی روبرو بوده است و تلاش کرده با استفاده از راهکارهای مختلف مخالفان خود را عقب براند. وی اعتراض ها به  رسوایی های کابینه اش را توطئه طرفدارن گولن خوانده و عده ای از قضات و نیروهای پلیس را برکنار یا دستگیر کرد. با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری اردوغان سعی دارد از طروق مختلف خود را در دید رای دهندگان بهتر جلوه دهد

روزنامه حریت اخیرا نوشت یک کلوپ شبانه ترکی در آلمان به هرکسی که  به اردوغان رای دهد عضویت رایگان  ارائه خواهد داد. این کلوپ که یکی از بزرگترین کلوپهای ترکی در آلمان است در وب سایت خود نوشته که از ریاست جمهوری اردوغان حمایت می کند. در این تبلیغ نوشته شده تصویر رای خود را برای ما بیاورید و برای یک سال رایگان عضو این کلوب شوید.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تعداد ۱۰۳ صندوق رای در ۵۴ کشور مختلف قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از مانورهای اردوغان برای جلب نظر رای دهندگان استفاده از بحران غزه است. رجب طیب اردوغان اخیرا اعلام کرد که با "باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا تلفنی صحبت نمی کند به این دلیل که رویکرد آنکارا نسبت به  سوریه و غزه با واشنگتن متفاوت است. آخرین مکالمه تلفنی اوباما و اردوغان در ۲۰ فوریه بود که بعد از مکالمه کاخ سفید اردوغان را متهم کرد که جزئیات مکالمه را نادرست درک کرده است.

کارشناسان انتظار دارند "رجب طیب اردوغان” برنده رقابتهای انتخاباتی باشد و سیاست خارجی جدی تری را در آنکارا اعمال کند. اردوغان دوازده سال بر قدرت تکیه داشته و باعث شکوفایی اقتصادی ترکیه بوده است و با وجود تنش های سال گذشته و رسوایی فساد مالی اردوغان به عنوان یک رهبر سیاسی تاثیر گذار پس از "کمال آتا تورک” محسوب می شود و ممکن است با پیروزی اش نقش سیاسی ترکیه به عنوان متحد آمریکا و عضو پیمان ناتو تغییر کند. درگذشته سمت ریاست جمهوری به عنوان سمتی تشریفاتی بوده است ولی با ریاست جمهوری اردوغان این امر تغییر خواهد کرد.

طرفداران اردوغان معتقدند تلاش اردوغان برای تغییروظایف ریاست جمهوری در قانون اساسی باعث شکوفایی سیاسی می شود درحالیکه منتقدان می گویند این امر کنترل اردوغان بر قدرت و نیروهای پلیس و دادگستری را بیشتر کرده و منجر به ایجاد دولتی زورگو خواهد شد.

تغییر سمت اردوغان از نخست وزیری به ریاست جمهوری و در دست داشتن قدرت او را مشابه "ولادیمیرپوتین” کرده است. حزب عدالت و توسعه اردوغان با بردن انتخابات در سال ۲۰۰۳ باعث شد تا اردوغان یکی از موفق ترین احزاب اسلامی را به ریاست قدرت تبدیل کند و با یک دهه رشد اقتصادی و شش بار پیروزی در انتخابات محلی توانسته حمایت محکم طبقه متوسط ترکیه و مسلمانان محافظه کار را حفظ کند.

باید منظر شد و دید اردوغان با کمپین انتخاباتیش می تواند به آتاتورک دوم ترکیه تبدیل شود یا در میانه رسیدن به این آرزو خواهد ماند و مغلوب حریفان سیاسی اش خواهد شد.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان