arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۳

هفتمین رییس جمهور عراق معروف به مرد اعتدال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفتمین رییس جمهور تاریخ عراق، مردی است که به ˈاعتدال گراییˈ شهرت دارد و شخصیتی دانشگاهی است.

فواد معصوم، زاده 1938 میلادی در اربیل واقع در کردستان عراق، ازجمله شخصیتهایی است که به آرامش در رفتار و وزانت در گفتار معروف است، با جریانها و احزاب سیاسی و نیز مجامع اجتماعی و دینی روابط گرم و خوبی دارد.

پدرش شیخ ملا معصوم از علمای بنام کردستان بود و همین وجهه مذهبی در خانواده بود که او را به تحصیل در رشته فلسفه کشاند و دکترایش را در 1975میلادی از ˈالازهرˈمصر گرفت.

در عراق معتقدند که روابط فواد معصوم با گروهها و نحله های فکری اعم از مذهبی و سیاسی، ریشه در تربیت خانوادگی وی دارد، به گونه ای که پدرش نیز اعتقاد شدیدی به همزیستی میان اقوام و پیروان مذاهب مختلف داشت.

او به رغم آنکه از فعالان مبارزه در زمان صدام حسین بود و چریک کرد شناخته می شد، اما در عراق بیشتر به شخصیتی دانشگاهی معروف است و از استادان شناخته شده دانشکده هنر دانشگاه بصره بوده است.

فواد معصوم اولین رییس شورای ملی عراق بعد از سقوط صدام حسین در 2003 میلادی ، رییس شورای تدوین قانون اساسی جدید و از بنیانگذاران اتحادیه میهنی است.

وی به دنبال انشعاب در حزب دمکرات کردستان عراق در 1975 به همراه جلال طالبانی اتحادیه میهنی کردستان عراق را تشکیل دادند.

اینک او بعد از هفته ها کشمکش درون حزبی و رقابت با رقیبی جدی چون برهم صالح، به ریاست جمهوری عراق نایل آمده است و در اولین گفتارش بعد از این انتخاب، گفته که راه مام جلال را ادامه خواهد داد.

فواد معصوم در اظهارات کوتاهی که بعد از جلسه امروز پارلمان عراق داشت، گفت تلاش خواهد کرد مسیر طالبانی طی کرده و از قانون اساسی عراق حفاظت کند.

وی، اکنون راه دشواری پیش رو دارد؛ از یک سو باید بخشی از انرژی خود را معطوف به روابط نه چندان خوب بغداد – اربیل کند. از دیگر سو با چالش معرفی نخست وزیر برای تشکیل کابینه جدید روبه روست و دستکم چهار استان کشور نیز صحنه جنگ و نبردهای سنگین میان ارتش و نیروهای تروریستی بوده و استان نینوا همچنان از کنترل دولت مرکزی خارج است.

امیدواری ها میان جریانهای سیاسی عراق در باره ابتکارهای معصوم زیاد است. گفته می شود کم تنش ترین روابط را با جریان های سیاسی داشته و با همه گروهها تعامل دارد؛ آیا اونیز همانند طالبانی خواهد توانست از این روابط استفاده کرده و کشور را از مرحله حساس فعلی عبور دهد؟؛ سوالی که پاسخ آن به زمان زیادی نیاز ندارد.
نظرات بینندگان