arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۳

سیداحمد خاتمی: اگر حمایت‌های ایران نبود اسرائیل کل غزه را اشغال می‌کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به نگاه ویژه ائمه معصومین در حمایت از مظلوم گفت: راهپیمایی مردم در حمایت از مردم مظلوم غزه مبنای دینی دارد.

 به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی خطیب نمازجمعه روز قدس تهران در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با اشاره به راهپیمایی پرشکوه مردم در این روز گفت: راهپیمایی مردم در این روز مبنای دینی دارد چرا که حمایت از مظلوم در اسلام تاکید شده است و این امر دارای ریشه‌های قرآنی، روایی است و در سیره معصومین نیز بر آن تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز مردم غزه افطار و سحر خود را در ماه مبارک رمضان زیر گلوله‌ها سپری می‌کنند.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به نکاتی در سیره ائمه معصومین در حمایت از مظلومین اظهار داشت: فرمایشی از پیامبر اکرم در جلد 75 کتاب بحارانوار آمده است که کسی که به داد مظلوم برسد و در برابر ظالم بایستد فردای قیامت همنشین من خواهد بود بنابراین حمایت از مظلومین جایگاه ویژه‌ای در نگاه پیامبر اکرم داشته است.

خاتمی با اشاره به پیمانی که در زمان پیامبر اکرم برای حمایت از مظلومین بین افراد بسته شد، تصریح کرد: حمایت از مظلومین جایگاه ویژه‌ای در سیره ائمه معصومین دارد چرا که در سیره امیرالمومنین نیز داریم که درباره زنی مستمند غیرمسلمان که در دولت اسلامی زندگی می‌کرد گفتند اگر یک مسلمان از این داغ بمیرد جا دارد و در وصیت پایانی عمر خویش نیز خطاب به مسلمانان گفتند که خصم ظالم و کمک مظلوم باشید.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه فریاد مرگ بر آمریکا خصم ظالم است، تصریح کرد: باید نسبت به اعمال این رژیم صهیونیستی آدم‌کش و کودک‌کش فریاد سر داد و باید گفت فریاد مرگ بر اسرائیل عبادت است.

خاتمی با اشاره به بیاناتی از امام سجاد (ع) تصریح کرد: امام سجاد (ع) در بیانات خود دارند که کمک نکردن به مظلوم گناه است بنابراین همه باید از مردم مظلوم غزه  حمایت کنیم و راهپیمایی مردم مسلمان برای حمایت از مردم غزه مبنای اسلامی دارد.

وی از مصادیق بارز تقوا را نصرت و یاری مظلومان دانست و گفت: حضرت علی (ع) فرمودند که بهترین عدالت که جلوه برجسته تقواست، یاری دادند ستم‌دیدگان است.

خطیب موقت تهران با اشاره به آخرین جمعه ماه رمضان یادآور شد: اگر احساس می‌کنیم بهره بایسته را از ماه رمضان نبرده‌ایم باید قدر باقیمانده این ماه را بدانیم چرا که ماه مبارک رمضان آغاز سال معنوی است و انشاءالله بتوانیم طوری باشیم که در عید فطر که یوم‌الجوائز است جایزه بایسته را بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به مسئله فلسطین و حوادث غزه اظهار داشت: ضدیت با رژیم صهیونیستی محور وحدت ملت ماست و در این راهپیمایی مراجع و رؤسای سه قوه و احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌ها با هر سلیقه‌ای از مردم برای حضور در روز قدس دعوت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی ادامه داد: این راهپیمایی روز قدس خط و راه ملت ایران است؛ آنها که در فتنه 88 و در روز قدس شعار نه غزه نه لبنان دادند جمعیت بریده از روز قدس بودند که اگر الان نیز شعارشان همین باشد جماعت بریده از ملت هستند.

خطیب موقت تهران با اشاره به حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی روز قدس به شعارهای مردم تهران در اعلام انزجار از سران فتنه پرداخت و تصریح کرد: مردم امروز شعار هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام را سر دادند.

وی ادامه داد: در زمانی که هیچ شعاری به نفع ستم‌دیدگان فلسطینی داده نمی‌شد حضرت امام با اعلام روز جهانی قدس نگذاشتند فلسطین از خاطره‌ها فراموش شود چرا که دشمن می‌خواست فلسطین را یک مسئله عربی نشان دهد اما روز قدس آن را به مسئله اسلامی تبدیل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی ایران اسلامی را کانون حمایت از مظلومان فلسطین عنوان کرد و با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همین راه را دنبال می‌کند یادآور شد: امروز ایران به خاطر حمایت همه جانبه‌اش از فلسطین سربلند است. طوری که معاون جنبش جهاد اسلامی گفت از نان تا فشنگ را مدیون امت اسلامی ایران هستند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد:‌اگر این حمایت‌های شایسته جمهوری اسلامی نبود امروز رژیم صهیونیستی کل غزه را اشغال کرده بود.

وی افزود: در حال حاضر که 18 روز از حمله اسرائیل به نوار غزه می‌گذرد و پیش از این صهیونیست‌ها دستور اشغال کامل غزه را صادر کرده بودند، ما امروز شاهد زمین‌گیر شدن آنها هستیم این یعنی ایران دین خود را به فلسطین ادا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در به در دنبال آتش‌بس است این معنای بسیار زیادی دارد، یادآور شد: اسرائیل در این 18 روز تا توانسته فوق تصور بشر و حشی‌گری و آدم کشی کرده اما در عین حال نتانیاهو به همراه همکار جنایتکارش یعنی جان کری در کشورها به دنبال راضی کردن مقاومت برای آتش‌بس ظالمانه هستند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مقاومت بنا بر شعور سیاسی خود می‌بیند که رژیم صهیونیستی می‌خواهد از این گرداب خودساخته جان سالم به در ببرد بنابر این می‌گوید در این آتش‌بس حق مقاومت چه می‌شود؛‌در حال حاضر غزه در محاصره کامل از زمین، دریا و هواست و انبار مواد غذایی و دارویی آنها در حال اتمام است بنابر این نیروهای مقاومت می‌گویند اگر آتش‌بس می‌خواهید باید محاصره غزه شکسته و اسرای فلسطینی آزاد شوند.

وی تاکید کرد: وحشی‌گری و عجز و ناتوانی رژیم صهیونیستی تا اینجا یک پیروزی برای جریان مقاومت محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از 66 سال پیش تاکنون با وحشی‌گری و آدم‌کشی 27 جنایت فجیع را مرتکب شده است، به جنایات سال‌های 1948 که 250 نفر در آن کشته شدند، جنایت سال 1956 که اسرائیل با شعار بدون عاطفه باش تا خدا رحمتت کند  49 نفر را کشت و جنایت صبرا و شتیلا در سال 1982 اشاره کرد و گفت: در این جنایت 800 فلسطینی و لبنانی به شهادت رسیدند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در جنایت اخیر رژیم صهیونیستی و جنگ 18 روزه تا دو ساعت قبل 804 فلسطینی شهید شده‌اند که 90 درصد آن غیرنظامی و 500 نفرشان زن و کودک بوده‌آند و در مجموع 480 تا 5 هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. 1200 واحد مسکونی کاملا ویران شده و 120 هزار نفر آواره شده‌اند و رژیم صهیونیستی بیش از 800 واحد عمومی از جمله بیمارستان و مدرسه را تخریب کرده است.

وی با بیان اینکه 28 مسجد در غزه ویران شده که یکی از آنها مسجد امیرالمومنین است،‌گفت: این نمونه سیاست خشونت آشکار رژیم جلاد صهیونیستی در عمر 66 ساله آن است لذا حق چنین رژیمی بود که امام درباره آن بگوید اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی تاکید کرد: برای رژیم گرگ‌صفت صهیونیستی هیچ راه علاجی جز نابودی وجود ندارد و مثل آنها، مثل سگ‌های هار است که موشه دایان گفته بود ما باید خود را در دنیا مانند سگ هار نشان دهیم؛ یکی از تحلیلگران بر این اساس گفته بود که اگر این سگ هار بخواهد پای ایران را بگیرد ایران هم به حساب سگ و هم به حساب صاحب سگ خواهد رسید.

خطیب موقت تهران با بیان اینکه این امر به معنای نابودی یهودیان این منطقه نیست، بلکه این رژیم باید نابود شود، افزود: باید با برگزاری رفراندوم و رای مردم ساکن منطقه جانشین آن رژیم مشخص شود لذا شعار جمهوری اسلامی برای راه حل فلسطین، شعار هر فلسطینی یک رای است.

وی در تشریح نکته پنجم در ارتباط با حوادث غزه تصریح کرد: تنها راه علاج مقاومت است آنهم مقاومت مسلحانه، همین مقاومتی که تل‌آویو را به شهر اشباح تبدیل کرده و روز صهیونیست‌ها را به شام سیاه بدل کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها منطق مذاکره و قرارداد را نمی‌فهمند بر این اساس گفت: طرح‌های سازش محکوم به شکست بوده است و عزت مردم فلسطین از مقاومت و ایستادگی به دست می‌آید.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه کرانه باختری باید مانند غزه مسلح شود، تا با همدستی غزه این رژیم جهنمی از پای درآید، تصریح کرد: به فضل الهی آغاز سقوط این رژیم جهنمی شروع شده است.

وی ادامه داد:‌ در این جنایت نباید رژیم صهیونیستی را تنها دانست بلکه باید اردوگاه آنها یعنی آمریکا، انگلیس، آلمان و برخی کشورهای غربی را دید که به صراحت از آدم کشی رژیم جلاد و کودک‌کش صهیونیستی دفاع می‌کند لذا این سیمای واقعی آمریکاست.

 حجت الاسلام و المسلمین خاتمی یادآور شد: کسانی که می‌خواهند چهره آمریکا را به صورت بزک کرده به مردم ما نشان دهند، بدانند که به مردم دروغ می‌گویند چرا که سیمای حقیقی آمریکا وقایع اخیر غزه است و آنها چیزی از حقوق بشر نمی‌فهمند و اعتقادی به مبارزه با تروریست ندارند.

خطیب موقت تهران گفت: با بیداری ملت‌ها سلطه جهنمی رژیم صهیونیستی در راه افول خواهد بود.

خاتمی با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل به گونه‌ای حرف می‌زند که انگار حنجره نتانیاهو را به عاریت گرفته است اظهار داشت: می‌گویند اهالی غزه اسرائیل را به رسمیت بشناسد و موشک پرتاب نکند پس چرا شما به اسرائیل چیزی نمی‌گویید.

امام جمعه موقت تهران خطاب به سازمان کنفرانس اسلامی گفت: شما فقط اسمتان این است مگر مردم غزه  مسلمان نیستند؛ اتحادیه عرب مگر این مردم عرب نیستند غیرت اسلامی و عربی‌تان کجا رفته که اجازه می‌دهید یک ملت در یک زندان مظلومانه جان دهند.

وی ادامه داد: سران کشورهای مرتجع منطقه کجای کار هستند چرا در برابر این فجایع آرام گرفته‌اند.

خاتمی با بیان اینکه مایه خوشحالی است که وجدان بیدار جهانیان به پا خواسته و در جای جای دنیا تظاهرات برپا می‌کنند اظهار داشت: به آزادی‌خواهان جهان می‌گویم این تنها کافی نیست به دولت‌هایتان فشار آورید که حمایت از رژیم صهیونیستی را قطع کنند و به داد این مردم برسند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود تاکید کرد: گروهک‌‌های تکفیری جنایتکار با هر نامی مانند داعش، النصره و طالبان عروسک‌های کوکی دنیای استکبار هستند و این همه به دروغ دم از اسلام می‌زنند.

وی افزود: امروز در غزه به مسلمانان حمله شده چرا به حمایت مسلمانان نمی‌آیند دروغ می‌گویند که می‌خواهند به اسلام بیایند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با تاکید براینکه داعش این گروهک ناچیز می‌گوید شرکت در راهپیمایی روز قدس حرام است و هرکس شرکت کند مجازات می‌شود این موید این است که آنها گروهک اسرائیلی صهیونیستی هستند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: ابوبکر بغدادی سردسته گروهک داعش یک سال توسط موساد آموزش دیده شده است وموساد این سرکرده  جنایتکار را به جان مسلمانان انداخته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پنجم مرداد ماه سالگرد اولین نماز جمعه به امامت ابوذر زمان مرحوم طالقانی اشاره کرد و یادآور شد: یاد و خاطره اولین امام جمعه عزیز تهران را گرامی می‌داریم.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با تاکید براینکه نماز جمعه کارآمدی خود را در طول 35 سال نشان داده و از برکات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود  افزود: در 8 سال دفاع مقدس کانون بسیج نیروها، حمایت‌های مردمی و بصیرت‌افزایی نماز جمعه بوده است و باید این سرمایه را قدر بدانیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه کسانی فکر نکنند این هنر است که نماز جمعه را بکوبند اظهار داشت: درواقع این سرمایه‌سوزی است؛ با استکباری که  با اصل نظام اسلامی مسئله دارد و عقده‌اش را سر نماز جمعه درمی‌آورد همراه نشوید .

وی همچنین ضمن گرامی داشتن سالگرد عملیات مرصاد اظهار داشت: صدام می‌خواست آنچه در 8 سال دفاع مقدس به دست نیاورده بود توسط منافقین کوردل و نوکرهای عجانب به دست آورد و به ایران حمله کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با تاکید براینکه رزمندگان عزیز ما ساعقه‌وار آنها را ناکام گذاشتند یادآور شد سلام بر شهدای عزیز مرصاد و ننگ و نفرین عبدی بر منافقین کوردل و جنایتکار.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه 4 ماه دیگر توافق تمدید شد افزود: دیپلمات‌های محترم ما نهایت تلاششان را انجام دادند؛ ما برای چندمین بار به دنیای استکبار می‌گوییم اگر فکر باج گرفتن از ملت مسلمان ایران هستید کور خواهید خواند.

وی با تاکید براینکه با زیاده‌خواهیشان نمی‌توانند از ملت بزرگ ایران باج بگیرند اظهارداشت: نه دیپلمات‌های مذاکره‌کننده ما زیر بار این زورگویی می‌روند و نه ملت ما چنین اجازه‌ای را می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با بیان اینکه 1+5 هم در حادثه غزه چهره خون‌خوار خود را نشان داد یادآور شد: آمریکا، آلمان به صراحت در فرانسه اعلام کردند هرکسی در راهپیمایی ضد صهیونیستی شرکت کند مجازات می‌شود اینها قلدر و زورگو هستند و در پی حق نبوده و نخواهند بود.

امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد:  اما ملت ایران با مقاومت و ایستادگی بر حق مسلم خود، حقش را خواهد ستاد.

امام جمعه موقت تهران بخش پایانی سخنان خود را به تجلیل از حفظ کرامت زن و افزایش امنیت روانی در محیط کار که براساس این قرار داده شده که محرم و نامحرم  جدا باشند خاطرنشان کرد: این مسئله مطابق با غیرت و قانون است.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای که اجرا کرده بخشی از آن به همین موضوع ارتباط دارد؛ رسانه‌های بیگانه بهاین طرح هجمه می‌کنند و بنده وظیفه دیدم که از آن حمایت کنم و به مسئولان شهرداری بگویم تحت تاثیر این فضاسازی‌ها نباشند و سایر مسئولان نیز از این طرح مفید الگو بگیرند.

نظرات بینندگان