arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۳

اوج اخلاقمداری وزیرخارجه انگلیس: اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند، فقط انسانیت را فراموش نکند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس از جنبش حماس خواست از هر گونه پیش شرط در مذاکرات مربوط به آتش بس صرف نظر کند.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، فیلیپ هاموند گفت طرح مصر مبنایی برای آتش بس اصولی در نوارغزه به شمار می رود و پس از آن مذاکرات درباره خواسته های دو طرف درگیر صورت می گیرد. هاموند در سفر به قاهره در مصاحبه با شبکه بی بی سی از جنبش حماس خواست از هرگونه پیش شرط در مذاکرات آتش بس برای حل بحران انسانی وخیم در نوارغزه صرف نظر کند.

وی گفت : طرح مصر که از آن حمایت می کنیم مبتنی بر لزوم دستیابی فوری به آتش بس اصولی با هدف حل بحران انسانی در غزه است و زمانی که به آتش بس دست یابیم در این هنگام می توان مذاکرات را درباره اقدامات بعدی آغاز کرد. آنچه می خواهیم در روزها و ساعات آینده محقق کنیم متقاعد کردن حماس به لزوم پذیرش آتش بس است و سپس بررسی سایر خواسته های آن آغاز شود نه در مدت چند هفته یا چند ماه بلکه به محض اینکه خشونت متوقف شود (این کار صورت می گیرد). به نظر من برگزاری مذاکرات براساس پیش شرط قبل از دستیابی به آتش بس ممکن نیست. با توجه به اوضاع انسانی، همه طرف ها باید به منظور توقف قتل و وارد کردن کمک های بشردوستانه به غزه به توافق برسند.

خبرنگار شبکه پرسید : نتایج مذاکرات شما با رئیس جمهور مصر و همچنین وزیر امور خارجه مصر چه بوده است؟

فیلیپ هاموند پاسخ داد طرح مصر و بندهای گنجانده شده در دستور کار مذاکرات را که پس از آتش بس خواهد بود بررسی کردیم. همچنین به راههای تبدیل آتش بس اصولی به آتش بس درازمدت پرداختیم. اوضاع در غزه هر از گاهی وخیم می شود و باید علل ریشه ای این مشکل را از طریق مذاکراتی که پس از آتش بس خواهد بود، بررسی و حل کنیم.

خبرنگار شبکه پرسید نیروهای اسرائیلی یک مدرسه وابسته به سازمان ملل متحد را گلوله باران کردند، از این مدرسه به عنوان پناهگاهی برای غیرنظامیان فلسطینی استفاده می شد که از اقدامات خشونت بار فرار کرده بودند، نظر شما در این باره چیست؟

وزیر امور خارجه انگلیس پاسخ داد اسرائیل حق دارد از خودش در برابر حملات دفاع کند اما باید به قانون انسانی نیز پایبند باشد و این در مورد حماس نیز صدق می کند. هدف قرار دادن غیرنظامیان غیرقابل قبول است و باید همه تدابیر لازم برای جلوگیری از آن اتخاذ شود. اما قطعا ایجاد تاسیسات زیربنایی نظامی در مناطق غیرنظامی، جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و به راه انداختن حملات از مناطق مسکونی، جان ساکنان را به خطر می اندازد و از این بیم دارم که انجام دادن فعالیت های مسلحانه در مناطق پر جمعیت مانند نوارغزه قربانی شدن غیرنظامیان را حتمی می کند به همین علت باید اکنون خشونت را متوقف کنیم سپس جزئیات را در ساعات و روزهای بعد بررسی کنیم.

خبرنگار شبکه سوال کرد بنابراین آیا حماس را مسئول حمله اسرائیل به مدرسه وابسته به سازمان ملل متحد می دانید که از آن به عنوان پناهگاهی برای غیرنظامیان استفاده می شود؟

هاموند پاسخ داد حماس را مسئول شلیک موشک ها از غزه می دانیم و اسرائیل باید پاسخ می داد اما در این پاسخ دادن باید معیارهای قانون بین المللی را رعایت کند. اما به طور کلی اطلاعات کافی درباره این حادثه در اختیار ندارم. ابتدا باید بدانم آیا این حمله عمدی بوده است. اگر مشخص شود منطقه ای که این مدرسه در آن واقع است خالی از فعالیت های مسلحانه بوده این مساله بسیار خطرناک است. می خواهم قبل از اینکه قضاوت کنم به همه واقعیت ها پی ببرم. از دست دادن جان ها، بسیار تاسف بار است به همین علت خشونت باید در سریعترین زمان ممکن متوقف شود و این همان چیزی که طرح مصر خواستار تحقق آن است.

خبرنگار شبکه پرسید شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد قطعنامه ای درباره آغاز تحقیق درخصوص ادعاهای ارتکاب جنایات جنگی در غزه اتخاذ کرد، این قطعنامه را نامتوازن توصیف کردید چرا؟
وی پاسخ داد قطعنامه شورای حقوق بشر را نامتوازن توصیف کردم زیرا به اقداماتی اشاره دارد که ادعا می شود اسرائیل مرتکب شده است و به آنچه که حماس مرتکب شده است اشاره نمی کند و این برخلاف قانون بین المللی است به همین علت انگلیس به این قطعنامه رای نداد. کشورهای عضو تمایل دارند از شمار روزافزون کشته ها در غزه ابراز نگرانی کنند و همچنین تمایل دارند اقدامات خصمانه فورا از طریق صدور این قطعنامه متوقف شود. به همین علت تصمیم گرفتیم مانع صدور آن نشویم اما نمی توانیم آن را تایید کنیم.

خبرنگار شبکه پرسید آیا نباید درخصوص ادعاها درباره ارتکاب جنایات جنگی تحقیق شود؟

وی پاسخ داد در زمان درگیری، همه طرف ها باید به قانون بین المللی پایبند باشند این بدان معنا است که حق پاسخ دادن و دفاع از خویش باید مبتنی بر استفاده برابر از زور باشد به طوری که تا حد امکان از خسارت در صفوف غیرنظامیان اجتناب شود. هدف از قطعنامه ای که شورای حقوق بشر تصویب کرده تثبیت سازوکار جدید غیر ضروری برای تحقیق است. ما سازوکارهایی به منظور تحقیق درباره حوادث مربوط به نقض قانون بین المللی داریم.
نظرات بینندگان