arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۳

خشم اسرائیل از قطعنامه نیم بند شوراي حقوق بشر!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رژیم صهیونیستی تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت جنایات این رژیم را ناشی از سیاست ریاکارانه کشورهای اروپایی می داند که فقط به منافع اقتصادی خود می اندیشند.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه تایم آو اسرائیل، به قطعنامه ای که علیه اقدامات اسرائیل در نوار غزه در شورای حقوق بشر سازمان ملل تنظیم شده بود تنها آمریکا رای منفی داد و اتحادیه اروپا نیز که دوست اسرائیل به حساب می آید رای ممتنع داد.

این رویداد که در سازمان ملل رخ داد یکبار دیگر نشان داد اسرائیل توسط دوستانش رها شده است .

اسرائیل در این قطعنامه به جنایت جنگی متهم شده است اما این رژیم استدلال می کند تنها از غیرنظامیانش در مقابل دشمن تروریستی دفاع می کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه همین هفته در قطعنامه ای خشونت ها و نقض گسترده ، نامتقارن و آشکار حقوق بشر و آزادی های اساسی اسرائیلی ها در نوار غزه را محکوم کرد.

نویسنده مقاله در ادامه می نویسد شورای حقوق بشر که همواره مواضع ضد اسرائیلی در کارنامه خود داشته است اکنون کمیسیون تحقیق بین المللی نیز درباره حوادثی که در نوار غزه در حال انجام است تشکیل داده است. ناظران از هم اکنون نام گزارشی که این کمیسیون قرار است انجام دهد گلدستون 2 نامیده اند . گزارش گلداستون همان گزارشی است که کمیسیون تحقیق حقوق بشر سازمان ملل درباره عملیات سرب گداخته در غزه انجام داد و در نهایت نیز اسرائیل را محکوم کرد .

به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل تنها آمریکا رای منفی داد و 29 کشور دیگر به آن رای مثبت دادند.در میان کشورهایی که به این قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مثبت داند مظنونان همیشگی یعنی عربستان سعودی،الجزایر و آفریقای جنوبی بودند. حتی برخی کشورها که به ظاهر دوست هستند مانند روسیه، کنیا، هند و مکزیک نیز به این قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مثبت دادند. چیزی که بیشتر از همه برای اسرائیل درد آور بود اینکه اتحادیه اروپا که هموار متحد اسرائیل بوده است حاضر نشد به این قطعنامه رای منفی بدهد و در نهایت رای ممتنع به آن داد.

این بار حتی جمهوری چک تنها کشور عضو اتحادیه اروپا که در سال 2012 با اعطای جایگاه حقوقی دولت غیر عضو سازمان ملل به فلسطینی ها مخالفت کرد این بار حاضر نشد به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اقدمات اسرائیل در نوار غزه را منفی دهد.

در قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اقدمات اسرائیل در نوار غزه،«حملات خارج از تناسب و کورکورانه اسرائیل به نوار غزه، بمباران مناطق غیرنظامی ، هدف قرار دادن غیرنظامیان و و خانه و مناطق مسکونی غیر نظامیان را که تنبیه دست جمعی به حساب می آید محکوم و ناقض حقوق بین المللی اعلام شده است. دیگر اقدامات اسرائیل در این عملیات نیز مانند هدف قرار دادن کارکنان بیمارستان ها و فعالان بشردوستی که در غزه به غیر نظامیان کمک رسانی می کنند جنایات بین المللی توصیف شده است.

به هر حال، تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اقدمات اسرائیل در نوار غزه ، ضربه ای به اسرائیل بود. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قبل از آنکه عملیات غزه را آغاز کند برای این کار واقعا تردید داشت و به همین علت هم چندین بار پیشنهاد آتش بس را قبول کرد.

مسئولان سیاسی اسرائیل مطمئن بودند این رفتاری که نخست وزیر اسرائیل در پیش گرفته است حمایت بین المللی را برای عملیات نظامیدر نوار غزه در پی خواهد داشت. اما اظهارنظر های راستگرایان اسرائیلی مبنی بر اینکه اسرائیل تنها از خود دفاع می کند زمینه ساز جلب حامیان اسرائیل در سازمان ملل نشد. در پی تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اقدمات اسرائیل در نوار غزه، نتانیاهو آن را تقلید مسخره آمیزی از عدالت، برابری ،عقل سلیم و حقیقت دانست .

نکته جالب توجه در این باره اینکه وزیر امور خارجه انگلیس تصویب این قطعنامه را محکوم کرد اما سئوالی که در اینجا مطرح می شود اینکه چرا نماینده این کشور در شورای حقوق بشر به آن رای ممتنع داد و حاضر نشد به آن رای منفی دهد.

هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در این باره می گوید کشورش نمی توانست به این قطعنامه رای منفی دهد زیرا فشار های ناشی از کشته شدن غیر نظامیان را حس می کرد از همین رو انگلیس نیز با پیروی از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این قطعنامه رای ممتنع داد.

یکی از مسئولان ارشد اسرائیلی در این باره می گوید اگر واقعا انگلیس می دانست این قطعنامه ناعادلانه است پس چرا به آن رای داد.

الن بیکر مشاور حقوقی سابق وزارت امور خارجه اسرائیل می گوید تل آویو انتظار بیشتری از اتحادیه اروپا داشت و ما واقعا متاسفیم که انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به این قطعنامه رای ممتنع دادند. رفتار این کشورها اروپایی توجیه پذیر نیست چون می دانستند اوضاع واقعی در نوار غزه از چه قرار است. در نتیجه این عملکرد آنها، نشان از سیاست ریاکارانه آنها دارد. رای ممتنع کشورهای اروپایی به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل به خوبی نشان داد که آنها در مواجهه با مسائل بین المللی تنها به منافع اقتصادی خود می اندیشند و برایشان مهم نیست که واقعیات و حقایق چه هستند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا مثل همیشه تصمیم گرفتند به طور گروهی رای دهند و رای آنها نیز منفی نبود. این در حالی است همین کشورهای اروپایی قبل از اعلام رای خود خاطر نشان کرده بودند می خواهند متن قطعنامه را تعدیل کنند و مانع از تشکیل کمیسیون تحقیق درباره جنایات احتمالی اسرائیل در نوار غزه شوند .

یک دیپلمات اروپایی در این باره می گوید ما در شرایطی هستیم که دو طرف متخاصم وجود دارد اما تنها از یک طرف نام برده می شود. استرالیا و کانادا از این قطعنامه راضی نبودند.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا از اینکه شورای حقوق بشر سازمان ملل اقدامات حماس را نادیده گرفته است ابراز تاسف کرد و گفت این قطعنامه چشم خود را به روی اقداماتی که حماس در منطقه انجام می دهد بسته است . وی افزود تنها یک گروه عامل بدبختی مردم فلسطین است و آن گروه تروریستی بین المللی حماس است.

نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت ما از دیگر کشورهای جهان می خواهیم که مخالفت خود را با هر گونه ابتکار این شورا که یکجانبه به مناقشه اسرائیل و فلسطین نگاه می کند اعلام کنند . لازم است که جامعه بین المللی رویکرد متوازنی درباره این گونه مسائل در پیش بگیرد.
نظرات بینندگان