arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۳

لزوم شفاف‌سازی بودجه هنر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیدار هنرمندان با رییس‌جمهور اتفاقی خوب و ارزنده بود و باید آن را به فال نیک گرفت. مهم است که رییس‌جمهور یک کشور وقت برای هنرمندان می‌گذارد و دغدغه‌ فرهنگ و هنر دارد. فرهنگ و هنر در همه دنیا یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که مردم با آن سروکار دارند. فرهنگ همیشه حرف اول را می‌زند و یک ملت را، فرهنگ می‌سازد. بنابراین باید به آن توجهی ویژه کرد.

با تئاتر و موسیقی و سینما و ادبیات یک کشور است که می‌توان با جهان ارتباط برقرار کرد. همین‌که رییس‌جمهور به جمع هنرمندان می‌آید نشان از اهمیت این‌موضوع دارد. این خیلی خوب است که هنرمندان در این دیدار حرف‌هایشان را زدند و نظرات رییس‌جمهور را هم شنیدند. این حرف‌ها را روزنامه‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌کنند و از این طریق عموم مردم از وقایع هنری مطلع می‌شوند. ما کمبودی از لحاظ فرهنگی نداریم فقط باید حمایت شویم.

 رییس‌جمهور وقتی به فرهنگ توجه کند مردم هم آن را جدی می‌گیرند و تمایلشان به این عرصه، بیشتر می‌شود. روز دیدار با رییس‌جمهور خیلی خوشحال شدم که هنرمندان مختلف را کنار هم دیدم و به نظرم این اتفاق می‌تواند گسترش پیدا کند.

خیلی خوب است که در سال تعداد این دیدارها بیشتر شود و ما بتوانیم مسایلمان را بیشتر بازگو و مطرح کنیم. اما کاش این دیدارها بیشتر می‌شد و ما بیشتر می‌توانستیم با رییس‌جمهور درباره مشکلات هنر صحبت کنیم. اینکه فقط پنج‌دقیقه به هر گروه هنری وقت داده شد تا درباره هنر صحبت کنند اصلا زمان مناسبی نیست.

باید زمان بیشتری گذاشته می‌شد تا هنرمندان درباره هنرشان صحبت می‌کردند. اگر این دیدارها بیشتر شود این زمان می‌تواند بیشتر شود. بسیار خرسندم؛ نمایندگان سینما، تئاتر و سایر هنرها آمدند و دغدغه‌هایشان را گفتند. کاش نماینده ما اهالی موسیقی هم بیشتر به دغدغه‌های هنر موسیقی می‌پرداخت. توقع داشتم ایشان با توجه به فعالیت حرفه‌ای‌شان در خانه موسیقی درباره ارکسترها صحبت می‌کردند و مشکلات تشکل آنها را به اطلاع رییس‌جمهور می‌رساندند. ایشان خودشان خیلی لطف داشته‌اند و تا به حال چندین‌بار در صحبت‌هایشان تاکید کرده‌اند که ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی باید دوباره راه‌اندازی و تقویت شود.

 ما هم به‌عنوان هنرمندان موسیقی باید از ایشان بخواهیم تا بودجه لازم را در اختیار ارکسترها قرار دهند. به گمانم باید بیشتر درباره ارکسترها صحبت می‌شد. جایش این بود که نماینده ما هم درباره‌اش صحبت می‌کرد. در مورد اینکه دولت چقدر در این یک‌سال توانسته به شعارهایی که در انتخابات داده عمل کند، فکر می‌کنم نتوانم نکته‌ای بگویم؛ از آن‌رو که مدتی در ایران نبودم و در جریان وضعیت نیستم. با این حال معتقدم آقای مرادخانی، معاون هنری باید بیشتر در این‌باره صحبت کنند و بگویند چه میزان بودجه برای هنر اختصاص داده شده و این بودجه قرار است صرف چه چیزی شود. الان ما نمی‌دانیم که چه میزان بودجه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته و این بودجه، تامین شده است یا نه؟

 



لوریس چکناواریان . رهبر ارکستر

منبع: شرق
نظرات بینندگان