arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۳

رییس جمهور جدید عراق و مدیریت رابطه تهران و واشنگتن در بغداد

سیستم قضایی عراق پیشتر به “جلال طالبانی” اجازه ایجاد ساختار قدرت اجرایی را نمی داد و او اجازه آماده سازی قانون ها اضطرارای را نداشت ولی امروز با توجه به تنش های سیاسی و خطر افزایش قدرت نیروهای داعش این احتمال را در نظر تحلیلگران تشدید کرده که تغییر در سطح قدرت و وظایف رئیس جمهور جدید رخ خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

از زمانی که فواد معصوم  به عنوان رییس جمهور جدید عراق انتخاب شده است این پرسش به طور جدی مطرح است که این سیاستمدار کرد بیشتر با ایران همراهی می کند یا با آمریکایی ها یا با هر دو

به گزارش انتخاب اگرچه به لحاظ حقوقی موقعیت رئیس جمهور عراق همواره تشریفاتی است و اجازه تاثیرگذاری سیاسی زیادی را به صاحبان این سمت نمی دهد اما خلاء جلال طالبانی در مدیریت تحولات اخیر عراق نشان داد این سمت به لحاظ حقیقی چه ظرفیت های مهمی را در خود دارد.

هفته گذشته بود  که رهبران سیاسی عراق به دنبال تشکیل دولتی جدید برای مبارزه با نیروهای تروریستی داعش هستند مجلس عراق با ۲۱۱ رای فواد معصوم را به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیدند. مقامات عراقی معتقدند با وجود تشریفاتی بودن سمت رئیس جمهوری انتخاب موسم قدم مهمی برای توقف بی اعتمادی بین جمعیت کردها و دولت شیعه و همچنین تشکیل جبهه ای متحد علیه نیروهای داعش در عراق است. به گزارش نیویورک تایمز فواد معصوم  ۷۶ سیاستمدار کُرد و جزو نیروهای مبارز علیه رژیم صدام حسین جایگزین "جلال طالبانی” شد. او همچنین در ۱۹۹۲ نخست وزیر منطقه خودمختار کردستان عراق بوده است. و همانند طالبانی جزو بنیانگذاران اتحادیه میهنی کردستان است. حزب اتحادیه میهنی با اختلافات داخلی عمیقی روبرو شده است.

"جلال طالبانی” از سال ۲۰۰۵ رئیس جمهور عراق بوده و به او به عنوان فردی نادربا قابلیت متحد کردن جناح های مختلف نگریسته می شد ولی به دلیل بیماری ناشی ازسکته به طور گسترده ای از صحنه های سیاسی غایب بود.

طالبانی سیاستمداری مورد اعتماد ایران بود و  آمریکایی ها هم اعتماد قابل توجهی به وی داشتند. او در چند سال گذشته  نه تنها به عنوان یکی از حلفه های وصل گروه های سیاسی در  عراق بلکه به عنوان یکی از ارکان تعادل حضور کشورهای  مختلف- از ایران ترکیه تا آمریکا- عمل کرده است.

رسانه های خارجی می گویند طالبانی با استفاده از نفوذش نه تنها مانع تحاصم کشورهای رقیب در عراق بود بلکه به عنوان ابزاری برای تبدیل تهدید حضور این کشور به فرصت توسعه عراق بود. آیا فواد معصوم  هم می تواند این نقش را به ویژه درباره رابطه ایران و آمریکا ایفا کند؟

مدیریت رابطه تهران و واشنگتن در بغداد

 رئیس جمهور تازه عراق روز جمعه در دیدار با سفیر ایران خواستار روابط عمیق تر بین دوکشور شد. المانیتور معتقد است شکی نیست که انتخاب ریاست جمهوری فواد معصوم  یک رابطه تاکتیکی برای جلب پذیرش سیاسی ایران  و راضی نگه داشتن واشنگتن بوده است. قابل ذکر است رسانه های خارجی درباره "جلال طالبانی” نیز معتقد بودند او یک مذاکره کننده پراگماتیک با روابط خوبی با ایران و ایالات متحده بوده و هرگز رویکرد سیاسی خطرناکی را از خود نشان نداده است. وجود این ارتباط بین ایران و آمریکا می تواند در آینده عراق تاثیر گذار باشد

فواد معصوم هم پس از دریافت سمت ریاست جمهوری برای بهبود وضعیت سیاسی باید از طریق رجوع به قانون اساسی، امتیازات ریاست جمهوری را که در سالهای اخیر متوقف شده بود بار دیگر زنده کند . طبق قانون اساسی عراق رئیس جمهور به عنوان رئیس کشور سمبل همبستگی و اتحاد محسوب شده و باید متعهد به حفظ استقلال و امنیت عراق شود.

سیستم قضایی عراق پیشتر به "جلال طالبانی” اجازه ایجاد ساختار قدرت اجرایی را نمی داد و او اجازه آماده سازی قانون ها اضطرارای را نداشت ولی امروز با توجه به تنش های سیاسی و خطر افزایش قدرت نیروهای داعش این احتمال را در نظر تحلیلگران تشدید کرده که تغییر در سطح قدرت و وظایف رئیس جمهور جدید رخ خواهد داد.

 به هرحال تحلیل گران سیاسی معتقدند که اگر مصوم بتواند رابطه میان ایران و آمریکا را در عراق متعادل کند گام بزرگی برای خروج عراق از بحران برداشته است.

در عین حال قدرت یافتن فواد معصوم  در مقابل کاهش قدرت نوری مالکی و آرام کردن گروه های متخاصم دولت با وعده مشارکت بیشترمی تواند گام دوم یا چندم وی باشد اما مهمترین گام معصوم از نظر بسیاری از تحلیل گران مدیریت رابطه ایران و آمریکا در عراق است.آینده نشان می دهد که معصوم چقدر می تواند در این مسیر موفق باشد.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان