arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۰۱۴
تعداد نظرات: ۶۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

چرا مازندران هلند نشد؟!

کوچکي سرزمين و تاثير‌گذاري بسيار در اقتصاد تنها محدود به کشور هلند نيست. در جدول زير نام کشورهايي آمده است که توانسته‌اند با گسترش ارتباطات بين‌المللي، به شاخص‌هاي اقتصادي مناسبي برسند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گاهي نگاه به اعداد و ارقام مي‌تواند مفيد باشد به‌ويژه اگر آن اعداد و ارقام در جهت مقايسه تنظيم شده باشد. مدت‌هاست که ذهنم پيرامون وزن کشورها در اقتصاد دنيا پرسه مي‌زند. چگونه کشورهايي بسيار کوچک توانسته‌اند نقش بسيار زيادي در عرصه اقتصاد جهاني داشته باشند؟

به گزارش انتخاب به اعتقاد کارشناسان، کشورهايي نظير هلند، دانمارک، بلژيک، لوکزامبورگ و بسياري از ممالک توسعه‌يافته که امروزه توليدات زراعي، دامي و صنعتي خود را به اقصي نقاط جهان از جمله کشورمان صادر مي‌کنند، دقيقا از ظرفيت‌هاي طبيعي و اقتصادي مشابه با مازندران برخوردارند و اين در شرايطي است که همين کشورها جمعيتي چندبرابر جمعيت مازندران را با بالاترين امکانات رفاهي و درآمد سرانه در خود جاي داده‌اند. اما مازندران با همه جذابيت‌هاي اقليمي و اقتصادي از تدارک زندگي و معيشت حداقل سه‌ميليون ساکن پرتلاش خود ناتوان است. وضعيت اقتصادي در مازندران به‌گونه‌اي است که هنوز وزن مشکلات و معضلات که محصول ناکارآمدي سياست‌هاي مديريتي است، بر وزن توليدات فزوني دارد و هيچ شاغلي از کشاورز و دامدار و صياد گرفته تا هتلدار و بازاري و کارمند از روزگار اقتصادي خود رضايت ندارد.

مساحت کشور هلند 41هزارکيلومترمربع است، کوچک‌تر از بسياري از استان‌های ايران؛ اما اگر بخواهيم بر اساس اقيلم جغرافيايي آن را قياس کنيم، مساحت هلند به اندازه مجموعه مساحت دو استان شمالي ايران؛ مازندران و گلستان است. اگر چه سرسبزي اين دو با هلند تشابه دارد، اما از نظر ميزان توليد و از وزن در اقتصاد جهاني کاملا غيرقابل مقايسه‌اند.  کشور هلند که تا قرن‌نوزدهم يکي از بزرگ‌ترين استعمار‌گران جهان محسوب مي‌شد؛ کشور مشهوري است چه به لحاظ پرورش زيباترين گل‌هاي جهان، چه به لحاظ نژاد پروار گاوهايش، چه به لحاظ مشهورترين دادگاه بين‌المللي که در شهر لاهه اين کشور قرار دارد، چه به لحاظ سبک بازي فوتبالش و چه به لحاظ شهرت بيماري هلندي در اقتصاد؛ بيماري‌ای که براي اولين‌بار در اين کشور رخ نمود و به همان نام در اقتصاد ماندگار شده است.

ويژگي‌هاي اقتصادي هلند
هلند کشوري در غرب اروپاست و دومين کشور اروپايي بعد از بلژيک است که بيشترين وابستگي را به تجارت خارجي دارد و به همين دليل از تجارت آزاد حمايت مي‌کند. نرخ تعرفه‌هاي اين کشور براي محصولات صنعتي يکي از کمترين نرخ‌ها در جهان است و محدوديت کمي توسط اين کشور در مورد هيچ کالايي صورت نمي‌گيرد. هدف سياست تجاري هلند افزايش مبادلات خارجي با حذف عوارض گمرکي و ساير موانع غيرتعرفه‌اي و سهميه‌بندي‌هاست.

پس از پايان جنگ‌ دوم ‌جهاني سه کشور بلژيک، لوکزامبورگ و هلند در مقاوله‌نامه‌اي که در سال 1944 به امضا رساندند، اتحاديه‌اي بنام بنلوکس را به وجود آوردند که در قالب يک اتحاديه گمرکي وارد عمل شد، اساس اين اتحاديه بر اساس تعرفه‌هاي مشترک قرار گرفته، به این‌ترتيب اولين اتحاديه اقتصادي اروپايي به وجود آمد و اين امر نشانه اهميتي است که به لحاظ ساختار اقتصادي مبتني بر اقتصاد بازار و رقابت آزاد به همکاري‌هاي اقتصادي مي‌دهد. اتحاديه گمرکي سه کشور در 1958 به اتحاديه اقتصادي تبديل شد.

هلند در سال 1959 به جامعه اقتصادي اروپا ملحق شد. توسعه منطقه‌گرايي و يکپارچگي اقتصادي با کشورهاي فرانسه، آلمان، ايتاليا، بلژيک و لوکزامبورگ در گسترش تجارت خارجي هلند بسيار موثر و تعيين‌کننده بود به‌طوري‌که از آن تاريخ تا به امروز بيش از 70درصد مبادلات تجاري اين کشور با اعضاي جامعه اقتصادي اروپا صورت مي‌گيرد. اين امر چنان در تامين منافع و اهميت ملي هلند موثر بوده که امروز سياست خارجي اين کشور به صورت تابعي از سياست تجاري آن درآمده است. به عبارت ديگر هلند نه‌تنها منطقه‌گرايي اقتصادي و به‌ويژه همکاري چندجانبه در قالب جامعه اقتصادي اروپا را موثرترين عاملي در جهت توسعه اقتصادي و نيز ارتقای سطح زندگي مردم خود مي‌داند، بلکه بهترين وسيله‌اي است که مي‌توان امنيت ملي و استراتژيک اين کشور را به‌عنوان کشوري در قلب اروپا تامين کند.

نماي کلي اقتصاد هلند
- ششمين کشور صادرکننده
- نهمين کشور صادر‌کننده خدمات بازرگاني
- هشتمين در بين واردکنندگان عمده جهاني کالا
- دومين صادرکننده عمده کالاهاي کشاورزي بعد از آمريکا (مساحت آمريکا 270برابر بزرگ‌تر از هلند است)
- هفتمين پذيرنده عمده سرمايه‌هاي خارجي: در سال‌هاي اخير شرکت‌هاي خارجي 471ميليارددلار در هلند سرمايه‌گذاري مستقيم کرده‌اند.
- ششمين کشور سرمايه‌گذار در جهان
- دهمين کشور در جدول شاخصه‌هاي اقتصاد رقابتي
- هشتمين کشور به لحاظ جهانگرايي و جهاني‌سازي اقتصاد
- نهمين کشور به لحاظ فضاسازي تجاري بين‌المللي

با مروري بر آمار ارايه‌شده ذهن در کاوش تفاوت‌هاي اين دو خواهد گشت. کشوري مثل هلند که به لحاظ سرزميني به هيچ‌وجه با ايران‌زمين قابل مقايسه نيست، چگونه است که ردپايي قابل ملاحظه در اقليم اقتصادي جهان دارد؟

پاسخ به اين پرسش خيلي سخت نيست، «ارتباطات بين‌المللي»؛ هلند به سبب وابستگي زياد به تجارت خارجي و نقش حياتي اين بخش در اقتصاد کشور همواره حامي تجارت آزاد و رفع موانع و محدوديت بر سر راه مبادلات کالا و خدمات با اکثر کشورهاي جهان به‌ويژه همسايگان اروپايي خود بوده است. اساسا اقتصاد هلند داراي سمت‌گيري‌هاي بين‌المللي است و از اين‌رو هر نوع اختلالي در جريان تجارت خارجي اثرات مستقيم و تعيين‌کننده‌اي بر کل اقتصاد اين کشور مي‌گذارد. چنين است که مقامات هلندي بيش از هر چيز در فکر توسعه صادرات و برطرف‌کردن موانعي هستند که مي‌تواند جريان صدور کالاها و خدمات را دچار وقفه کند.

کوچکي سرزمين و تاثير‌گذاري بسيار در اقتصاد تنها محدود به کشور هلند نيست. در جدول زير نام کشورهايي آمده است که توانسته‌اند با گسترش ارتباطات بين‌المللي، به شاخص‌هاي اقتصادي مناسبي برسند.

ايران کشوري است گسترده، بسيار گسترده‌تر از کشورهايي که نامشان در جدول شماره‌يک آمده، ايران کشوري است با منابع بالاي انرژي، ايران کشوري است با مردماني که از نظر دانش جزو مفاخر جهانند اما با اين تفاسير ايران کشوري است که نتوانسته به جايگاه واقعي‌اش در عرصه اقتصاد جهاني برسد. پس بسيار ضروري است که در چرايي اين موضوع درنگ ورزيد. با مروري بر جدول شماره‌دو به‌راحتي مي‌توان ذهن را به سمت مقايسه‌هاي ديگر هدايت کرد؛ سرزميني که هر استانش بيش از چندکشور وسعت دارد.

منبع: شرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۸۴
غیر قابل انتشار: ۴۳
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
333
چرایی این موضوع:...
مههمترینش به خاطر نداشتن مدیریته حداقل نبود مدیریت به این معنا که
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
با عرض پوزش به علت قطع ارتباط؛
مهمترینش به خاطر نداشتن مدیریته حداقل نبود مدیریت به این معنا که مدیران در سطح کلان ما از مدیریت علمی به دور هستند و بیشتر احساسی عمل می کنند تا عقلی و رسیدن به هدف اهمیت کمتری نسبت به نگهداشتن مقام و رتبه و باند بازیها دارد. شاید اگر کل کشور ما همون مازندران بود با توجه به اینکه تمرکز بهتری میشد داشت مازندران وضعیت بهتری داشت چون ما در کارهایی که گستردگی و پراکندگی دارد لنگ می زنیم.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مازندران شده تفرجگاه تهراني ها.
در همه ايام تعطيلات جاده ها به سمت مازندران يك طرفه ميشه!چرا؟
هجوم مسافرين و ارزاني قيمت زمين ، بي كفايتي مديران استان ، رانت هاي اقتصادي ، فشار آقازاده ها، مردم بسيار منعطف و استثمار شده و... سبب شده تا اين اختلاف بوجود بيايد.
راهكارها:
1- مديريت استان به دست افراد شجاع و بابرنامه اداره شود.
2- از كليه مسافرين ورودي به مازندران هزينه و عوارض دريافت شودو صرف بهبود امكانات براي مسافرين شود.
3-مازندران بصورت استاني اداره شود( مانند يك ايالت - مجلس داشته باشد و مديران از اين مجلس تعيين شوند- دوشغله هم نباشند)
4- با هر تغيير كاربري از زمين كشاورزي به غير كشاورزي مخالفت شود(حتي اگر اقازاده باشد )
5-مديركل هاي استان در اجرا و دادگستري شهامت لازم را داشته باشند تا قانون حاكم شود نه روابط.
6- جلوي ساخت و ساز هاي غير مجاز گرفته شود.(كليه مجوز هاي تغيير كاربري بررسي مجدد شوند)
ناشناس
| - |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
وقتی مثلاً در استانی مثل یزد در عین کمبود شدید آب به دنبال بسط و گسترش کشاورزی هستیم و از صنعت و خدمات غافلیم یا به عکس در مازندران کسی به فکر بهینه و علمی کردن کشاورزی نیست می شود همین که همه استانهای ما به اون چیزی که استحقاقش را دارند نمی رسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
349
31
يا خودتو به اون راه زدي يا واقعا” نمي دوني كه هلند كجاست و مازندران كجاست؟ تاريخ اين دو چه نسبتي با هم دارند؟ و از همه مهمتر اينكه آيا هلند هم چندتا كوير پهناور را به دنبال خودش يدك مي كشد؟ و گل زمينهايش را امثال رضاخان و ساير زمين خواران مال خود كرده اند؟ ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اگر دو تا کویر هم دنبالش باشند که باعث رونق بیشتر می شود! دیگر لازم نیست برای صادرات محصولاتتان راه طولانی بروید به مردم همین کویرها برسانید عالی است!
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مجید جان! با هوش میرزا!
مازندران کویر پهناور دارد؟
زری
| Kazakhstan |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
تو هنوز درگیر رضاخانی؟از اصحاب کهف نیستی احیانا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
2
140
ايران به لحاظ اقتصاد بسته دولتي است هرگز
نمي تواند قابل مقايسه با كشورهاي ازاد شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
167
40
تعهد مهمه نه تخصص!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
77
سرمایه هرکشوری علاوه بر تکنولوژی و دانش و علم ، نیروهای انسانی و فرهنگ بومی است .آلمان و ژاپن بر ملتی فهیم با فرهنگ بومی علمی ، پر از فضیلت میهندوستی ، اهل تعامل مثبت ، اعتماد متقابل ، مسدئلیت پتیر و دها پارامتر توسعه یافتگی هستند .ایضا مردم هلند .
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
5
67
تحلیل خوبی بود انشا اله مسئولین مربوطه از این تحلیل استفاده کنند.
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
کدوم مسوول ؟اینها که یه پاشون آمریکا و اروپاست.اینها که بچه هاشون خارج تحصیل میکنند.
اینها با منابع مملکت بمانند رفتار آمریکا با آفریقا و کشورهای نفت خیز رفتار میکنند.این ها تعلقی به این کشور ندارند .اکثرا گرین کارت دارند.من و شما خودمان را گول میزنیم و داستان سرایی میکنیم.هر موقع دیدیم یک مسوول به خاطر اشتباهش از مردم عذرخواهی کرد اونموقع باید امید داشت وسوختد بای الا و ساخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
139
30
اگه هلند فوتبالش قویه
مازندران که نصف هلنده توی ورزش کشتی اوله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
آفرین به این عقل کل.کشف کرده.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
منتها فرقش اینه که تمام دنیا روبن و فان پرسی رو می شناسن اما پهلوانی مثل رضا یزدانی رو حتی خیلی از مردم ایران نمی شناسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
146
درد ایران عزیز درد سو مدیریتی و زخم بی تدبیری و منفعت طلبی هستش...وقتی میان دریاچه زیبای ارومیه با هزینه هنگفت راه خاکی درست میکنن و میان دریاچه بجای پل ساختن میلیونها تن خاک و سنگ میریزن تا راه ماشین رو درست کنن...وقتی برای خوش آمد پیمانکاران رانت خوار سر راه هر چشمه و رودخونه ای سد میزنن...وقتی جنگلها بدون صاحب مانده و مافیای قاچاق چوب با اره برقی نفس طبیعت را گرفته...وقتی آقازاده ای بجای تلاش و کوشش برای مفید بودن به اجتماع طبق دستور پدر و عمو و دایی صاحب پست مدیریت بالا میشود...وقتی بجای هزینه کردن هزاران میلیارد تومان در هر ماه برای شکوفایی صنعت و کشاورزی و علم اونو مثل حلوا نذری بعنوان یارانه بین مردم پخش میکنن..وقتی 100 هزار میلیارد تومان ثروت کشور دست 600 نفر هست و کسی قدرت پس گرفتن از این باند و مافیای منفعت طلب رو نداره...وقتی دو غول خودرو ساز در دوره دیجیتال هنوز اهن پاره رنگ میکنن و با چندین برابر قیمت واقعی به خلق الله میندازن و بخاطر همین مامورین بیچاره راهنمایی و رانندگی و اورژانس و آتش نشانی باید با بیل و خاک انداز تیکه پاره های مردم رو از جاده و ماشینهای غیر ایمنی جمع کنن...اوضاع همینه که هست...فکر میکردیم اقای روحانی با آمدنش بدون رودرواسی و بدون چشم پوشی مقابل همه این بی تدبیری و منفعت طلبی ها قد علم میکنه و با یه استبداد و قدرت لازم حقوق مردم و نسلهای بعد رو از حلقوم فرصت طلبان متظاهر میگیره...اما فقط شعار شنیدیم...تصور کنید همه معوقات بانکی و سودهای غیر شرعی و غیر قانونی و همه رایانه ای که ماه به ماه به مردم میدن با یک زور چماق وار پس گرفته و یکجا جمع بشه و به صنعت و کشاورری و دانشگاه و بهداشت مردم تزریق بشه ایران چه گلستانی میشه...البته خوب میدونم این کامنت منتشر نمیشه. ولی بهرحال مردم همه چیزو خوب میفهمن. گفته نشدن دلیل بر ندانستن و بی تفاوتی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
هزار بار احسن به سایت انتخاب ...........
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
2
95
اول اینکه اونجا اروپاست با ثبات سیاسی بالا هر حزبی ک در این کشور ب قدرت میرسه برنامه های اقتصادی ثابتی رو ک تدوین شده پیگیری میکنه اونجا پول یارانه رو ب مردم نمیدن ک خرج کنه تا تورم منفجر بشه در اواروپا تلاش برای بدست اوردن بیشترین قدرت اقتصادی ممکنه مردم این کشور ها از بالاترین فرهنگ ها برخوردارند داشتن مشاهیر فراوان ربطی ب فرهنگ نداره بلکه ی نوع پیشیه است و در امروز ما تاثیر گذار نیست کلا اونجا همه کاراشون علمی هست ن دیمی اما ایران کشوری ک متاسفانه از نفت سرشار از علم تهی در حال حاضر کشوری م دائما درگیر منازعات سیاسی داخلی و خارجی کشوری ک یک طرفش افغانستان و پاکستان و در طرف دیگرش عراق بحران زده کشوری که نمایندگانش ان پی تی رو ام پی تی مینویسند کشوری ک برای حاکمینش ساپورت پوشیدن خانمهاش از مشکلات اقتصادی مهمتره و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
46
80
چون مردم مازندرانی هستند و هلندی نیستند شما تشریف ببر یکماه در ساری یا قائم شهر مازندران زندگی کن توجه کردید گفتم آنجا زندگی کنید متوجه میشوید که این مردم شاید مازندران را افغانستان کنند اما هلند که هیچ حتی بورکینا فاسو هم نخواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
من یک عمر با این مردم زندگی کردم ولی چیزی خوبی ندیدم.
دارن مفت و مجانی جور تفریح نداشته بقیه هموطنا و امثال شما رو بدوش میکشن هیچ ادعایی هم ندارن.
برای نمونه در عرصه ورزش و المپیک برو کل مدالای افغانستان و بورکینافاسو و ایران بجز مازندران رو با این استان مقایسه کن ببین کی بین المللی تره
بزرگترین دلیل عقب ماندگی مازندران نداشتن سهم بودجه ای همانند دیگر استان های همسطه
پر مسافرترین جاده های کشورو داریم که بقیه هموطنامون میان ولی یک جاده چهار بانده مواصلاتی نداره و....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مجبورت که نکردن لابد برا بد بودن این مردمه که تا یه تعطیلی دو روزه میخوره همین خودت با کله میریزی تو استان ما بمون خونت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
اگر شما ايرانيها دست از سر شمال برداريد و در بيابانهاى خودتان بمانيد ما خودمان از پس استانمان به خوبى بر مى آييم تو نگران بيابان خودت باش و آنرا هلند كن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
بدون شمال آنچه كه باقى ميماند بيابان وسيعى است به نام فارسستان . نگران محصور بودن مازندران هم نيستيم . تركمنستان و جمهورى آذربايجان هم محصورند . علت عقب ماندگى شمال و همه ايران ،
aida
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مازندران فقط حد فاصل نمک ابرود تا رامسر بدرد مسافرت میخوره...ضمنا تهرانی ها واسه مردمش نمیرن که واسه طبیعتش میرن شمال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
لطفا بفرماييد چرا ساير استانهاى ايران كه مازندرانى نيستند هلند كه سهل است حتى دوبى و دوحه هم نشدند ؟ گستاخ پرمدعا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مرم مازندران جزء سختکوشترین مردم ایران هستند که اگه نبودند باید برنج سفرتو از همون بورکینافاسو وارد میکردی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
همینکه آدمی مثل تو رو با این تفکراتت تحمل کردیم باید کاپ اخلاق بهمون بدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
نیست که جاهای دیگه ایران بهشت شده.
آمل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
من هم اهل آمل هستم و فعلا اجباراً به خاطر مسائل شغلی در تهران زندگی میکنم یک موی مردم شریف و صمیمی شهر و استانم رو به صدتا مثل تهران نمیدم-
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
فعلاً که مازندران با همین مردمش از خیلی نظرات از میانگین کشور سره چه ازنظررتبه های کنکور چه ازنظر افتخار آفرینی ورزشکاراش چه المپیادهای علمی جهانی چه از نظر زیبایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مردم مازندارن از نظر شاخصهای فرهنگی علمی و خیلی مسائل دیگه از ایران سرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
78
چون هلند یکی از شادترین کشورهای دنیاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
3
86
وقتي هلند ميشد كه حداقل ميشد در ساحل درياي آن به راحتي عبور كرد .نه اينكه هر ارگاني براي خودش برجكي زده وسيم خاردار و درياي خدادادي را از مردم دريغ ميكنند . هلند هم چنين ادارات وارگانهائي دارد كه زمينها را تصاحب كنند ؟ هلند قانون دارد ولي مازندران تنها چيزي كه ندارد قانون است
محمدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
48
برای درک این موضوع به نظر من مطالعه کتاب "ما چگونه ما شدیم" از صادق زیباکلام بسیار مفید است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
5
34
مردم مازندران زياد هم تلاش ميكنند ولي چرا ميوه وارد ميكنند سبزي وارد ميكنند گلكاري معابر ضعيفه از جنگلها و دريا استفاده كافي نميكنند چرا ؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
65
جوابش خیلی ساده است مقایسه کنید درجه فساد و رانتخواری در ایران را با هلند ! دوم اینکه در مازندران یا هر استان دیگر هر کار سازنده ای بخواهند انجام دهند باید از ده ها اداره و نهاد مجوز گرفته و آنها را راضی کنند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
من خودم شمال رو به چند دلیل دوست دارم اول اینکه همیشه آب داره و دوما جنگل داره و سوما اون بازار محلی هاش رو من به خیابان شانزالیزه ترجیح می دم
ولی ای کاش دولت امکانات بسیار بهتری به این استان با ظرفیت اختصاص بده واقعا حیف هستش از روی فقر جنگل های شمال از بین بره
سراچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
2
64
چونکه ایران ژاپون نشد
پاسخ ها
Ali
| China |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
و آبادان برزیل نشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
46
42
مردم مازندران و گیلان با فاضلاب دریای خزر رابه گند کشاندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
با وام بانک جهانی لوله کشی فاضلاب کرده اند وپس از چندسال که عمر مفید لوله ها استفاده نشده در زیر خاک تمام شده هنوز ان را افتتاح نکرده اند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
مردم تهران تمام جويهايى كه از شهرشان ميگذرد را تبديل به فاضلاب كرده اند . مزارع سبزى در جنوب تهران عملا دارد با فاضلاب آبيارى ميشود .
aida
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
14
32
مازندران واقعا زیباست اگه بهش برسند میتونه یه مکان توریستی بشه و کلی مسافر جذب کنه مثل ترکیه........مگه ترکیه چی داره که اینقدر توریست جذب میکنه...والا ایرانی ها هم از نطر فرهنگی بالا تر هستند و هم طبیعت زیباتر دارند البته به شرط رسیدگی و هم بلدند با توریست چجور رفتار کنند..باید مکانهای لوکس ساخته شه و تبلیغات شه جهت جذب توریست..حداقلش از همین ترکیه یاد بگیریم که کلی از ما عقب تر بود ولی با جذب توریست به کجا رسید
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ایرانیها از نظر فرهنگی بالاتر هستند؟!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
5
20
بنظر من اولين ومهمترين چيز حمايت نكردن دولتهايمان از ظرفيتهاي انساني است. الان مثل ايرانيها مازندران رو همه تفريحي ميبينن پس كشاورزها شايد هنوز كشاورزي كنن ولي اكثر فكر وذهنشون شده اجاره دادن اتاقهاي خانه شان به مسافران است الان يك سري به شمال بزنيد ميبينيد كه همه لب خيابون وجاده ايستادن وويلا يا خونه اجاره ميدن پس كي پيشرفت ميكنه ايران خدا ميدونه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
7
18
اگه به مازندران هم قدرت تصمیم گیری و مسئولیت در حوزه استان بدهند که لااقل شبیه مسئولان مستقل عمل کنند میشود اما چون همه تصمیم گیری ها دستوری و از بالا(پایتخت ) است مسئولین استان هم به اندازه دوره زمانی مسئولیتشان عمل میکنند مثلا یکطرفه استان مازندران تعرفه گمرکی را لغو کند میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
20
44
هيچ قوم ايرانى پيشرفت و احترام كسب نخواهد كرد مگر اينكه مستقل و از تهران جدا شود و مقدرات و مديريتش به دست خودش بيفتد . كشوردارى تهرانى ها فقط در توهين و استثمار خلاصه ميشود . البته منظورم كنفدراسيون شدن ايران است نه فروپاشى آن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
ببخشید تهران چه ظلمی به من و شما کرده؟
هیچ مملکت دیگری پایتخت نداره؟
بدبختی ما از همینجا شروع میشه که نمی تونیم همدیگرو ببینیم!
در همه دنیا هم بالا و پایین وجود داره و خداوند همه را مثل هم نیافریده.
عدالت هم این نیست که همه را مساوی ببریم.
اتفاقا نظر شما رو به این مسئله جلب می کنم که اگر ما پایتخت بزرگ و مردم سطح بالایی در آن داشته باشیم می تواینم میدوار باشیم که از میان آنها انسانهای فرهیخته ای بلند می شوند که حق ما رو از دنیا بگیرن!
تو همه دنیا هم باب هستش که مردمان کشور اگر توانمند تر بشن به سمت پایتخت میرن!
نه اینکه توسرشون بزنیم چون از ما بالاترن!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
18
25
من هر وقت به مازندران می روم ؛ عده ای جوان را می بینم که در مغازه ای نشسته اند و قلیان می کشند و حرف می زنند. اما کار و تلاش و .....؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
قلیونها مسافرن عزیز-مثل خودشما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
3
17
*علل عقب ماندگي مازندران از عقب ماندگي كشور جدا نيست ولي
- روحيه منعطف
- توجه بيش از حد به بالادستي توسط مسئولان
- فقدان قانون و ضوابط
- فقدان صنعت مرتبط با كشاورزي
- پائين بودن سطح استغال و...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
18
25
آخه با قلیان کشیدن پیاپی جوانان و ویلا اجاره دادن ؛میشه هلند شد؟ آیا در مازندران برنامه ای و طرحی متفکرانه و آینده نگر دیده اید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
قلیان رو مسافرایی چون شما میکشن وگرنه واسه خود ما قبح داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
4
16
مازندران و گلستان با کشورهای آسیا میانه کمترین فاصله رادارند اما به دلیل عدم روابط مناسب اقتصادی با این کشورها ، صادرات عمده ای وجود ندارد و در حالیکه کشورهای آسیا میانه ضعف بسیاری زیادی در همه زمینه ها به خصوص خدمات فنی مهندسی دارند از طرفی کشوهای آسیا میانه برای صادرات خود به دیگر کشورهای جهان نیاز به دسترسی به آب های آزاد دارند که مسیر ترانزیتی ایران راحترین راه می باشد اما این موارد هم چنان مغفول مانده و اقدام اساسی و پیگیرانه صورت نمی گیرد
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
10
20
اول به مقایسه ماسوله و ایتالیا می پردازید حالا هم به مقایسه هلند و مازندران اخه کجای هلند و ایتالیا شبیه مازندران و ماسوله است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
9
20
شما کلا تا حالا هلند رفتی ... یعنی هر جا که سبز بود پتانسیل هلند شدن و داره ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
8
11
2تا مسئله داریم :
ضعف مدیریت و به نظر من از اون هم مهم تر همسایگان کشورمان هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
5
7
چرایی کاملاً مشخصه عدم استفاده صحیح از منابع چه انسانی و چه طبیعی خصوصا در مورد افراد تحصیل کرده که به بهانه های مختلف مجبور به ترک ایران میشوند اگر زمینه برگشت اینها فراهم بشه ایران به سرعت میتونه راهی که دیگر کشورها شاید تد چند سال برن در مدت کوتاهی طی کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
8
21
تا وقتی بالا محله چشم دیدن پایین محله و بالعکس رو نداره هیچ اتفاقی اینجا نمیفته!
توانگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
1
10
سلام. ببینید در هر کار اقتصادی یا شبه اقتصادی شما بایستی ابتدا مشتری داشته باشید پیدا کنید یا بوجود بیاورید با نیاز سازی. وقتی مشتری نداشته باشید شیب حرکت شما نزولی خواهد بود. در هر کاری ۳ چیز مهم است ۱. مشتری ۲. مشتری ۳. مشتری . ایران یکی از کشورهای به شدت مشتری نامدار است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
10
دلایل در این زمینه زیاده و بعضاً مواردی اشاره شده، البته مقایسه آنها خیلی هم درست نیست،
اما یکی از دلایل اینه که ما یادمون رفته بیش از سی سال هست که تحریم هستیم، آنهم تحریم جهانی و در دو سال اخیر هم این تحریم ها به اوج خود رسیده اند، فکر می کنین هر کشوری بود بعد از سی سال تحریم کارش به کجا می رسید، حالا اینکه چرا تحریم شدیم و علتش چی بوده بحثی سیاسی و جداست !
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
32
22
غیرت مردم شمال کشور از هلندی ها بیشتر است
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
6
29
در پاسخ به ناشناس حق به جانب :
شما خودت اهل کجایی که انقدر حق به جانب آدما رو قضاوت میکنی؟ یا مازندران زندگی میکنی یا برای خوش گذرونی میای فرقی نداره، چطور به خودت اجازه میدی ازشون بدگویی کنی. مشکل ما همین ژستهای حق به جانب و کوته نظری امثال جناب عالیه که مانع بزرگی برای پیشرفت ماست
نظرات بینندگان