arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

اردوغان: حماس به اسراییل اعتماد نمی کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در استانبول گفت: حماس در خصوص برقراری آتش بس به اسراییل اعتماد نمی کند.


 اردوغان امروز پس از شرکت در نماز عید فطر در مسجد فاتح استانبول، در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تبریک عید سعید فطر، با اشاره به تحولات غزه، گفت: وضعیت در اسراییل (سرزمین های اشغالی) برای برقراری آتش بس مدام در حال تغییر است.

وی افزود: در واقع حماس با توجه به این وضعیت ناپایدار به اسراییل(رژیم صهیونیستی) اعتماد نمی کند؛ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می گوید قرارداد آتش بس امضا شود و به دنبال دوباره حملات خود را (به غزه) شروع می کند.

ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: ترکیه به طور فشرده به تلاش های خود برای برقراری آتش بس در غزه ادامه می دهد.

موضع رسمی ترکیه در قبال درگیری های فلسطین – اسراییل، برقراری آتش بس مطابق توافق نامه نوامبر سال 2012 و شروع مذاکرات به اصطلاح صلح مبتنی براصل قبول تشکیل دو دولت مستقل و بازگشت رژیم صهیونیستی به مرزهای قبل از جنگ 1967 میلادی است.

اردوغان همچنین درباره وضعیت 49 نفر از کارکنان کنسولگری ترکیه در موصل و خانواده های آنها که حدود دو ماه است در اسارت گروهک تروریستی ˈداعشˈ قرار دارند، گفت: دولت آنکارا، موضوع را از نزدیک دنبال می کند.

وی تصریح کرد: آنکارا با لحاظ امنیت شهروندان خود، با حساسیت و دقت به مساله نزدیک می شود و تاخیر در آزادی این افراد نیز ناشی از همین حساسیت است.

ماه گذشته، 31 راننده ترک که در موصل به اسارت داعش درآمده بودند، آزاد شدند داعش ولی تریلرهای آنها را مصادره کرد.

اردوغان در مورد کشته شدن سه تن از سربازارن ارتش ترکیه در مرز ترکیه با سوریه گفت: کشته شدن این افراد ناشی از حمله ˈپ.ک.کˈ نبود، بلکه براثر تیراندازی عوامل حزب اتحادیه دمکراتیک ( PYD ) سوریه کشته شدند.

این حادثه هفته گذشته روی داد که ارتش ترکیه طی اعلاعیه ای اعلام کرد، این سربازان براثر تیراندازی تروریست های PYD - PKK کشته شدند.

حزب دمکراسی خلق طرفدار کردهای مخالف در مجلس ترکیه نیز با اعلام اینکه سربازان این کشور براثر حمله پ.ک.ک کشته نشده اند، مدعی شد این رویداد توطئه عواملی است که می خواهند به روند حل مساله کرد در ترکیه ضربه بزنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان