arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

پایان نزاع خونین دو طایفه در سیستان و بلوچستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درگیری خونین دو طایفه ستوده و بهادرزهی در خاش و ایرانشهر بعد از گذشت چهار سال با تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان به صلح انجامید.

به گزارش ایرنا، نشست رایزنی برای حل نزاع طایفه های ستوده و بهادرزهی که تاکنون 18کشته داشته است، با حضور معتمدان و ریش سفیدان دو طایفه، فرمانداران خاش و ایرانشهر و نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان به انعقاد تفاهم نامه صلح منجر شد.

مدیر قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: طرفین دعوا در پایان این نشست تعهد کردند به مفاد این تفاهم نامه پایبند باشند تا دیگر درگیری بین دو طایفه ستوده و بهادرزهی در منطقه رخ ندهد.

حسین قاسمی افزود: نزاع دو طایفه ستوده و بهادرزهی حدود چهار سال قبل در ایرندگان آغاز شد و به سرعت در مناطق ایرانشهر و خاش گسترش یافت و با کشته شدن 18 نفر و مجروحیت شماری دیگر از اعضای دو طایفه به اوج خود رسید به گونه ای که تنها در درگیری ایرانشهر شش نفر در مدت دو روز کشته شدند.

وی ادامه داد: نزاع دو طایفه در مناطق همجوار از جمله شهرستان های مهرستان و دلگان نیز گسترش یافت و تاثیر چهار ساله آن بر مناسبات و روابط خویشاوندی باعث خالی شدن چند روستای منطقه از سکنه و از بین رفتن اشتغال و فعالیت های اقتصادی شد.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در راستای رسالت این نهاد و حفظ امنیت، صلح و وحدت در منطقه با رایزنی و دعوت از بزرگان این طوایف، روسای شورای تامین شهرستان های ایرانشهر و خاش و شماری از معتمدان در پی حل این نزاع خونین برآمد.

وی گفت: سرانجام نشست صلح دو طایفه برگزار و پس از ساعت ها گفت و گو با انعقاد تفاهم نامه، صلح بین آنان برقرار شد و درگیریهای خونین طایفه های بهادرزهی و ستوده خاتمه یافت.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه طرفین حق تعرض به یکدیگر را ندارند و چنانچه کسی خلاف این تعهد عمل کند از مزایای صلح برخوردار نخواهد بود و بلافاصله تحویل مقامات قضایی و انتظامی خواهد شد، همچنین ظرف حداکثر یک ماه آینده انجام مراسم شریعت با محوریت نهاد در هر شهرستانی که مورد توافق دو طرف قرار گرفت برگزار شود و طرفین باید رضایت خانواده های مقتولان و آسیب دیدگان را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، استان سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان محل سکونت اقوام و طوایف مختلف شیعه و سنی است.

مردم این استان همواره در طول تاریخ در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته اند اما در این میان بعضا به علت بروز برخی مشکلات ناشی از ناآگاهی و یا غرور جوانی اختلافاتی به وجود می آید که با وساطت بزرگان و معتمدان به آشتی و صلح منجر می شود.
نظرات بینندگان